buggi med 2 jenter Skrevet 28. april 2006 #1 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg har i dettte svanger skapet hatt eksra oppfølging i fordi jeg har hatt et risiko svangerskap. Var sist hos spesialisten ( følsel og kvinne sykdommer spesialist) tirsdag. mens jeg var der ønsket jeg å vite litt om hvordan jeg skulle leve fremover, hva jeg ikke skulle spise, tunge løft i forbindelse med jobbe ol. Der fikk jeg steng beskjd om at jeg skulle leve som normalt. Leger forsøkte nå desperat å få vekk hysteriet rudnt gravide for tiden. Vi får alt for mange beskjeder fra mange ulike kanter for hva vi skulle gjøre og hva vi ikke skulle gjøre. Vi kunne foreksempel spise akkurat hva vi ville, men selvfølgelig med måte hold. spurt f.eks om det var tryggt å spise fårepølse og fikk til svar at det var slik hysteri han mendte. Vi skulle bruke Vanlig sunn fornuft. Vi burde også bruke kroppen vår slik som vi pleide, trene slik som vi pleide men ikke forsøke å ta neon verdens rekord mens vi var gravid.Vi skulle nyte svangerskapet og ikke hele tiden tenke på hva vi burde gjøre og hva vi ikke kunne gjøre. Kvinne kroppen er skapt for å lage barn og tåler mer enn vi tror. Det eneste vi burede hose oss unna var røyk og alko. Må innrømme at jeg fikk en tanke vekker hos legen... lurer på om andre mener litt det samme som han/meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
akt80 & Sara Emilie Skrevet 28. april 2006 #2 Del Skrevet 28. april 2006 hadde bare alle gravide skjønt dette.. synes det er så mye hysteri ute å går.. Å være gravid er jo supernaturlig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/#findComment-4904392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aga:-) Skrevet 29. april 2006 #3 Del Skrevet 29. april 2006 Helt enig i at så sant en i utgangspunktet er frisk og rask, så skal en ikke redusere ens daglige virke og aktivitetsnivå. Det er jo kjempebra for både mor og barn å være i aktivitet, holde på som normalt og være "vanlig" innenfor de rammer som er positive og forsvarlige;-) Samtidig må jeg si at det er ganske speielt av legen din å si at dette med at vi ikke spise f.eks. spekemat er hysteri. Helserådet i Norgen, samme med de fleste andre land, har helt klare retningslinjer i forhold til hva som kan være farlig å spise i svangerskapet. Med farlig menes primært skadelig for fosteret, og dette burde jo være en føring enhver lege og annet helsepersonell burde lytte til. Upateuriserte oster kan for eksempel føre til en listeriainfeksjon, noe som i verste fall fører til fosterdød eller alvorlig hjerneskade hos barnet. Fisk som kan ha mye tungmetaller i seg, eks kvikksølv, fjellørret over en viss størrelse, stor abbor, tunfisk, osv, kan gi barnet ditt ganske store skader på indre organer, sentralnervesystemet osv. For min del er det ikke vanskelig å avtså fra disse matvarene i løpet av svangerskapet, og jeg føler meg ikke hysterisk, tvert imot føler jeg meg ansvarlig. Dette er jo heller ikke informasjon som er gitt ut for å skremme og være kjip mot gravide, men helt rell informasjon som skal gi oss kunnskap nok til at vi faktisk er i stand til å nyte svangerskapet samtidig som vi styrer unna det som er reellt farlig for lile baby. Ja, det er helt naturlig å være gravid, men det er faktisk mange faktorer som spiller inn i et svangerskap også, ikke bare vår mentale innstilling. I mine øyne er det jo vår primære oppgave å ta vare på barnet i magen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/#findComment-4905089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumi og lille Eirik :-) Skrevet 29. april 2006 #4 Del Skrevet 29. april 2006 De fleste av oss her er vel helt normale oppegående mennesker med en ting felles, at vi er gravide. I "ikke gravid" tilstand forstår vi vel alle at å spise sunt og bevege oss mye se bra for kropp og sjel (noe annet er hva vi egentlig gjør,vi er da så forsjellige alle) Dette vil jeg tro er kunnskap som ikke forlater oss selv om vi blir gravide....så kommer dette med hysteri inn, hva er det da???? Der er vi også veldig forsjellige. Noen takler ikke symptomene som følger med som også er en helt naturlig del av det,noen blir kjempe redd for hva som går/ikke går an å spise/drikke. Noen blir veldig begrenset av div, bl,sv.forgiftning,diabetes o.s.v alt er da naturlig. Kommer nok mye an på holdning dette,er en posistvt innstilt tror jeg de fleste takler dette helt fint uansett hvilken hangup de måtte ha i forhold til denne gledelige,lykkelige,overgangsfasen vi er inne i :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/#findComment-4905242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilje74 Skrevet 29. april 2006 #5 Del Skrevet 29. april 2006 Helt enig med Aga. Og føler meg ikke hysterisk av den grunn. Ansvarlig var et bedre ord! :-) Sunn fornuft sier meg at jeg skal droppe fårepølsen på skiva denne tiden siden det er rått kjøtt som kan inneholde parasitter som er farlige for barnet. Det er en risk jeg ikke gidder å ta rett og slett. (Nyhetene om Gildes slakterier og dårlig renhold skjerper avgjørelsen min uten tvil. Er så glad for at salami ikke står på menyen.) På en måte er det nesten litt godt å være ansvarlig også. Kjekt å ha noe å passe på når alt ellers går av seg selv, eller er nytt og spennende... og litt skummet for en førstegangs som meg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/#findComment-4905252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Videlivi Skrevet 29. april 2006 #6 Del Skrevet 29. april 2006 Hei! Jeg er helt enig med legen din. Altfor mye hysteri rundt det å være gravid. Jeg ser det utfra det mange skriver her inne ( på BiM forumene) Jeg går stort sett inn på de overskriftene som vekker interresse, og ikke de som virker lett hysteriske. Så mitt råd er tenk fornuftig, og hold deg i form så lenge du kan! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4904317-tar-vi-helt-av/#findComment-4905437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå