Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde termin i går, men min lille tulle kom til verden 26.02.06 i uke 31 + 5.

Jeg hadde hatt vann i kroppen en stund, men alle sa at det var helt normalt så jeg slo meg til ro med det. Skulle til legen 03.02.06 men så var legen min blitt sykemeldt i 10 uker pga alvorlig sykdom. Fikk ikke registrert ny lege før 01.03.06.

Fredag 24.02 fikk jeg veldig vondt i brystregionen, og slet litt med å puste. La meg litt nedpå sofaen og sovnet. Smertene var borte da jeg våknet så jeg tenkte ikke noe mer over det.

Var med samboeren min på jobb lørdag, og da vi var hos den siste kunden kjente jeg at ryggen verket, spesielt mellom skulderbladene. Tenkte da "nå har jeg sittet med dårlig holdning". La meg nedpå sofaen i 21 tiden, der lå jeg og vrei meg i nesten tre timer, hadde også fått vondt i brystet igjen. Rundt kl 23 begynte jeg å spy, ringte da rett til legevakta som ba meg komme inn.

På legevakta avla jeg en urinprøve før undersøkelsen. Legen mente det bare var litt halsbrann jeg hadde, så jeg måtte ta halsbrann medisin, men den kom rett opp igjen. Tok blodtrykket som lå på hele 184/130, da ble ambulanse tilkalt for de fikk også resultatet på urinprøven som viste eggehvite i urinen. Det var ikke lenger noe tvil; jeg hadde svangerskapsforgiftning som hadde utviklet seg til HELLP syndromet. Fikk nesten ikke lagt inn veneflon da jeg var så fylt med vann i kroppen så de fant ikke blodåra mi. Ambulansemannen slo meg så sinnsykt på hånda så jeg begynte å grine.

Turen til Sykehuset er noe av det lengste jeg har vært med på, selv om det bare tok 15 min.

Ble lagt inn på spesialenheten på føden. Ble nøye overvåket der, babyen hadde det fint i magen ennå, men jeg ble bare sykere å sykere. Søndag 26.02 rundt kl. 04 fikk vi beskjed at om ca en time ville tulla være ute. Det ble hastekeisersnitt, så kl. 04.50 ble lille Pia Marie lagt rett i kuvøsen. Jeg ble sydd sammen og lagt på oppvåkning, der lå jeg i 9 timer før jeg ble trillet inn på nyfødtintensiven og endelig fikk se den vakre lille dattera vår. Hun var så liten og puslete syntes jeg. Veide 1555 gram og var 41 cm lang. Fikk ha henne på brystet i noen minutter, før hun ble satt tilbake i kuvøsen sin. De neste 3 dagene fikk jeg ikke sett henne i mer enn noen minutter da jeg enda var veldig syk. Jordmødrene skjermet meg fra besøk, fikk heller ikke ha på fullt lys på rommet da det ikke var bra. Fjerde dagen var jeg endelig nogenlunde oppegående igjen, så da fikk jeg være mye mer hos jenta mi! :)

Etter 5 uker på sykehuset fikk vi reise hjem.

Idag veier hun nesten 3200 g og er 48 cm lang, akkurat slik en fullbåren baby skal være.

Neste gang skal jeg ta signalene mer på alvor, især når det er snakk om vann i kroppen. Det er ikke normalt å ha så mye vann i kroppen som jeg hadde!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4898954-f%C3%B8dselshistorien-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, ikke kjekt det der. Hadde også HELLP forrige svangerskap og lillegutt ble forløst med snitt.

Tar også ting mer alvorlig denne gang og får mye bedre oppfølging. Går til kontroll ca hver 14 dag og kun på sykehuset.

Fikk det litt senere enn deg,jeg da så lillegutt var i fin form da de måtte ta han.

Ellers så må dere ha gratulerer med den lille! Og lykke til videre !!!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...