avent1 Skrevet 29. april 2006 #1 Skrevet 29. april 2006 Det er sååå slitsomt... Han blir helt rabiat når han blir trøtt. Han skal liksom ikke sove. Vi må gå og bære og bysse og massssssse bevegelse. dette gjelder både dagtid og kveldstid, ikke på natta, da sovner han igjen etter mat? Merkelig... Huff, please altså,har noen gode råd eller erfaring?
mie76 Skrevet 29. april 2006 #2 Skrevet 29. april 2006 Kanskje han er fryktelig nysgjerrig? Og ikke har tid til å sove? Hvor legger du ham? Trille tur og la ham ligge ute? På eget rom, sånn at han ikke føler det skjer noe han MÅ få med seg? Et tips som kan fungere for å lære ham å sove uten bevegelse: Vugg ham til han nesten sovner, og stopp før han virkelig går inn i drømmeland. Antagelig våkner han og blir fornærmet, vugg så raskt igjen til han stopper og nesten sovner. Fortsett til han sovnet, det er viktig at han skal sovne uten bevegelse, for da skal han etter teorien lære seg til at han ikke trenger vugging for å sove, noe han kanskje tror nå... Dette fungerer med vogn, vugge og i en seng, men i senga må du rugge lett på babyen. Etter to til tre dager, så bør han ha lært seg til å sovne av seg selv. Dette er ikke en "skrikemetode" altså, for det er ikke meningen at han skal skrike lenge, for du er der og vugger ham så raskt han begynner å gråte/blir rabiat. Dette kan muligens gjøres ved at du bærer og bysser også, men legger ham ned rett før han sovner. Husk å ikke snakk og ikke gi for mye kos og trøst, da får han en god grunn til å holde seg våken, for det er jo så deilig at mamma koser og prater med meg... Antagelig så våkner han ikke ordentlig om natten når han spiser, derfor går det lettere? Lykke til!!
avent1 Skrevet 29. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2006 takk for svar. jo han våkner skikkelig om nattn, smiler og prater og spreller med beina, hehe.
mie76 Skrevet 29. april 2006 #4 Skrevet 29. april 2006 Da har han i hvert fall lært at man sover om natten, for det skjer ikke så mye spennende, ettersom han synes det er greit å legge seg igjen. Og det er jo fint, da er det håp :-)
temi & keli Skrevet 29. april 2006 #5 Skrevet 29. april 2006 Vi har også slitt, og sliter fortsatt litt med det.. -men det går mye bedre.. Det vi har fokusert på, er at vesla skal finne søvnen sin selv.. Står et svar fra Gro Nylander om akkurat det i siste nummer av foreldre og barn, der hun gir et par tre små tips om hva man kan gjøre for å snu den negative trenden.. Funker for oss ;o) Lykke til!
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 Jeg har svart deg på skravlesiden:)
Gjest Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 Jeg synes det høres helt normalt ut. Min sønn på 7 måneder har også trengt masse byssing når han skal sove på dagtid, men sovner fint om natta. Han sovner også fint ved legging om kvelden, da. Trikset jeg sverger til er å ikke la ham bli for trøtt, men sette i gang med byssinga/trillinga ved første tegn til trøtthet (gjesping, gni seg i øynene). Det har ført til en gutt som sover i overkant av hva som er normalt for alderen, men nesten aldri gråter! Det varierer nå hvor mye byssing han trenger for å sovne, men oftest rugger vi vogna som står ute i kanskje 3 minutter. Det er jo ikke så ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå