Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg fikk sprøyter (uten spiss) på helsestasjonen på 2 1/2 ml. som jeg bruker. genialt. når barna er helt små, skal de bare ha litt tran, og d-vitaminer i tillegg. mengden skal økes sakte men sikkert fram til de er seks mnd, og da skal de ha 5 ml. men da skal de ikke ha d-vitaminer. min baby er nå 2 mnd, og jeg gir 1 ml tran, og 4 dråper d-vitamin. de må venne seg til tranen etter hvert.

Annonse

Jeg tar tranflaska ut fra kjøleskapet, heller litt på en t-skje, og så rett i munnen på snuppa.

Vet at mange varmer skjeen i varmt vann under springen før de tar på tran. Jeg har aldri målt opp akkurat 5 ml.

Tror det er lurt å begynne med bare pitte litt og så øke etterhvert som de blir vant til smaken, og vant til å spise fra skje. Det med å få i seg noe fra skje er jo en kunst som må læres det også, og i begynnelsen kan det være mesteparten kommer utigjen fordi h*n ikke har lært seg å bruke tungen til å flytte maten/tranen bakover i munnen på den måten man gjør når man spiser fra skje og ikke fra pupp/flaske.

Lykke til med tran starten!

Glemte å svare på det du lurte på!

På helsestasjonen her sa de at man kunne begynne å venne dem med smaken, ta litt på fingeren og la dem sutte på den, det gjør du i ca 1 ukes tid. Så gi de ca 2 ml og øke gradvis til de 5 ml de skal ha innen 6 mnd. Jeg har tenkt å bruke sprøyte.

Jeg gir tran. Begynte med teskje når han var fire uker, fungerte dårlig, prøvde med sprøyte, og bittelite medisinglass som kan bøyes. Medisinglasset fungerte best. Bøyer det til en liten helle tut. Men synes det var noe drit å rengjøre sprøyte, glass så begynte med teskje igjen. Nå fungerer det noen lunde. han er fem mnd. Men det er lurt å ta en sånn sprøyte med mål og sprøyte 2, 5 ml på en skje slik at en ser hvor mye det er (5 ml for seks måneder). Det gjør en bare en gang så husker du ca hvor mye de skal ha. Nå gjør jeg det bare på stellebordet i bare bleien. er lei av å få tran flekker.

Jeg måler opp med sprøyte:) Fikk beskjed på helsestasjonen om å starte med 1 ml ved 1 mnd alder og øke til 6 ml frem til 6 mnd alder. Hun er nå 4 mnd og jeg gir henne 4 ml hver dag! Gir henne rett fra sprøyta og det går så fint atte...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...