Gå til innhold

Hva har du på brødskiva di?


ma boi

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av de tingene jeg spiser! Føler jeg ikke kan spise noe av det jeg vanligvis er glad i : salt kjøttpålegg, leverpostei, røkelaks, sushi, serranoskinke/parmaskinke, kveite o.l. Enten så er ikke maten varmebehandlet, eller så er det andre hensyn å ta (som tungmetaller o.l.). Det jeg spiser på brødskiva/knekkebrødet nå er gulost, brunost, kokt skinke og syltetøy. Innimellom koser jeg meg med avocado og tomat eller kokt egg. Men jeg er lei.

 

Hva spiser dere, jenter? Kanskje jeg kan plukke opp noen gode tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest leelu23 *27.11.2006*

Løvtynn pepperskinke er god og mild.

Noras hjemmelagede jordbærsyltetøy - nam nam :)

Ellers er det ikke mye annet som frister en kvalm stakkar om dagen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huh? Kan jeg ikke spise leverpostei??

Jeg spiser egg,ost,kaviar,kokt skinke....men jeg får ikke i meg noe særlig før utpå ettermiddagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, er den pepperskinken varmebehandlet? (Kokt eller stekt eller lignende?) Jeg vet det er så godt, men jeg har faktisk ikke turt.

 

Har aldri vært av den hysteriske typen, men nå føler jeg at jeg holder på å bli smårar. Vasker henda hele tiden, skrubber grønnsakene og frukten og gjennomsteker alt kjøtt og fisk...

 

Et gammelt tips mot omgangssyke var jo å spise rista loff med bringebærsyltetøy. Har du testa det mot kvalmen? Kan jo hende det hjelper?

 

GOD bedring i alle fall, jeg misunner deg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at vi ikke skal spise lever fra verken kjøtt eller fisk. Dette er fordi leveren fungerer på dyrene som på oss - all dritten renses gjennom kroppen og samles der.

Vet det er ekkelt, vanligvis bryr jeg meg ikke i det hele tatt. Men nå har jeg slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis det du har lyst på! Hold deg unna upasteuriserte matvarer, og rå mat. Jeg har selv vokst opp på leverpostei, og det er et av favorittpåleggene mine den dag i dag.

Det du imidlertid skal være varsom med er kjøkkenhygienen hjemme...... Ikke bruk samme skjærefjøl og kniv på grønnsakene etter å ha brukt den på f.eks. kjøtt osv...

Rå kylling er jeg forsiktig med, likedan svinekjøtt. Det skal være skikkelig gjennomstekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser kjøttpålegg og leverpostei, men holder meg unna svolværpostei. Spiser egentlig nesten alt også røyka laks, må bare passe på at det er ferskt...sjekk dato på nøye på slike matvarer.

Orker ikke slikt hysteri, har så dårlig matlyst uansett så må bare spise hvis jeg først får lyst på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er litt trist, særlig spekeskinke er et virkelig savn...

Men kokt skinke finnes i flere varianter, hva med skinkestek, ulike typer rull (ribberull, lammerull.... det er litt dyrere men det er noe annet enn "bare" skinke og det er kokt)?

 

Litt leverpostei iblant skader ikke - det er for mye A-vitamin som er det aller verste med leverpostei, tungmetallene/avfallsstoffene er ikke det verste med akkurat dette. Hvis du tar Gravitamin eller tran (for det gjør du vel:) kan du fortsatt spise litt leverpostei en gang i uken eller to, jeg har regnet på det. Kjøp en ekstra god en når du har det! Da blir det fest.

 

Ellers erstatter jeg spekeskinken med følgende: Ristet/grillet baguette eller loff med litt olivenolje, basilikum el.l., hvitløksfedd gnidd over skiven og gode, dyre tomater på toppen, i skiver eller hakket... Hvis du ikke har problemer med noen av de ingrediensene, gir det litt luksus-feeling på en søndagsmorgen.

 

Og som skrevet over - røkelaks er OK når den er fersk og nylaget. Kjøp små pakker eller kjøp en stor og frys ned (tror det går bra, bare den ikke ligger for lenge i frysen, da kan den harskne).

 

Det finnes også noen nye tunfisk-pålegg som er ganske OK, en type med tørket tomat og en type med sitron. Tunfisk er OK når den er hermetisk. Her er det tungmetallene som er problemet, så jo mindre tunfisken var jo bedre, og det er ikke premie-fisk som blir hermetikk, akkurat. Jeg spiser en liten smule tunfisk en gang iblant, vi skal jo ha variert mat også.

 

Eller hva med litt ekstra godt smør og tynne, kalde skiver med agurk - salt, pepper og kanskje litt urter på toppen? Eller litt hermetiske reker. Skalldyr må man være forsiktig med, men hvis reker er ordentlig behandlet er det ganske OK, ikke samme fare for forgiftning og metaller som i blåskjell.

 

Sorry for langt svar, jeg er så glad i mat og har slitt litt med å unnvære alt det gode, jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du må ikke si sorry for langt svar - jeg ble rørt langt inne i hjerterota! Og inspirert. Og sulten.

 

Nam, nam, nam. Og takk for fint innlegg!

 

Heia mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg hører ikke lenger til her inne på 1 trimester, men titter innimellom innom, og tenkte å få inspirasjon av svarene du har mottatt. Nor jeg nå har fått, så er veldig fornøyd. Men, vil bare si en ting, så du skrev at du ikke kan spise sushi.. det trodde jeg også på begynnelsen, men er noe av det eneste jeg har/hadde lyst på, snakket med legen og han så kjør på, bare ikke spis kamskjell og tunfisken.. De sier også på matportalen.no at det ikke er noen fare, spesielt ikke hvis du spiser det et sted du har vært flere ganger før, og stoler på. Så kos deg med sushien.. det gjør jeg, og er nå 18 uker på vei, ingenting som har skadet den lille så langt.... :)

 

Ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er lei brød. derfor varme rundstukker gjør litt susen. ellers så lager jeg varme retter.

 

er som deg lei av pålegg.

 

kan til nød fortsatt spise ristet brød mer gulost og advokado med salt og pepper.

 

ferskt brød med poteter fra i gåri skiver med gresløk salp pepper og majones.

 

samme med agurkskiver.

 

brød med masse salat tomater, agurk redikker og alt grønt ost og skunke. skikkelig gapemat.

 

periodevis pianøttsmør.

 

brømat er rett og slett kjedelig. spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så digg! Da skal jeg våge meg på litt sushi etterhvert. Soyasaus med masse wasabi. Og syltet ingefær. MMMMmmmmmmmmmmmmmmm - jeg har holdt på å gå bananas!

 

Riktig god helg til deg også! Og alle andre selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan omtrent spise hva du vil. Ikk glem at man har vært gravid før også. Ikke bra å bli over hysterisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkuratt det som jeg gjorde før:) Synes mye informasjon er skummel for da blir man jo hysterisk. Sunn fornuft er den beste retningslinjen i svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...