Gå til innhold

Til dre som ikke fikk til ammingen

Anbefalte innlegg

Når ga dere helt opp? gutten min er 9 uker nå. Jeg har slitt med å ikke ha nok melk til han. De første ukene lå han til brystet 24 timer i døgnet (føltes i hvertfall slik). Så begynete jeg å pumpe og fant da ut at je ikke hadde nok mm, og suplerte med mme. Prøvede med pumping hver 2. time, ammeteer drikk emye osv for å få opp produksjonen. men den økte bare litt og jeg har hatt nok til ca 1/2 parten av måltidene med mm til han hver dag. Men nå de siste dagene har produksjonen avtatt.... og tenker med gru på å begynne med pumping hver 2. time igjen. hele dagen er mat, mat mat. Blir nasten helt deppa av dette.

Så dere som ga helt opp...når gjorde dere det. Er det for tidlig nå ( vet jo at det er gunstig med mm...men...).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4905659-til-dre-som-ikke-fikk-til-ammingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med tillegg da hun var 3 uker, fordi hun ikke la på seg, men hun fikk mest mm. Det ble en gradvis overgang til mere mme ettersom hun ble eldre, og da hun var ca 4 mnd. ville hun ikke ha puppen i det hele tatt om dagen. Fikk om natten noen uker til. Hvis du har strevet deg gjennom 9 uker, og fortsatt sliter veldig, synes jeg du med hånden på hjertet kan si du har gjort dit beste. Jeg foreslår at du gir det du har av pupp først, så gir du mme etterpå, til hvert måltid. Så holder det så lenge det holder. Det er ikke meningen man skal slite seg ihjel med ammingen og bli deprimert av det. Det er viktig å ha det hyggelig sammen og. Barna klarer seg veldig fint på mme, og han har jo fått mm de første ukene. Og for all del IKKE ha dårlig samvittighet for at du går over til mme!

Lykke til!

Jeg ga opp når gutten var 1 uke jeg.. Han har aldri ville ammet da.. Var helt krakylsk ver gang vi la han til puppen og måtte ha masse hjelp fra jm hver gang.. Fikk det til kanskje 4 ganger i løpt av den uka. Var et evindelig slit hele amminga så jeg begynte å pumpe meg i steden og ga på flaske.. Holdt på med det til han var ca 4 uker og nå er han 3mnd å får kun mme.. Husk at det som er best for mor er best for barnet å.. Det er ikke amming for en hver pris. man skal jo klare å fungere i hverdagen å.

Jeg fikk aldri nok melk, og jeg prøvde alt. Toppet seg med en tidlig puppenekt.

Men jeg pumpet så han fikk litt mm fram til 4 mnd. Jeg pumpet på slutten et halvt måltid pr døgn, og da var det nok pumping følte jeg.

Du velger selv når du synes du skal slutte. At nok er nok. Og noen av oss kan rett og slett ikke levere varene, og det kan vi ikke noe for.

Orker du å holde på litt til, kjempebra! Orker du ikke, så har ikke noen av dere vondt av det.

:)

Du er ikke en dårlig mor!!!! Du har stått på og jobbet hardt for at babyen din skal få den beste melka, men går det ikke, så går det ikke. Det beste for babyen din er at du har overskudd til å være mor, ikke bare matstasjon.

Det er sikkert lurt av deg å amme først og gi flaske etterpå. Da får han det du har av mm så lenge du har noe, og han blir god og mett. Så lenge det fungerer bra for dere så er det kjempe bra!

Lykke til videre!!!

Annonse

Jeg måtte slutte etter 9-10 uker da jeg hadde hatt flere BB og var utslitt og fikk beskjed fra overlege ved haukeland at jeg sannsynligvis ville få flere og fortsette å være syk så lenge jeg ammet. Syns det var fælt å slutte gren mye men har vært frisk siden og har endelig kunnet være mor. Hun får MYE kos for å veie opp for at puppen ble tatt fra henne, men jeg har fremdeles dårlig samvittighet.....

Forstår alle som sliter med dette. Det er så mye om hvor bra pupp er.... Vi VET jo det.....

Lykke til med dine valg. Det viktigeste etter hvert blir faktisk ikke puppen men kos omsorg stimuli trygghet nærhet etc.

"Ga opp" etter den 4 dagen etter at han ble født. Han ville rett og slett ikke ta puppen skikkelig- bare gnagde. Pumpa og en flaske med mme i tillegg pr døgn. Etter 6 uker ville ha pluttselig ta puppen igjen (snodig unge). Amminga gikk greit og han fikk fortsatt en flaske med mme på kvelden/natta slik at han skulle sove lengre. Han er nå 5.5 mnd gammel og vil ikke ammes utenfor soverommet. Noen ganger vil han ikk ta puppen der heller for den saks skyld.

Hvis amming og pumping blir så slitsomt som du beskriver det så bør du nok tenke på om det egentlig gagner deg og ungen din- mest sannsynligvis ikke. Man blir utrolig sliten av all pumpinga og får ikke noe overskudd og tid til å slappe av. Man blir stressa og noen dager litt deprimert (som du også beskriver det). Viktigste er at ungen blir mett, ikke om han får mm eller mme. Blir gode mennesker av de som vokser opp på kun mme også vet du ;)

Lykke til da!

Jeg vet ikke om du er klar over det, så jeg tenkte bare jeg måtte si at babyen er mye flinkere til å få ut melk enn det pumpen er! Du kan ikke se på det som er pumpet ut og si om babyen har fått nok, det er vekst og trivsel som sier noe om det...

Og er det ikke bedre å legge babyen til brystet annen hver time enn å pumpe annenhver time da? Mye enklere og koseligere i hvertfall.

Jeg kjenner jo ikke dine grunner, men dette slo meg når jeg leste det du hadde skrevet:)

(Det var jeg som skrev det med hvorfor ikke legge babyen til hver andre time..) Nei, tenkte jo at man har sine grunner. Babyen min ville ha pupp (hun insisterte) med 1-2 timers mellomrom de første 3-4 månedene minst. Jeg ble ikke sår. Så det er vel ikke alle konklusjoner man kan trekke basert på egen erfaring:) Jeg syntes derimot det var håpløst å pumpe. Og helt greit å amme.

Jeg sluttet etter ca 4 uker. Det var utrolig vanskelig å bestemme seg for å slutte for jeg hadde jo sett for meg disse kosestundene vi skulle ha. Men det ble ikke kos i det hele tatt. Jeg ble sår 1.dagen på sykehuset og var det helt til jeg sluttet. Marius var ikke flink til å suge så vi brukte utrolig lang tid på hvert måltid og som du sier så gikk dagene i mating. Jeg ble lei meg og stresset og det merket nok Marius. Jeg bestemte meg for å gi mme i tillegg og det funka jo greit nok. Han ble iallefall mett. Jeg brukte masse krefter på dette med å bestemme meg , men da valget var tatt så var det som en bør som ble løftet fra skuldrene mine. Både jeg og Marius har hatt det mye bedre siden. Han er 31/2 mnd nå. Men det var en vanskelig avgjørelse. Men har du ikke nok melk så hadde jeg ikke nølt med å gå over til mme.

Lykke til, uansett hvordan du gjør det så blir det riktig:)

Jeg sluttet etter 2 uker.

Hadde ikke nok melk, så han ble aldri mett.

Det gjorde at han lå til brystet hver andre time. Vanvittig slitsomt for meg, og ikke veldig beroligende for den lille gutten, som aldri fikk sove, da han bare var sulten..

Det resulterte i at det gikk galt med det ene brystet mitt, ettersom det aldri fikk luft...

Da jeg begynte med mme isteden, fikk jeg en ny gutt! Han sov i 3-4 timer i strekk, var oppe og spiste, så sov han 3-4 timer til. 2 uker gammel.

Vi fikk begge et nytt liv, og tiden sammen kunne bli bare kos isteden for pes. (som jeg følte det)

Du skal gjøre det DU føler. Ikke ta til deg kritikk du tar!!

Klem til deg fra

Annonse

Jeg gav opp etter 5-6 uker. Jeg sliter med at brystvorten er for stor slik at barnet ikke får tak. Med første mann strevde jeg i 9 mndr før melka ble borte. Denne gangen hadde jeg ikke mulighet til å sitte hele døgnet å streve. problemet er at barna mine fikk i seg den første melken som kommer, men klarer ikke å få godt tak til å suge. Det var ikke med lett hjerte jeg sluttet denne gangen, men vi ble alle lykkeligere da beslutningen ble tatt. Ikke minst storebror på 2 år som fikk mammaen sin tilbake! Med storebror ammet jeg nesten hver time hele døgnet, og ble utslitt av søvnmangel. Denne gangen er det så godt å se at han sover mye og lenge!! Et hav av forskjell! Det var faktisk en kvinnelig lege på helsestasjonen som fikk meg til å ta den endelige avgjørelsen. Hun sa helt bestemt at amming ikke er sååå viktig. Funker det ikke så funker det ikke. Det var andre ting å bekymre seg for i forhold til barn, så ammingen skulle jeg bare legge vekk uten dårlig samvittighet. Hun sa at hun bannet i kirken siden hun sa helsestasjonen midt i mot, men det brydde hun seg ikke om. Jeg ble så lettet og glad, og er veldig glad for endelig å ha blitt dus med situasjonen.

Lykke til med dine valg, det viktigste er at dere gjør det som fungerer for dere!

Jeg sluttet å amme etter 5 uker. Da ville vesla rett og slett ikke mer. Fikk kun 20 ml til hvert måltid tross iherdig prøving av absolutt alt. Fikk tom noen tabletter på sykehuset og hjelp av jordmor i 14 dager, men det ville rett og slett ikke komme melk. Vi begynte med mme allerede på sykehuset for jeg fikk ikke noe før vi kom hjem. Det har skjedd begge gangene så jeg er rett og slett ikke lagd for å produsere melk. Sånn er det desverre (synes jeg) for noen. Å det gjelder nok flere enn en tror når en står midt oppi det og tror en er mislykket. Etter at jeg snakket med folk om dette fikk jeg høre om mange som hadde det på samme måten. Noen fikk ikke noe i det hele tatt.

Jeg var lettet da jeg innså at sånn var det bare og jeg fikk en mye lettere hverdag og koste meg mye mer med vesla.

Men gjør det du føler er best for deg og bebisen din. Men det er absolutt ikke verd å slite seg ut både fysisk og psykisk for mme er absolutt ikke noe nederlag. Mine to gull er friske og raske og har absolutt ikke hatt vondt av kun å fått mme.

Lykke til

ga helt opp etter 2 mnd. da sa samboer til meg at du MÅ no ikke på død og liv gi henne mat gjennom puppen....,tenk på barnet og det selv...

Jeg ble også faktisk 100 % fornøyd med tilværelsen etter en stund...slet med dårlig samvittighet UTEN GRUNN.....en får jo så mange kommentarer og en skal jo amme for full hals....., men d passer faktisk ikke for alle....,så hold på til du selv synes d er nok :)

jeg har hørt at folk har strevd i 3 mnd og faktisk fått det til..., men er d verdt det ??

Det er aldri for tidlig å gi seg med amming hvis det sliter deg ut. Babyen har det mye bedre med en opplagt og glad mor og mme enn en utslitt mor og mm.

Selv ga jeg opp vanlig amming etter 5 uker. Begynte å pumpe istedet. (Hadde nok melk, men var tungmelket, så melken kom for sakte ut for barnet, men pumping gikk fint, det tok bare en evighet hver gang.) Etter 4 måneder var jeg kjempe sliten og lei, og jeg husker ikke noe annet fra den tiden enn at jeg satt ved pumpen og vasket pumpe-utstyret. Det å slutte med mormelk var en vanskelig avgjørelse å ta, men når det var gjort, melken var borte og det ikke var noen vei tilbake var jeg bare lettet!!! Nå føler jeg ikke at det var verdt det, så hvis jeg får et barn til skal jeg _ikke_ være like iherdig med pumpen og heller kose meg mer med barnet mitt og med mme.

Husk at det ikke er sånn at alle kan amme, noen kan ikke av ulike årsaker. Det er ingen skam å gi seg, uansett når! Min fastlege sa til meg at morsmelk er bra, men ikke såååå bra, så hvis det ikke fungerer med ammingen er mme et utmerket alternativ. Legen min mente jeg var "gal" som pumpet. Etterhvert har jeg sett at det er mange innen helsevesenet som mener amme-hysteriet er gått alt for langt, de tør bare ikke si det så høyt.

Det er ingen andre en du selv som kan si om det er på tide å gi seg, men barnet ditt blir friskt og fantastisk med mme, så vær stolt av den morsmelken du har gitt og nyt kosestundene med flasken!

Du kan også finne støtte, gode råd og trøst på www.flaskeposten.org, der står det mye fint for oss "slitere".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...