Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vondt i puppen! Det stikker innover fra brystvorten.. spesielt vondt etter at jeg har ammet, men kjenner det hele tiden. Har også noen prikker rundt brystvorten.. Er dette sopp? Noen som vet.. i såfall,: når blir smertene borte? gruer meg for å amme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være sopp ja. Særlig det at det stikker innover fra brystvorten. Men du kan også ha smerter i det melken renner ned mot knoppen etter amming.

Du bør nok begynne å behandle deg og poden for sopp for at smertene skal bli borte. Hos meg forsvant hvertfall ikke smertene av seg selv. Forsøk først med reseptfri krem til deg selv. Jeg begynte selv med Daktacort. Noen begynner med Canesten, men jeg har forstått det slik at det er delte meninger blandt fagfolk om denne skal brukes på puppen (jeg har gjort det et par ganger når jeg har vært tom for annet, og det svir hvertfall ikke). Fukt en bomullsdott og trykk (ikke gni for mye) mot knoppen før hver amming slik at du får vekk en del før barnet legges til. Du kan pensle barnets munn med farris (la den stå litt sånn at de værste boblene blir borte). Dersom dette ikke hjelper innen noen dager, så kontakt legen for å få Mykostatin krem til deg og mikstur til barnet. Du finner masse om sopp på ammeforumet. God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...