guttogjentemamma;-) Skrevet 29. april 2006 #1 Del Skrevet 29. april 2006 Hei damer Håper noen av dere kan hjelpe meg med denne problemstillingen. Vi har en flott sønn på 16 måneder. Utfordringen vår er at han stadig oftere får raseriutbrudd ved måltidene. Vi har hele tiden spist frokost og middag sammen. De andre måltidene har han fått enten hos dagmamma eller at vi sitter sammen med han under kveldsmaten. Har lagt ned en betydelig innsats i å få rolige og hyggelige familiemåltider, noe vi føler vi har lyktes med - iallefall hittil. Nå er hjemme 50 % pga sykemelding, går ikke lenger hos dagmamma og vi har derfor alle måltider sammen. Han er stort sett veldig grei ved matbordet og flink til å spise, søler lite og spytter aldri ut maten. Men, nå får han ofte raseriutbrudd ved måltidene, spesielt ved lunchen. Han spiser kun soyasmøreost og leverpostei (har laktoseintoleranse) og vil aldri ha annet pålegg. Har prøvd flere ganger og det er da han blir så sint. Skriker og bærer seg så man skulle tro det sto om livet. Det eneste vi har gjort er å sette maten fremfor han. Han aksepterer kun leverpostei hvis han får dobbelbrødskive, ser han pålegget blir han kjempesint. Raseriet går veldig fort over hvis vi tar vekk leverposteien eller noe annet vi har satt frem og gir han smøreost. Har dere opplevd lignende situasjoner? Hva gjør dere? Noen andre som har opplevd noe lignende? Forslag til hva vi kan gjøre for å unngå slike raseriutbrudd? Vi kan jo selvfølgelig bare gi han smøreost, men det løser jo ikke "problemet" på sikt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4909084-16-m%C3%A5neder-og-blir-s%C3%A5-sint-under-m%C3%A5ltider-spesielt-lunchsamme-som-p%C3%A5-barneoppdragelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. april 2006 #2 Del Skrevet 29. april 2006 Har ikke peiling om det er maten som gjør han sint, men hvis det er det, kunne du kanskje prøvd å gi han varm lunch?.... Kanskje han rett og slett er litt lei av brødskiver? En annen ting jeg har prøvd, er at vi har en liten picknick på gulvet i stedet for å sitte ved bordet alltid.... Det er alltid stas! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4909084-16-m%C3%A5neder-og-blir-s%C3%A5-sint-under-m%C3%A5ltider-spesielt-lunchsamme-som-p%C3%A5-barneoppdragelse/#findComment-4910430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lasso Skrevet 30. april 2006 #3 Del Skrevet 30. april 2006 Hehe, jeg har hatt mange "kriger" med vesla ved bordet, selv om vi ikke har hatt akkurat samme problem som deg kanskje. Jeg vet ikke helt hva raseriet består i da. Kaster han maten rundt, eller er det bare fakter? Når jeg har hatt problemer ved brødmåltidene, har jeg gjort som hun over foreslår, å servere noe annet en periode. Grøt f.eks., hvis barnet liker det. Nykokt havregrøt spiser jeg jo gjerne selv også! Fiskekake? Knekkebrød? Müsli (kanskje litt tidlig, men veldig populært her, hun er 19 mnd)? Bare for å bryte mønsteret. Lettere å da introdusere brødskiva med mer variert pålegg etter en ukes tid kanskje. Ellers har jeg faktisk vært veldig "streng" på manerer etter at hun ble litt større. Ikke vanlig gris altså, men når hun med vilje gjør måltidet til en drittopplevelse for alle, så skyver jeg bare stolen hennes vekk fra bordet og lar henne sitte der og hyle. Sjansen er jo stor for at din 16 måneding veldig godt vet at han får det han vil til slutt. Kanskje du skal slutte med det? Hvis du gir alternativt pålegg som du VET han liker, er det jo ikke farlig å stå på sitt. Most banan f.eks. eller noe annet søtt og godt som er lett å like - syltetøy for den del, bare for å få han til å spise noe annet. Han kommer til å skjønne VELDIG fort at det ikke er noen bønn, det tar ikke mange dager :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4909084-16-m%C3%A5neder-og-blir-s%C3%A5-sint-under-m%C3%A5ltider-spesielt-lunchsamme-som-p%C3%A5-barneoppdragelse/#findComment-4913031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttogjentemamma;-) Skrevet 30. april 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 30. april 2006 Hei fra hovedinnlegger Takk for gode svar. Han får grøt til frokost og kvelds, og er veldig fornøyd med det. Mellommåltidet ved 0930 tiden består av soyayoghurt og musli. De måltidene er det aldri problemer med, heller ikke middagen. Det er kun ved brødmåltidet han blir så sint. Før vi fant ut at han ikke tålte melk fikk han diverse pålegg som han nå ikke kan få. Da var det nesten aldri noe problem med at han ble sint. Vi prøver å tilby en smak av våre brødskiver, men han vil aldri ha noe. Vi har diskutert dette i dag, og har vel kommet til at siden han spiser så variert ellers får vi bare akseptere at han ikke vil ha noe annet enn smøreost. Det er vel kanskje noe som går over etterhvert. Er ikke lett dette med måt og oppdragelse, men han er kjempeflink ellers så vi får bare følge med om han interesserer seg for noe annet etterhvert. Kanskje det kommer hvis vi er heldige og får barnehageplass hvor han ser hva de andre barna spiser, og blir nysgjerrig på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4909084-16-m%C3%A5neder-og-blir-s%C3%A5-sint-under-m%C3%A5ltider-spesielt-lunchsamme-som-p%C3%A5-barneoppdragelse/#findComment-4917509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lasso Skrevet 1. mai 2006 #5 Del Skrevet 1. mai 2006 Ja, hvis det bare er å gi smøreost, så er problemet løst, så ville nok jeg også gjort det. Jeg tror at så lenge vi voksne viser at vi koser oss med det vi spiser, så vil de aller fleste barn bli interessert i å smake det samme uten at vi trenger å presse det i dem. Kanskje han rett og slett har dilla på smøreost? Hehe. Han går sikkert lei en vakker dag. Jenta vår elsket druer og leverpostei over alt på jord, og spiste i større og mindre doser hver eneste dag. Nå er akkurat de to tingene fullstendig uinteressante :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4909084-16-m%C3%A5neder-og-blir-s%C3%A5-sint-under-m%C3%A5ltider-spesielt-lunchsamme-som-p%C3%A5-barneoppdragelse/#findComment-4928149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå