Gå til innhold

Gjør det vondt og ta vannet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De tar noe som ligner en heklenål og stikker hull på fostersekken. Det er ikke vondt siden fostersekken ikke har nerver. Det er litt deilig når vannet går, det letter litt på presset. Men det som gjør vondt, er at riene tar seg skikkelig opp etter at vannet går.... Jeg synes riene var veldig mye vondere etter at jeg fikk riestimulerende drypp enn før jeg fikk det. Dette er min ærlige mening, basert på sist fødsel. Lykke til!

Det er deilig når de tar vannet... 10 kg lettere, men som sagt her, det blir ganske mye værre med riene... ting begynner å bli litt mer intenst, og det begynner å skje noe for alvor...

Drypp ble jeg satt på med førstemann....

Men kan ikke uttale meg noe om smertene det gir, for de hadde null effekt hos meg... fult drypp og ikke noe utslag...

Vannet gikk her hjemme for meg. Derimot tok fødselen tid, og etter 19 timer viste det seg at det hadde dannet seg en ny fostersekk med vann. Det rant forresten vann i alle disse timene - har ikke tall på hvor mange bleier jeg brukte! Totalt brukte jeg 22 timer på fødselen, og vannet ble på nytt tatt ca 1,5 time før babyen kom. Dette kjente jeg ikke i det hele tatt!

Annonse

De tok vannet på meg sist gang. Det var ikke vondt da de stakk hull i posen, men nedverdigende når alt vannet, med gøsj, bare fosset ut der jeg lå på kne i senga og jordmora tørket og tørket. Et øyeblikk lurte jeg på om jeg satt der og tisset for det var så gusjent vann...!!!! Synes det var vemmelig at dette satt mannen min og så på!! Riene var forferdelige etterpå. Har bestemt meg for at jeg vil ta opp med jordmor denne gang, om det virkelig ER nødvendig å ta vannet.......!!!

Jeg fikk igansatt forige fødsel, uten at det hadde vært rieaktivitet på forhånd. Jeg hadde et par cm åpning allerede, noe som var medvirkende til besluttningen om igansetting. Vannet ble tatt først, litt ubehaglig fordi de måtte "rote" litt dr oppe og dytte litt på babyens hode. Ble så sendt ut for å gå i en time for å se om det var nok til å sette igang fødselen. Etter en time satte de på drypp. Det mes ubehagelige med selve dryppet, var stikke for å sette inn ventilen slangen sitter i. Også ble jeg jo da "lenket" til sengen el området rundt fordi jeg hadde drypp i hånden, og to bleter på magen, et for å måle rieaktivitet og et for å måle fosterlyd.

For meg var dryppe meget effektivt, og den siste timen med rier var vonde. Men det hadde de nok vært uansett. Hvis jeg skal sammenligne med de andre fødslene mine, synes jeg ikke det var veldig stor forskjell.

Var forøvrig også noe ubehagelig at jeg måtte ha dryppventilen i hånda ganske lenge etterpå, itilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...