Gå til innhold

Førstegangskontroll.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går så var jeg på min første kontroll (er 9+2). Det ble tatt blodprøver, målt blodtrykk osv., men det ble ikke tatt GU. Er det vanlig at dette ikke tas på første kontroll? Ble litt skuffet egentlig.... ikke at jeg liker å ta GU, men hadde liksom håpet å få høre at alt står bra til med den lill... nå vet jeg liksom ingenting..... Fikk heller ikke ny time før i august. Legen sat at det var vanlig at man ikke gikk til kontroll igjen før i uke 22-24. Syns det hele er litt rart. Dette er jo min førstefødte og synes jeg får litt for lite informasjon om hva som skjer...

Får jeg noe mer informasjon om jeg bestiller meg time til jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Va gravid 2 gang i fjor, men opplevd 2 SA. Rakk å vær på kontroll første gang. Legen mi sendt henvisning t Jordmor, så æ fikk time der automatisk. Lest på ei internettside om undersøkelsa å sånn å d sto at d va ingen grunn t at legen automatisk sku ta en GU på dæ, da mått d i såfall vær en spesiell grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det der er nok veldig forskjellig fra sted til sted og lege til lege... Da jeg var gravid med gutten vår var jeg på kontroller hver mnd, annenhver hos JM og lege. Og det syntes jeg var rart i begynnelsen, siden jeg hadde lest meg frem til at det vanlige var 4 kontroller i hele svangerskapet.

Men veldig betryggende og da fikk jeg kjapt svar på det jeg lurte på og slapp å ringe for ekstra time hvis jeg var bekymret for ette eller annet.

 

Håper jeg får like god oppfølging neste gang.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt JM selv og hørt om jeg kunne få oftere kontroller der, hvis legen ikke vil ha deg inn oftere... Det er jo koseligere å snakke med en JM, da hun ogte har mye bedre tid til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på første kontroll i går. (er 9+1 i dag). Hadde GU og det haddde jeg også på første kontroll ved de to andre svangerskapene. Men hører at det er flere og flere leger som dropper dette... Legen sjekket altså livmoren (fant ut at jeg hadde bakovervendt livmor) for å se om den har vokst. Det er også vanlig å ta celleprøve, men jeg tok for et halvt år siden og trengte ikke det nå.

 

Jeg skal til jordmor i begynnelsen av juni, da er jeg 14 fullgåtte uker.((har ringt og bestilt time selv. Lang ventetid her og man må ta kontakt selv, legen fikser kun UL) Etter det er det UL og så legekontroll igjen fire uker etter UL. Legen sa faktisk at jeg ikke trengte noe mer før UL og at jeg så kunne gå til jordmor en mnd etter UL og så til ham igjen ca uke 30.

 

Antall kontroller er visst halvert siden sist jeg var gravid, i følge legen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...