Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 I dag var jeg så sur og sliten og lei. Lei av bekkenløsning, kvalme og dårlig økonomi. La meg i badekaret med masse skum og et glass rødvin. Det var så deilig!!!! Nå har jeg bakt boller med ungene! Er 16 uker på vei... Har ikke dårlig samvittighet, så det så!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Det er viktig å slappe av og bruke tid på deg selv... Syns ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, men du bør heller ikke gjøre det til en vane... Jeg tok meg en røyk i dag, så er like "dum" jeg... hehe Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Har nevnt for min kjære ektemann at dersom vinstativet er tom etter fødselen i oktober å kommer jeg ikke hjem fra sykehuset.... ha, ha. Gjett hvem som drar på polet i stedet for blomsterbutikken!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Forresten så synes jeg ikke du er dum. En røyk eller to har aldri drept noen! Men alt med måte. Vi har vel skjønt det vi da....
akt80 & Sara Emilie Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 mm hørtes godt ut med vin, har lyst på eg og av og til, men er redd for at eg bare vil ha mer.. etter fødsel skal eg ta igjen !
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Ja vi har nok det Syns man skal være forsiktig men trenger ikke å være hysterisk heller..
tjorven 1 Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 ja hvis jeg tar et lite glass får jeg ikke dårlig samvittighet, jeg drikker mye vann ved siden av og koser meg med det lille glasset leenge. Dette skjer jo ikke så ofte... har vel vært 2 eller 3 små glass og nå er jeg i 18. uke...
mamma til 2 i august Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Jeg fikk fast jobb og feiret med et halvt glass champagne! har ikke dårlig samvittighet, det fødes jo barn i andre deler av verden også der vin er vanlig til hverdags, også for gravide. Bruk skjønn jenter!
Lilje74 Skrevet 29. april 2006 #10 Skrevet 29. april 2006 Mors velvære betyr jo også masse. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet :-) Selv har jeg ikke drukket noe så langt, men har ikke hatt lyst på heller. Klem,
Gjest Skrevet 29. april 2006 #11 Skrevet 29. april 2006 Jeg ELSKER cognac, i går var vi på besøk og jeg fikk 3 slurker i et glass som jeg brukte laaaang tid på ,deilig!! Det skader ikke å nyte bittelitt (",)
pippi78 & prinsessa :) Skrevet 29. april 2006 #12 Skrevet 29. april 2006 Legen min sa at jeg måtte gjerne ta meg ett glass vin - men så bor jeg i Danmark da.... Jeg kommer ikke til å røre alkohol mens jeg er gravid. Men merker nå når våren har begynt å komme at jeg får skikkelig lyst på utepils. Får oppspore alkoholfri øl - her selger de det jo ikke det på pub så får ordne meg en utepils selv i parken Alt med måte jenter!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2006 #13 Skrevet 29. april 2006 huff det kunne eg aldri tenkt meg å gjort mens eg er gravid... ikkje en slurk en gang. men det er jo hver sin mening.. synest bare at ein kan holde seg borte fra alkohol dei 9 mnd en er gravid.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2006 #14 Skrevet 29. april 2006 Ikke for å helle malurt i begeret, bokstavelig talt, MEN alle dere som uttaler at det helt sikkert ikke har noe å si, at det ikke skader fosteret tar FEIL!!! Alle oppegående mennesker burde ha fått med seg at selv ett "uskyldig" glass rødvin kan gjøre ubotelig skade på fosteret. Vanskelig å tenke seg for noen, kanskje, men likevel såpass advart mot er det dette her at alle med fornuft burde holde seg unna alkohol de stakkars mnd en går svanger. Ja, en kan også henge seg opp i ordet "kan", at det skal mye til osv. Men det er forsket på og bevist at alkohol kan føre til store nevrologiske skader. Ikke sikkert skadene viser seg før poden blir litt større og plutselig ikke klarer å innordne seg sosialt, til eksempel. Slike ting kan faktisk ofte ledes tilbake til mors lille forbruk av alkohol i svangerskapet. Så, jeg mener helt klart at det burde være, for alle og enhver, nulltoleranse på alkohol. Alle ansvarsbevisste mødre (dog noen har ikke den evnen) burde kunne ta dette til etterretning!!! Hilsen for denne gang anonym
Anonym bruker Skrevet 29. april 2006 #15 Skrevet 29. april 2006 Der kom det snevre innlegget av ekte norsk forkvaklet syn på alkohol... Kan ikke ha en slik tråd uten. Rart at ingen har sagt at "Du ville jo ikke gitt vin til en baby" ennå... Og nå birdrar jeg til å krangle istedenfor å lavære... men det var så fristende... Der værste jeg veit er slike A4 moralister. Et glass vin sammen med vann mat etc... Det blir ikke noe promille av det... Det er greit og praktisk å sette grensa ved null alkohol, men ærlig talt... Huffsetufse får gå og roe hormonene mine.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2006 #16 Skrevet 29. april 2006 grunnen til at alkohol blir frarådet under svangerskapet er fordi at forskerne ikke har funnet HVOR mye alkohol som skader!
gammel røy Skrevet 29. april 2006 #17 Skrevet 29. april 2006 Hei dere anonyme ovenfor, Belærer du/dere deg/dere alltid ovenfor andre og deres valg???? Jeg synes vi er litt vel hysteriske i Norge når det kommer til det meste når det gjelder graviditet. Tingen er vel at man ikke helt vet om et glass kan skade, men det er mange som er på fyllekuler før det vet at de er gravid (noe som jo er den mest sårbare periode) og som har helt flotte friske barn..... Jeg holder meg til å lukte på mannen mins vinglass (burde han ikke la vær å drikke vin når jeg har så lyst på??), men hva andre gjør har da ikke jeg noe med. Men det blir nok Champagne rett etter fødselen, ja...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2006 #18 Skrevet 30. april 2006 Jeg gjør grusomme ting....Jeg fryser indrefileen min i 2 dager, så skjærer jeg den opp og spiser den rå. Det er helt FANTASTISK! og veldig veldig galt.....Velger og være anonym har ikke lyst til og bli arrestert av moraliserende a4 politi
Klara77 Skrevet 30. april 2006 #19 Skrevet 30. april 2006 Får riktig lyst på litt vin selv innimellom, men har valgt å følge rådene og la være. Sannsynligheten er nok liten for at et lite glass en sjelden gang skal skade fosteret. Poenget er imidlertid at man vet ikke sikkert hvor mye som skal til. Man vet HELT SIKKERT at relativt små mengder kan være skadelige for utviklingen av hjernen, man vet bare ikke hvor små. Trolig kan det være store individuelle forskjeller med hensyn til hvor mye som skal til. Det er derfor umulig å si en mengde som sikkert ikke er skadelig. Personlig synes jeg derfor det er å spille russisk rullet å drikke under svangerskapet. Tror ikke jeg kunne leve med meg selv hvis barnet mitt f.eks. utviklet lese-/skrive-/adferdsvansker og jeg hadde drukket under svangerskapet, da hadde jeg bare gått og lurt på til evig tid om det var min egen feil. Dette handler IKKE om moralisme, men om at man vet at også ganske små mengder alkohol kan skade fosteret. Selvom alkohol har massevis av positive sider (det er jeg den første til å innrømme!!), må man ikke glemme at alkohol faktisk er et stoff som er giftig for kroppen. Det er fakta, ikke moralilsme!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå