Gå til innhold

HVOR vondt er rier?ikke hvilken smerte...

Anbefalte innlegg

Sitter her med voonde kynnere,ikke noe regelmessig men...Det jeg lurer på er hvor vondt det skal gjøre før det er rier? Er det like vondt som vanlig sterke menssmerter eller knekke fingen eller no? Noen som har en god forklaring?Klarer man å stå eller gå?

klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4906499-hvor-vondt-er-rierikke-hvilken-smerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde rier bare i ryggen. Når de startet, var de som litt svake menssmerter. Ettter hvert kom de hyppigere, og da økte det på med skikkelige tak. Menssmertene ble også mye kraftigere etterhvert. Mye vondere enn vanlige menssmerter. Smertene er vel veldig individuelle, jeg klarte å stå og gå, men ble ganske skjelven i bena etterhvert.

Jeg hadde aldri vonde kynnere, jeg, så det er vanskelig å forklare, men... Hos meg var det sånn at de første riene kjentes ut som svake menssmerter og som etter hvert tiltok i styrke (det gikk ganske fort for min del, kanskje etter en time) Når det først tiltok i styrke ble det snart ganske vanskelig å stå oppreist. Husker jeg skulle prøve å ta en dusj f.eks... Vil si at smerten lignet på menssmerter - men mye sterkere menssmerter enn jeg noen gang har hatt. Det ble vanskelig å puste samtidig. Tror ikke jeg kunne klare å gå. Å stå kunne i starten føles bedre enn å ligge. Men dette er sikkkert veldig individuelt...

Jeg ville ha beskrevet riene som sterke menssmerter i starten. Så tiltok det hos meg, slik at jeg ikke kunne snakke under selve rien (de var så vonde ca. 16 timer før fødselen hos meg i hvert fall). Stor variasjon her tror jeg. Jordmor fortalte meg at hun hadde hatt mødre med 5 cm åpning som nesten ikke kjente noen ting og som trodde de kunne være hjemme litt lenger (men fødsel var i full gang). Når jeg hadde 5 cm åpning kunne jeg så vidt gå med støtte.

Annonse

Såppas vondt at det er vanskelig å ligge stille, såppas vondt at du ikke ville greid å skjule det for en mill kr.Såppas vondt at du kan merke mellom riene at fingeren din har fått en rar vinkel, knakk vist da du klemte litt for hardt i vinduskarmen....Men det er etterhvert, til å begynne med var mine sånn at jeg måtte stoppe opp å puste litt konsentrert, så var det bra igjen..

Hos meg var det overkommelig vondt i begynnelsen, øker jo på etter hvert og de siste riene må man bare konsentrere seg hardt for å komme i gjennom, for de er veldig sterke. Var så optimistisk og hadde med lesestoff og musikk som jeg skulle ha under fødselen sist gang. Glem det!!! Hadde nok med å puste ut mellom riene og hente meg inn igjen. Ellers vil jeg nevne at min fødsel var en fin opplevelse til tross for sterke smerter.

Ellers har jeg et tips til deg og andre som sliter med å holde ut en laaang og smertefull fødsel; si positive ord til deg selv underveis og tenk på at dette har milllioner av kvinner gjort før deg. Ikke bli redd smerten men jobb med den, og bruk tiden i mellom riene til å hente deg inn, puste godt ned i magen og slapp av når du har anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...