Gå til innhold

Alt som er farlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden vi nå er inne på alkohol diskusjonen må jeg bare komme med noen tabker hi hi..

70% av mine venninner hadde mødre som røkte under svangerskapet, ingen av dem har astma, eller andre lidelser (jeg personlig synes det ikke er så fresh med gravide røykende men dette er bare noen tanker, vi VET at røyking ikke er sunt men poenget er det går som regel godt)

I spania frankriket og danmark er det langt i fra uvanlig at gravide nyter alkohol til middag, de har ikke økt forekomst av nevrologiske eller andre skader på barna.. ( men som sagt ingen vet hvor grensen går)

Kostholdsråd sentralt fra WHO gjelder for gravide over hele verden, speke skinken til gilde blir fryst før den spekes... her dør det meste, ph i skinka og salt innholdet gjør det lite levelig for bakterier. ( med untak av e-coli men dette gjleder blandings produkter) Parma skinke f. eks blir muligens ikke fryst så den er ikke nødvendigvis trygg, men jeg snakker nå om norge

Mediun stekt kjøtt, det skal jo ikke være bakterier inne rent kjøtt???

Myke oster, de aller fleste ostene i norge er pasteurert...det skal ta knekken på det meste...

Light brus viste dere at light brus ikke er anbefalt til barn under tre år??

Hmm det er mange barn som får det.. og ikke minst gravide som drikker det.... kanskje det er værre en et glass vin??? kroppen slitern med å kvitte seg med KUNSTIG søtningstoffer..

Alkohol derimot kommer ut alkohol kan naturen selv lage...

Jeg forsvarer ikke drikking under svangerskapet men poenget er at jeg tar meg et glass (lite) til en god middag en sjelden gang, ikke fordi jeg må ha det eller ikke klarer å la være men jeg tror faktisk det ikke er skadelig i så liten mengde.

Og de som da synes vi små rødvinsnyterne er noen ansvarløse fjols....

Kan dere si at dere med hånden på hjertet bruker light produkter, holder dere langt unna pc pga stråling frukt kjøpt i vanlig butikker (sprøytemidler)

Spiser kun rene produkter fra helsekoste, drikker rent vann og gjerne driver med yoga, ja da er du nok trygg...

Men alle oss andre gale mennesker oss er det værre med :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor røykte når hun gikk med meg, men det er jo ikke sikkert det er derfor luftveiene mine er helt på tryne slik at jeg nå (når jeg ikke kan bruke mine vanlige medisiner) hoster til jeg kaster opp annenhver dag.

Det at noen barn får alkoholskader ved små doser trenger jo ikke bety at dine gjør det. Du kan jo ha gode gener.

Det at man mistenker at listeria har en stor skyld for flere senaborter, og at listeria overlever frysing, trenger jo ikke bety at du aborterer hvis du spiser spekemat og røkelaks. Det at kokker generelt mener parmaskinke holder mye høyere kvalitet enn norsk spekeskinke betyr nok heller ikke noe.

Det at melk er pasteurisert før man lager ost av den trenger jo ikke bety at man i produksjonen får oppblomstring av listeria. Selv på hvitmuggostene.

Nei, det viktige er vel at man tar informerte valg. Selv har jeg bestemt meg for å legge astmamedisinene til side, for de kan føre til tidlig fødsel og lavt blodtrykk hos babyen, men bruker nesespray som kan gi tykkere slimhinner. Ingen helsefrik, men så lenge man tar valg basert på kunnskap og ikke fordommer.....

(Drikker ikke alkohol nå, vasker all frukt og driver slettes ikke med yoga!)

God kveld!

Skrevet

Ja til informerte valg! Og nei til fordømmelse av valgene!

:-)

Skrevet

*Kremt kremt* La dem uten synder kaste den første steinen...Vel når det gjelder disse tingene føler jeg at jeg kvalifiserer til å kaste den første steinen.

Vi begynner med nr 1..at du forsvarer røyking, fatter jeg ikke. Jeg forstår det bare ikke!

Hvordan kan du antyde at det ikke er farlig å røyke under svangerskapet, når røyk inneholder arsenikk, koldioxyd, og cyanid??Hvordan...? hvordan hvordan hvordan?? Jeg røyket når jeg ble gravid med datteren min, og etter at jeg fikk positivt på graviditetstesten kastet jeg røyken. Jeg sluttet. Derfor VET JEG at det kan gjøres. Eneste grunnen til at jeg ikke skriker rundt på BiM om dette her, er fordi jeg vet at de fleste gravide som røyker, sliter veldig med seg selv fordi de gjør det. De trenger ikke dobbelt opp med skyldfølelse fra meg.

Stesøsteren min har ikke astma, moren hennes røyket hele svangerskapet, men til gjengjeld holdt hun på å dø når hun ble født. Moren hennes holdt også på å miste livet. Det var pga røyking. Ei annen venninne av meg har røyket igjennom 3 graviditeter, de to eldste har det fint, men yngstemann har utviklet astma. PGA røyking.

Ja ofte går det bra. Men det er mye som kan skje uten at det betyr at man får senvirkninger..Det er ikke bare astma som er faren her. Og poenget er at det er EGOISTISK.

Nr 2.

Jeg er så møkklei denna fordømte alkoholdebatten. Jeg synes det er UTROLIG egoistisk å ikke holde seg unna alkohol når man er gravid. Jeg fatter ikke at dere kan finne på å gjøre det. Jeg blåser fullkomment i hva de gjør i Danmark og Frankrike. Det intresserer meg midt i høyre hjørne. Hvis man ikke klarer å holde seg unna den tiden man er gravid, har man et problem. Alkohol er faktisk gift..Å bli full er et resultat av at man forgifter seg selv. Å påstå at "alkohol kommer ut, alkohol kan naturen selv lage" er jo helt sinnsykt! Naturen skaper arsenikk, og plastikk, og opium osv..vil du påstå at dette er sunt å innta (på noe som helst tidspunkt)?

Drikk akkurat så mye dere vil, men da har dere ingen grunn til å klage HVIS barna deres får skader (noe jeg virkelig IKKE håper skjer). Dere har blitt advart av helsemyndigheter.

nr3.

Akkurat dette med skinke og ost, er jeg ikke så veldig plaget av. Helserådet ANBEFALER (les:ikke sier) at man er forsiktig med disse produktene, fordi det KAN være bakterier. Det er kun en anbefaling. IKKE en oppfordring (som med røyk og alkohol som vi VET er skadelig). Kjøtt burde man steke ordentlig fordi kroppen er litt mer sensitiv når man er gravid (har førstehånds erfaring med dette). Det er (igjen) en anbefaling.

nr4.

Denna fordømte light-brusen..ARGH..kan dere ikke bare drikke VANLIG brus hvis dere først må drikke det da??? Light-brus er for diabetikere. Det er bedre med vanlig sukker, enn kunstig sukker UANSETT om du er gravid eller ikke. Sukker er ikke noe særlig (er en grunn til at folk LEGGER PÅ SEG av for mye sukker), men må man, så er raffinert sukker fra sukkerør det man burde holde seg til hvis man ikke har sukkersyke.

Når det gjelder barn, så skjønner jeg ikke at folk gir dem saft og brus hele tiden heller. Det er en uting. Barn får i seg for mye sukker og det er virkelig ikke bra for dem. De har faktisk ikke behov for å drikke brus eller saft. Det er nok helt okej å drikke brus (light eller vanlig) en gang i blant, men man kan gjøre alt med måte. MÅTEHOLD er en fin ting som vi nordmenn burde lære oss. Franskmennene (siden vi allerede har vært inne på dem) har oppdaget dette, derfor har de en mye sunnere livsstil enn oss.

Jeg drikker ikke alkohol,ikke lightbrus og jeg røyker ikke. Jeg er ikke noe avholdsmenneske, jeg har kjent sug etter øl (gudene vet hvorfor...jeg liker det ikke) men jeg tar ikke sjangsen. Det er et lite offer.

Jeg har null problemer med å spise (gud hjelpe meg) uvaskede grønnsaker og uvasket frukt, fordi jeg SPISER MED MÅTE. Samme med sukker. Jeg vet at sukker ikke er bra, hverken for meg eller barna, så det spises MED MÅTE.

Ost og skinkestyret legger jeg meg ikke i, for det er ikke noe jeg spiser. Men som jeg har sagt før...måtehold..

Kjøttet sørger jeg for at er gjennomstekt fordi jeg har hatt et par ubehagelige opplevelser med mat og bakterier som ikke er morsomme, under min forrige graviditet.

Men jeg vil ikke påstå at jeg er spesiellt helsefreak..men vann er godt, juice er noe jeg drikke av og til (selv om ikke det er bra å drikke for mye av heller) og brus liker jeg egentlig ikke noe særlig. Synes det er ekkelt.

Var det noe mer da??? Kan vi droppe denne fordømte diskusjonen om alkohol og røyk da? Vi VET det er skadelig. Og at dere føler at dere må forsvare det, viser at dere i bunn og grunn føler at dere gjør noe dere ikke burde.

Skrevet

Hvorfor gidder (Meesah )du legge inn et såpass langt innlegg når du ber om å få slippe denne "fordømte" diskusjonen? Jeg bare spør...

-Og til hovedinnlegger, ja, jeg har tatt etpar glass vin i løpet av mitt svangerskap, og det med god samvittighet.

Skrevet

Synes det blir for dumt å anklage noen for å svare på innlegg de er uenige i, selv om de helst skulle ha sluppet diskusjonen. Dersom de som ikke er enige lar være å svare, høres det jo plutselig ut som om de fleste synes det er greit å drikke alkohol i svangerskapet, selv om mitt inntrykk er at det er det bare noen få som synes. Jeg synes også det er merkelig at de som tar seg et glass vin må sende inn innlegg for å få støtte for dette hele tiden, de vet jo hva anbefalingene er, og velger man å ikke høre på dette, gjør man det jo på egen risiko. Det er jo ingen her som kan si at dette ikke er farlig? Jeg fordømmer ingen for valgene de gjør, men må samtidig få kommentere at selv om jeg ikke synes at gravide skal ha dårlig samvittighet for å ta seg et glass vin (ikke særlig sunt å gå rundt med dårlig samvittighet), er det vel ikke noe å ha så veldig god samvittighet for heller? Det betyr jo bare at man setter sitt eget velvære før babyens beste, etter min mening.

Skrevet

Fordi jeg blir like sinna hver gang..faktisk...derfor jeg synes vi skal droppe denne fordømte diskusjonen. Det er så unødvendig når det er så mange hormonstinne graviditetsmonstre her inne. Det er ikke så lenge siden vi slet med dårlig stemning her inne på BiM, og det er dumt hvis sånne debatter skal sette i gang noe igjen.

Er du fornøyd med svaret..og hvor gammel er du? Bare nysgjerrig..

Skrevet

Hmm..hvis man blir så sint som Meesah for et innlegg som ikke passer henne , bør hun rett og slett la vær å lese slike forferdelige provoserende innlegg...til hovedinnlegger jeg har ikke drukket alkohol pga kvalme men kommer garantert til å ta et glass etterhvert,,det er ikke skadelig:) la oss kose oss med måte

Skrevet

Jeg er enig med meesah når det gjelder røyk og alkohol. Jeg forstår ikke hvorfor noen tar sjansen...

Det dårligste argumentet jeg hører er når noen sier det at siden noen de kjenner tålte det, så tåler alle det. Et eksempel til sammenlikning er temaet røyking og kreft (da for oss voksne, ikke fosteret) Tenk på alle de som røyker som IKKE får kreft. Dette er likevel ikke et argument for at man ikke får kreft av røyk. Mange får kreft av røyk, så hvorfor ta sjansen? Derfor mener jeg at om man øker fosterets sjanse for å bli sykt ved å drikke alkohol og å røyke, hvorfor ta sjansen?

Men når det gjelder light brus er jeg ikke enig. Mange jordmødre anbefaler oss gravide å drikke light istede for vanlig brus. Bla JM Siri som driver denne siden. Men alt med måte:)

Skrevet

Kjenner jeg bare blir irritert når folk som deg skal argumentere FOR å ta sjanser på vegne av sitt ufødte barns liv.

At du synes og mener det ene og det andre i forhold til hva som er skadelig eller ikke, er meg klinkende likegyldig. Men at vi som forsøker å følge de gjeldene retningslinjer hva angår alkohol/røyk/mat i forhold til svangerskap inndirekte skal stemples som hysteriske i din argumentasjon på hvorfor det er greit, det gjør meg sint.

Vi andre vet også at generasjoner før oss har røyket i svangerskapet, tatt seg et glass vin eller kanskje hele flaska uten at det har gitt skader. Vi vet også at tradisjonen i Frankrike og i mange andre deler av verden ang. alkohol er annerledes enn vår, men vi velger likevel å stole mer på vårt lands forskningsresultater og de tipsene vi får fra lege og jordmødre.

Eller kanskje vi tenker at det er vel ikke vits i å ta noen sjanser fordi forskningsresultater endrer seg stadig vekk, så det beste og enkleste er kanskje å holde seg unna det som ihvertfall er bevist at er farlig i store eller små mengder?

Du som tydeligvis vet som mye om alkohols effekt på fosteret, drikker du da med bakgrunn i at barnet sannsynligvis ikke tar skade, eller har du tenkt over hvordan barnet har det når du drikker også? Ja, for du vet vel at barnet bruker mye lengre tid på å forbrenne alkoholen enn deg, så det kan ha "hang-over" i dager etterpå?

Og gjelder det samme for røyken? Er man fornøyd bare barnet ikke er skadet når det blir født eller får senskader senere i livet, eller tenker man over hvordan barnet lider i det man trekker røyken ned i lungene?

Vi tar alle våre valg på vegne av våre barn både mens de er i magen og utenfor helt til de klarer seg selv her i livet.

Vi har helt sikkert ulike kriterier for hvordan vi vektlegger forskjellige ting, hva som er viktig og hva vi mener er til våre barns beste.

Noen ganger ser det ut til at det er andre ting som er viktigere, feks mors trivsel og behov for å drikke vin i svangerskapet.

Du får gjøre dine valg, og jeg vil gjøre mine. Om du synes det er greit å drikke i svangerskapet så er det ditt valg, men jeg må få velge annerledes og i tråd med anbefalingene uten at du skal ha rett til å kalle meg hysterisk.

.

Skrevet

Er det ikke lov til å bli sint og provosert på en debattside? Det hadde jo vært forferdelig synd uten hverandres engasjement og følelser?

Ja, ta deg et glass etterhvert du...

Du får ta et for meg også da, for jeg akter nemlig ikke å utsette min baby for det.

Skrevet

Meesah, du tar jo egentlig et liknende valg selv... på samme måte som dem som velger å drikke et par slurker vin til maten... hvis du spiser upasteuriserte oster og spekemat...

Personlig synes jeg at dette er mer drastisk enn bittelitt vin til et godt måltid. Ved hjelp av mat og vann forsvinner de få dråpene alkohol... og attpåtil blir det renset via morkaken også før det ev. når frem til barnet... mens toxoplasmose og listeria er mye skumlere... Er man uheldig har man virkelig gjort skade.

Selv har jeg holdt meg unna både vin og tvilsomme oster og rått kjøtt... men ser ikke bort i fra at jeg tar en slurk vin til et godt måltid... og det har absolutt ingenting med alkoholisme å gjøre. Jeg tror bare ikke at det er skadelig med en bitteliten smak vin, mens jeg ikke kan vite om det er parasitter eller skadelige bakterier i helserådets svartelistede matprodukter...

Skrevet

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor noen må forsvare rødvinsdrikking og røyking i svangerskapet! Alle vet jo at dette er skadelig for barnet i magen! Hvorfor i all verden kan noen sette sine egne behov foran barnets, og spsielt når det ligger i magen og har ikke mulighet til å forsvare seg for disse giftkildene?

Det er vel for pokker ikke det samme å sitte foran pc og utsette seg og barnet for stråling som det å røyke ti sigaretter hver dag?!

Skrevet

Jeg spiser ikke tvilsomme oster eller rått kjøtt. Ikke bare fordi jeg ikke liker det, men også fordi jeg i mitt forrige svangerskap hadde en ganske ubehagelig opplevelse etter å ha gjort et par sånne "tabber"...la meg si det sånn at det innvolverte meg, doen,en bøtte og et par netter uten noe særlig søvn..*grøss* Så jeg holder meg unna. Jeg tar ingen sjangser. Det er barna mine det dreier seg om.

Jeg er nok ganske bastant på dette, det skal jeg innrømme. Men noen ganger må jo jeg også være bestemt..

Skrevet

Phu! Det er heitere i glohaugen! Her var det debatt gitt :)

Skrevet

Slenger meg på denne tråden også, i likhet med alle de andre trådene som har handlet om det samme.

Alle vet at tobakk og alkohol påvirker fosteret, det er dokumentert og slått fast i mange rapporter. Synes det er merkelig at denne diskusjonen er så gjenstridig her inne, men slik er det bare. Både alkohol og tobakk går over i fosterets omløp, og da er det et bevisst valg den gravide tar når dette inntas under svangerskap. Ingen vet hvor mye alkohol som skal til før fosteret tar alvorlig skade, derfor anbefales det at mor ikke inntar en dråpe alkohol gjennom hele svangerskapet (etter at mor blir klar over at hun er gravid, da. Vi er vel flere som kanskje har tatt et glass eller flere før ClearBluen viste positivt...).

De aller fleste vet at det er lurt å styre unna enkelte matvarer grunnet mulig infeksjonsfare. Listeriose og toksoplasmose er utrolig skummelt, det kan føre til alvorlige fosterskader eller fosterdød.

Jeg arbeider med barn og ungdommer i psykisk helsevern. Noen av mine klienter er barn som er ruseksponert under svangerskapet, og som reellt sett har en meget forringet livskvalitet på grunn av dette. Sviktende kognitiv fungering, meget svak konsentrasjonsevne, dårlig balanse og motorikk og mange flere utfordringer er det de sitter igjen med. Så kan en si at dette er jo barn av mødre som har hatt et stort inntak av alkohol under svanegrskapet, at dette er alkoholikermødre som ingen identifiserer seg med. Poenget er at det er det ikke nødvendigvis. Noen av disse barna har mødre som har hatt et såkalt "moderat alkoholforbruk", hva nå det enn er, under svangerskapet. Dette er årsaken til at i de fleste vestlige land anbefales det total avholdenhet! Selv om noen tror at det er mer akesptert av danske og franske myndigheter å drikke under svangerskapet, så medfører det ikke riktighet.

Fikk høre en historie på jobb her om dagen, fortalt av kollegaen min som er overlege. Under lunsjen ble vi sittende og snakke om ulike oster, hvor utrolig godt det er med en skikkelig sint blåmuggost. Da fortalte legen om sin venninne som var gravid med sitt fjerde barn, og i alle år hadde vært den mest nøkterne av alle. Hun var faktisk en av dem som driver mye med yoga, handler utelukkende økologiske matvarer og så videre. En dag midtveis i svangerskapet fikk hun så ufattelig lyst på ost, og under en middag ute på restaurant fikk hun tilbudet om hvorvidt kelneren skulle hente dagens ostefat. Hun tok sjansen, rett og slett. Og her kommer jo det tragiske. På slike ostefat er det jo godt modne oster, og den av disse ga henne en kraftig listeriainfeksjon hvor barnet ble alvorlig rammet. Jenta har en meget alvorlig hjerneskade, uten mulighet til å kommunisere noe særlig med omverdenen.

Det er kanskje en utrolig teit skremselshistorie, og det er jo sikkert slik at i de aller fleste tilfellene går det jo bra. Men hvorfor ta sjansen?! Det er snakk om 9 måneder, kanskje bare 8, hvor vi vet at vi har et barn inne i magen vår som det er vårt ansvar å gi en best mulig tilværelse nå og i all mulig fremtid. For meg har det vært utrolig vanskelig å slutte og røyke. Nå hadde jeg ikke rukket å begynne igjen siden sist svangerskap, men trangen til å røyke er ufattelig sterk og en forferdelig fiende å leve med hver dag. Alkhloen har jeg ikke lyst på, men jeg kan kjenne på lysten til å spise en brødskive med skrap gorgonzola med selleri på toppen.

Likevel: I disse månedene må jeg sette mine behov bak babyens. Hva andre gjør er jo ikke min business, alle må stå for sine valg.

Skrevet

har ikke vært herinne på flere dager, og har derfor ikke sett denne tråden før nå. må bare gi min FULLE støtte til messah og innlegget hennes. hovedinnlegger må bare kjøre sitt løp, synd at det KAN gå ut over barnet hennes bare.. retningslinjer og anbefalinger er der av en grunn.

er også møkkalei folk som sier at, ja men det ble jo menneske av meg og, til tross for at mamma røykte hele svangerskapet og lignende..bla bla.. kanskje skulle lese på litt om hva som faktisk kan skje. og så kunne jeg GJERNE tenkt meg å se kildene til det hun sier om skader og følger i land der gravide røyker og drikker.

Skrevet

Greit at du personlig tror at alkohol ikke er så farlig, men nå er det jo legene som anbefaler totalt avhold fra alkohol under svangerskapet og de har vel stort sett litt bedre greie på det enn deg og meg. Synes også det er tåpelig å sammenlikne inntak av alkohol og salami og annen spekemat, selvfølgelig tar man en mye større risiko når man drikker alkohol og vet at man får promille i forhold til om man skulle spise noe norsk salami, der sannsynligheten for å få listeria er uhyre liten. Det er jo også bare tull at alkoholen forsvinner med mat og vann, promillen blir nøyaktig den samme og renses ikke i morkaka. Alkoholen brytes ned i leveren. Dette har blitt sagt mange i ganger i debatten, men jeg må bare si det en gang til; ta dere gjerne et glass vin om dere føler at dere vil ta den risikoen, men det er da ikke nødvendig å påstå at dette sikkert ikke er farlig når ekspertisen sier at man ikke vet hvor mye alkohol som skal til før det kan skade babyen?

Skrevet

Ja, det ble visst folk av de som vokste opp før i tiden også. Men var kvantiteten, og er kvaliteten like bra??

Altså, ikke like mange vokste opp, og de som gjorde det....tja.... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...