Gå til innhold

Hvor mange drakk alkohol før de visste de var gravide her? Livredd pga nær forestående fødsel..

Anbefalte innlegg

Hallo!

fødselen er nært forestående, og den gruer jeg meg ikke til, men jeg gruer meg til om ungen kommer ut frisk. Jeg var ute på byen ved flere anledninger før jeg visste jeg var gravid, og etter å ha søkt på nettet står det jo at ungen kan ta skadet av ett lite glass tidlig i svangerskapet. Fant ut at jeg var gravid når jeg var 6 uker på vei... jeg tenkte egentlig ikke så mye på det da, men nå er jeg fryktelig bekymret etter å ha lest om det..

Noen beroligende ord? Noen som har gjort det samme og fått friske barn?

Fortsetter under...

Drakk en liter bailyes dagen før jeg tok gravid test jeg... Tenker ikke så mye på d... Ungen må ut uansett,må nok bare ta i mot d som kommer :) Svigermor drakk whiskey og spiste tartar. Samboeren min er frisk og fin for d :) Klem

Jeg var ca 10 uker på vei før jeg fant det ut, hadde vært et par turer på byen i mellomtiden ja..øl og litt whisky, men ikke vært full heldigvis..tror det er liten sjanse for at barnet blir skadet, men det er selvfølgelig usikkerheten rundt det som gjør at man får totalforbud mot alkohol..

Tror dette gjelder veldig veldig mange! og moren til ei venninne av meg var/er alkoholiker, drakk og røyka under hele svangerskapet, venninna mi har konsentrasjonsvansker, ingen andre skader, og jeg tror heller en turbulent oppvekst har mye av skylden for det!

Så ikke bekymre deg så mye, lykke til!

Hei!¨

Går siste året på sykepl.utdanningen og i fjord hadde vi et prosjekt om akkurat dette. Grunnen til at helsepersonell går ut og sier at gravide ikke skal drikke no som helst alkohol er fordi det ikke er dokumentert hvor lite eller hvor mye som kan være skadelig for barnet.

Dette har komt frem de siste årene. For bare en 20 år siden fikk en medstudent av meg beskjed at legen sin at det var helt i orden at hun drakk så lenge hun ikke ble svimmel og kunne miste balansen og falle.. så hun satt og drakk på fest.. heh.. Men ingen av hennes tre døtrer har fått varige mèn av dette, og jeg tror det er mye skremsel rundt gravide og alkohol for å skape gode holdninger.

Så lenge du ikke har drukket i hoveddeler av svangerskapet ditt, og kun ved noen anledninger i de 6 første ukene er jeg sikker på at barnet ditt er mer enn friskt! Tror nesten røyk er mer skadelig for barnets utvikling osv.

Så ikke bekymr deg, det hadde ikke jeg gjort. Jeg var 2 mnd på vei da jeg fant ut at jeg har en bolle i ovnen, og hadde på den tiden antagelig hatt meg to fester, men det uroer meg ikke. (Har så klar ikke rørt noe alkohol etter den tid)

Lykke til med fødselen og alt som venter. Tenk så heldige vi er som får kose oss med babyen vår i vår/sommer. Jeg gleder meg!!!

Joda, det ble både konserter, hytteturer og jobbkonferanse med jevnt inntak av alkohol før jeg visste jeg var gravid (uke 7-8).

Treffer mye leger via jobb, og du kan bare ta det med ro - det viktigste er å holde seg unna alko når organene er under utvikling, og da vet de fleste at de har et nurk i magen allikevel:-)

Sist gang fant jeg ikke ut at jeg var gravid før jeg var over 2 mnd på vei og hadde da vært på byen/på fest flere ganger... Lillegutt var helt frisk ved fødselen, har ikke vært syk siden (bortsett fra influensa og sånne "fillesykdommer" hehe), ikke allergisk, ikke noe som feiler han på noen måte..! Så det går nok helt sikkert bra, ikke tenk på det!

Annonse

Jeg var også veldig bekymret for dette! Jeg festet og drakk meg snyydens mens jeg var gravid (før jeg fant det ut). Jeg har blitt beroliget av mange som sier at dette ikke er farlig helt i begynnelsen av svangerskapet. Dette fordi blodsystemet vårt og babyens ikke er koblet sammen ennå! Det kan derfor ikke ha tatt skade av dette før mor og barn har samme blodsystem :-) Phu! Jeg håper dette stemmer :-) Høres jo veldig fornuftig ut da

drakk en del på en fest helgen før jeg testet jeg...er ikke redd eller noe pga det...det var så tidlig, at jeg er helt sikker på at det har gått fint!! er jo såå mange som har gjort det før de visste de var gravide..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...