Susan*lillegutt og mini* Skrevet 29. april 2006 #1 Skrevet 29. april 2006 Hei,hei=) Tenkte jeg skulle fortelle deg at nå har vi vært på Ph-måling,og lillegutt har nok en del reflux ja. Så har fått medisin som vi skal prøve i ca. 1,1/2 mnd,og så skal vi snakke med legen og fortelle hvordan det går,hvis det ikke går bedre så skal vi enten ta en ny Ph-måling,eller evt.prøve astma medisin. Legen sa også at astma symptomene hans kan faktis ha med reluxen å gjøre,så etter å ha prøvd denne medisin (losec) så skal vi se om ikke de symptomene forsvinner..håper det=) Lillegutt var helt utslått etter dagen på sykehuset,(tirsdagen) og ville bare sove å kose hele tiden,og veldig grinete..hehe,men hadde jeg også vært hadde jeg måtte drasse rundt på det svære apperate som han måtte være koblet til som lå i en magetaske som sikkert var beregnet for større barn,klarte ikke klatre opp i sofen,å gjett om han ble sint da. Spiste ikke noe særlig den dagen heller,så legen mente at han sikkert hadde enda mer reflux enn det som slo ut på måleren, i.o.m at han spiste så lite,men bare det han spiste slo ut som alt for mye sure oppstøtt,men heldigvis kaster han ikke opp lenger,det kommer ikke hele veien opp,av og til får han en liten periode der hvor det kommer helt opp,men nå kommer det bare opp i spiserøret,og er ikke bra med syre i spiserøret. Fikk sett på eksemen hans også,så nå er vel de fleste legene enige om at det er Atopisk eksem,og har fått en slags hydrokortison på blå resept,siden han reagerte på vanlig hydrokortison,denne er satt sammen på en annen måte og ser ut til å gå bra:) De tok masse blodprøver,og skulle ta allergi prøver også,men teite dama på labratoriet hadde glemt å skjekke baksiden av skjemaet så det hadde de ikke tatt,men de hadde litt blod igjen av lillegutt,så de skulle rekvidere nye. Nå er det største problemet å få i lillegutt denne medisin,det må ikke tygges eller knuses,siden det er små kapsler i den,å prøvde med tutkopp,hullene ble for små,prøvde med tåteflaske og hadde da prøvd å utvide hullene,funket ikke,trålet byen rundt i går å fant til slutt en tutkopp med større hull,og det ble for stort,han fikk alt for mye i seg og klarte ikke svelge unna,så alt kom enten ut igjen,eller satt seg fast i vranghalsen slik at han hostet det ut..så er ikke greit det her hehe=) Men fikk et tips om å prøve å ha det i youghurt eller moset frukt,bare løse tabeletten opp først. Hvis ikke skal vi prøve en gang til med glass eller noe,og tutkoppene:) Hvordan står det til med dere da? Tok sjansen på å skrive her inne,for mener din lille har blitt over 1år også..=)
Expat Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Hei! Så "bra" at dere fant ut av dette! Jeg har også hørt at refluksbarna kan få hvesepust som høres ut som astma. Spennede å se hvordan det går videre! Må ha vært en god følelse av "hva var det jeg sa", da dere fikk resultatene! Har du prøvd å bruke engangs-sprøyte (uten nål, selvfølgelig!) til medisinen? Det bruker vi til nesten all medisin, skje blir det bare bråk av. Spør på apoteket, fortell hva det skal brukes til. De har sikkert et merke med stort nok hull. Imponert over at lillegutt klatrer, Kaia er litt treig fysisk (13mnd), selv om vi synes hun er kjempeaktiv nå!!! Har bare krøpet i en måned, og kommer seg ikke alene opp på to. Men digger å gå, sammen med noen, helst med den voksne gående bakover (stakkars ryggen min, og beina mine!!!). Lykke til med medisinene, håper det blir bra nå!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2006 Hei igjen=) Ja,fikk en litt "hva var det jeg sa" følelse,selv om jeg håpet at det ikke var noe. Lurer på om han reagerer på medisin,har fått en helt vannvittig hvitløks ånde...skjønner det ikke,han spiser ikke noe med løk,så kan ikke være mat.. Og virker som om han kaster opp mer nå..har kastet opp 3 ganger de siste 2 dagene,og før det hadde han ikke kastet opp siden påske,og det var bare såvidt,men gulper eller har sure oppstøtt hele tiden,så kan være bi-virkninger av medisin,legen sa at han ble nok kvalm og svimmel,men at det neppe kom opp noe..men,men..overlever nok det =)Fikk han til å drikke litt av glass i går,men gikk over til et sugerør,etter noen ganger å blåse ut,så fant han ut at han kunne trekke det inn,og gikk kjempebra=) Ja,her klartes det dag inn og dag ut!! han er overalt og litt til..hehe=) Var på stranden på sændagen,det synes han var morro,fikk leke i sanden og springe,eller i hans verden springer han,men egentlig går han bare fortere,får ikke føttern med seg enda hehe=) likte kjempegodt å stå å se på have skylle inn Også har været vært så fint den siste uke,varmt også,så har kunnet være masse ute å leke,og når vi først er kommet ut og har vært ute lenge og skal gå inn,så er det er ramaskrik,han vil IKKE inn,hehe, men er godt at han liker å være ute også Skal å veie han idag,se om han har gått opp eller ned... På 1års kontrollen var han jo,9120g var i starten av april,og nå i slutten av april da vi veide på sykehuset var han gått ned, 9060g..ikke mye,men har har liksom ikke så mye han kan gå ned heller..så skal ringe HS nå å høre om vi kan komme,må levere et spørreskjema også som vi har fått,så passe å gjøre det idag,spørreskjema skal leveres 14 dager + - 1 år,men vi må levere det når han er 1år korigert,og er det om bare 1 uke,så gjør det idag:) Men nå hører jeg noen rote i noen skuffer,så vi snakkes=)
Expat Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 Så han har fått protonpumpehemmere, det er jo muligens kjempebra! Det stopper den overaktive produksjonen av syre i magen. Om bivirkninger sier legemiddelhåndboken: Bivirkninger: Kvalme, uvelhet, hodepine, diaré, obstipasjon, gassdannelse og hudutslett kan forekomme. Mindre vanlig er søvnproblemer, parestesier og forandringer i leverfunksjonstester. Mer sjeldne er overfølsomhetsreaksjoner og blodforandringer (levkopeni, trombocytopeni, pancytopeni) samt lever og nyreaffeksjon. Kan du ringe til legen og spørre om dere kan bruke midler mot reisesyke i et par dager slik at det går seg til? Evt spørre på hs? Bruke ingefær i maten? Seabands?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 2. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2006 hei:) tror det går seg til,idag har han vært fin,ikke kastet opp og ikke hatt dårlig onde Ja,har lest gjennom bruksanvisning om bivirkningene,og legen sa at han mest sannsynelig ble litt kvalm og slik i starten,men at det går seg til,så skal vente å se:) Viste ikke at det het protonpumpehemmere,hehe,da har jeg lært meg noe nytt idag:) bare vet hva medisin heter =) Men må ringe legen å høre om han kan bruke det antihistamin miksturen vi fikk mot kløe av eksemen,er litt usikker på det,så skal høre hva han sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå