Gå til innhold

Flere med utrøstelig baby?Hjelp...!

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på fem og en halv uke som bare hyler og hyler og hyler hele dagen lang. Jeg kan ikke ta ham med til folk, jeg kan ikke gjøre noenting som helst på dagen, og jeg får ikke slappet av et sekund i løpet av døgnet. Vi har prøvd alt som skal hjelpe mot kolikk, og vi bærer, mater, bysser og går tur i ett sett, men ingenting hjelper.

Lykken over å bli småbarnsforeldre er ikke å se, det er rett og slett et rent helvete. Er det flere som har det som oss? Jeg føler meg som verdens verste mamma, og lengter meg syk etter å kunne kose med babyen uten at han vræler. Det er forferdelig å føle at ungen mistrives så sterkt hos oss, og fortvilelsen over at vi ikke kan bidra til å gjøre ham fornøyd på noen som helst måte er i ferd med å ta overhånd.

Som sagt, er det flere her som har eller har hatt det sånn med barnet? Eller er det virkelig vi som gjør noe galt? Jeg kan ikke skjønne hvordan han kan ha blitt sånn, og heller ikke hva i all verden vi skal gjøre for å endre situasjonen. Vi er i ferd med å droppe morsmelk og prøve Nutramigen for å se om han kan være allergisk mot melka, men jeg har lite lyst til å slutte ammingen etter kun fem uker - det er jo aller best for ungen og veldig praktisk å amme.

Råd, tips, kommentarer og kanskje et og annet trøstens ord mottas med stor takk.

Hilsen fra veldig sliten mamma, fullstendig på bånn...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4897909-flere-med-utr%C3%B8stelig-babyhjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

DET BLIR BEDRE FRA OM ET PAR DAGER!!!

Kolikk topper seg ved 6uker. Det er nesten alltid over ved 3mnd.

Nutramigen kan jo være ok som et tillegg, men mm er bedre for magen hvis han ikke er laktoseintolerant, og det er kjempeuvanlig hos babyer og legen hadde nok funnet det ut før nå. Ville ikke kuttet ut mm helt bare for et forsøk! Men hvis han bare er sulten så går det over med tillegg.

Mange har effekt av å kutte ut melk fra kosten. Ammekake-oppskrift finner du på ammedebatten, den er uten melk og kan varieres som full-kost for en ukes test.

Hvordan er vektøkningen, gulper han mye??? Bleieutseende? Bærer dere, hva er effekten av bæresele/aktiviteter rundt barnet?

Heisan, Expat!

Takk for kjapt svar - og gudhjelpemeg hvor glad jeg skal være hvis dette er toppen av kransekaka (og ikke isfjellet...). Jeg er i ferd med å gå fullstendig opp i limingen.

Vektøkningen er formidabel, han veide 3810 da han ble født og er nesten 5,2 kg nå. Bleien er sennepsgul og litt seig, liksom (beklager detaljer) med korn i. Ellers er vi vel som de fleste kolikkforeldre noe hjulpet av bæresele/vogn/bilturer osv, men det får ham ikke til å sove noe videre. I alle fall våkner han med et brak med én gang bevegelsene stopper, og så er vi i gang igjen.

Forskjellen nå denne uka og tidligere er at han hyler hele dagen. Tidligere roet han seg i alle fall litt på dagtid, men nå er det altså bæljing mer eller mindre døgner rundt.

Etter anbefaling fra barnelege i går, prøver vi Nutramigen i dag for å se om det gjør noen forskjell. Jeg pumper for å holde produksjonen i gang, så får vi se. Uansett kommer vi ikke til å kutte morsmelk uten at barnelege på sykehuset vårt har tatt tester av ham og kommer med ditto anbefaling (krysser fingre for at han ikke er laktoseintolrant!)

Venner av oss hadde liknende baby, prematur (4uker) som dermed holdt på i en måned ekstra... Hadde opp til 500g økning i uken, og var ellers som deres lille. Topp rundt 6ukers korrigert, stadig bedre etterhvert etter det. Det mest effektivero fikk baby mens han hang i babybjørnen mellom foreldrene som danset rolig til latinmusikk og også hadde en lillefinger i munnen til barnet.

Ved 4mnd sov han plutselig i 5 1/2 time en natt, de trodde han hadde dødd ;) Nå er han en lynende intelligent liten gutt (nesten 3) som er høyt og lavt hele dagen.

Hang in there, dette klarer dere! Sov på skift, hvis det hjelper!!!

Dette kjenner jeg igjen!! Både gåtingen, vektøkningen (400-500 g i uka) og bleiene.... Da vår gutt var 5 uker toppet det seg. Han gråt hele døgnet. En kveld gråt han seg "vekk" og vi ble så bekymret at vi dro rett til barneklinikken. Der ble han undersøkt, og vi ble bedt om å levere avføringsprøve. Den slo ut på laktoseintoleranse (clinitest). Fikk beskjed om å kutte ammingen på dagen og starte med Nutramigen. I løpet av noen dager var gutten vår HELT forandret! Endelig får vi lære han å kjenne:0) Nå smiler og koser han seg når han er våken. Selvfølgelig kan han skrike, av naturlige grunner (sult, bleie, trett), men ikke 9-12 timer i døgnet som før. Nå sover han også bedre om natta. Vi har fått et nytt liv og en ny baby!!! Unner INGEN å gå gjennom dette, det er GRUSOMT å se sitt eget barn lide uten å kunne gjøre noe for å hjelpe! Fikk også beskjed fra barnelegen om at vi kunne introdusere mm igjen etter 14 dager. Dette fordi spedbarn i blant kan få laktoseintoleranse som bare er midlertidig pga "magesjau". Nå har jeg akkurat gitt han mm, ble utrolig glad for at han fremdeles ville ha pupp. Blir spennende å se! Krysser alt som krysses kan for at han tåler mm nå!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ønsker deg masse masse lykke til og håper virkelig at det ordner seg for dere!!! Du må skrive om hvordan det går :0)

Empati-klemmer i fleng fra meg!

Hei, Gogutten!

Hmm...Skrev et langt svar til deg i går, men det ser ikke ut til at det har blitt registrert. Vel, jeg prøver på nytt.

Først og fremst tusen takk for informativt svar og empatiklemmer. De varmet. Det var også godt å høre at flere har det som oss - akkurat nå føler jeg meg alene i verden om å ha et barn som hyler døgnet rundt. Til og med på helsestasjonen hadde de aldri vært borti makan.

Skjønt, etter halvannet døgn på mme begynner vi virkelig å tro at sønnen vår har melkeintoleranse av et eller annet slag. I går sov han to ganger nesten fire timer i vogna si, og ellers hadde vi flere lange stunder med pludring og store smil! En viss forbedring, får en vel si, uten å overdrive...

Samtidig sliter jeg med en blanding av dårlig samvittighet for å ha påført ham så mye problemer gjennom melka jeg lager og en vond tristhet over å ikke kunne amme ham. Jeg føler meg plutselig ikke som mamma lengre, bare en slags barnepike. Jeg vet at dette er helt irrasjonelt, men sånn føles det altså. Hvordan fungerte dette for deg? Jeg kjenner jeg stritter i mot på alle måter å stoppe melkeproduksjonen, og pumper til den store gullmedalje for å beholde melka.

Jeg håper absolutt du lykkes med gutten din, og at han tar melka uten problemer nå som han har fått litt "ro" i tarmene sine. Jeg krysser fingrene med dere! Og så håper jeg vi får samme svar når vi nå en gang kommer oss til barnelegen. Vi venter på at hanvisningen skal bli behandlet. Gud vet hvor lenge jeg skal gå her å vente og pumpe, med andre ord. Kjenner jeg blir litt motløs. Får ikke sove, og så videre...Men det gjelder å folkusere på at ungen er bedre, i alle fall, så får vi ta det derfra.

Jeg skal skrive noen ord om hvordan det går hvis noe forandrer seg.

Klem

Annonse

Hei igjen Newbie :0))) Kjenner at jeg får tårer i øynene når jeg leser svaret ditt. Kjenner meg bare så inderlig godt igjen og får lyst å gi deg en kjempeklem. Først blir jeg glad for at dere ser bedring, er jo godt på en måte hvis dere får et svar og kan gjøre noe med det. Endringen du beskriver nå når dere prøver Nutramigen er akkurat slik vi opplevde det. Han begynte å sove godt på dagtid og viste tydelig at han var fornøyd :0) Skjønner godt at det stritter i mot å "gi opp" ammingen. Jeg føler det på samme måte. Har grått mange tårer når jeg sitter med pumpen og pappaen gir flaske. Føler at jeg ikke lenger er den mammaen jeg var... Men ser at det har blitt bedre etter som tiden har gått. Vår gutt ble bedre for hver dag som gikk hele uken etter vi startet med mme, så stabiliserte det seg. Dette hjalp på tristheten da :0) Det er SÅ HERLIG å se at gutten vår har det godt og koser seg!!! Men den tøffe tiden henger igjen... Kjenner at vi begge blir litt "dårlige" når han begynner å gråte. Er så redd for at han skal "ta helt av" slik som før og aldri stoppe. Dette blir jo bedre for hver gang vi ser at vi nå kan trøste han slik at han slutter å gråte, men tror at det likevel må bearbeides over tid. Ellers så er vi rimelig usikre nå etter et døgn med mm. Har hatt noen skriketokter som minner om tiden før, men vi har til slutt klart å roe han ned. Smiler litt mindre, må lokke smilene fram. Og driver og presser slik at han blir rød i ansiktet. Ellers promper han hele tiden (hørte ikke en eneste promp når han brukte mme) og avføringen er allerede mistenkelig lik slik den var før. Er så redd for ikke å være objektiv i vår vurdering. Jeg ønsker naturligvis STERKT at han nå skal tåle mm og legger nok godviljen litt til. Lurer også på om forverringen kommer gradvis siden han nå ikke skriker HELE dagen men er tydelig utilpass. Vi har i hvertfall bestemt oss for å prøve til og med i dag for å være sikker i vår sak. Håpe-håper veldig fremdeles!

Jeg håper virkelig at dere finner ut av det! Og du, vet det ikke er lett men prøv å fokusere på at han ser ut til å ha det bedre. Vi må også huske på at dersom det blir mme i stedet for mm så er det ikke verdens undergang. Vi er mange "flaskebarn" som før i tiden fikk langt dårligere tilberedt mme som er i toppform uten å ha lidd nød ;0)

Mager trøst vet jeg, men bedre enn ingen! Nyt de gode stundene med gutten din og lær han å kjenne på ny :0)

Og for all del fortell hvordan det går!

Hadde vært supert om vi kunne holdt "kontakten" :0)

Ps. ville "pushet" litt på den henvisningen slik at du slipper å gå i uvisshet så lenge.

Hei. skjønner godt hvordan dere har det. Guttn vår hadde ekstremt med kolikk plager de første 6 ukene. Han skrek og skrek..det var værst på dagtid hos oss, men han hadde vondt døgnet rundt. Vi tok han med til kiropraktor, men det hjalp ikke. Jeg spiste nesten ingenting av mat, fordi jeg var redd for at det var det som gjorde at han fikk vondt. Vi tok babymassasje kurs, prøvde sukkervann, ammete, fenikkelte, minifom, hjelpe han ut med raper og promper. Men det eneste som "hjalp" eller fikk han til å slutte å gråte, var pupp. Derfor ga jeg han myye pupp. Det lindrer jo i magen, men bare der og da. Så blir det verre fordi magen må jobbe mye. Dermed ble det en ond sirkel. Da han var 6 uker, måtte jeg bli strengere med å gi pupp bare hver 3. time. + at jeg begynte å drikke biola (tips fra helsesøster). Og plutselig ble magesmertene gradvis borte. Jeg vet ikke hva som gjorde det. Men er sikker på at mat hver 3. time isetede for når han vil, var med på å hjelpe i stor grad.

Skjønner godt du/dere er slitne. Det er utrolig slitsomt når det står på..og man begynner å tvile på seg selv som mamma, når ingenting man gjør hjelper. Men du må prøve å la vær å tenke sånn. Babyen din har vondt i magen, og du kan ikke gjøre annet enn å hjelpe han så godt du kan. Mer kan du ikke gjøre. Stå på og hold ut, for det går over. Og kanskje har du den værste tiden bak deg:)

Lykke til videre

Klem

Tusen takk januarmamma! Det er heldigvis over hos oss :0) Endelig har vi en fornøyd liten tass :0)

VELDIG godt råd der der med mat hver 3. time og ikke oftere. Vi gir nå hver 3-4 time på dag og 5-6 time på natta! Vi var også inne i den vonde sirkelen.

Klem

Først og fremst: Mulig det skjedde noe med skriften her, den ble plutselig så stor...Beklager om så er tilfelle. Vel - her er litt mer om saken, uansett font;-)

Takk igjen til Gogutten, og takk til januarmammaen for råd og for at dere deler erfaringer. Det gjør utrolig godt å høre at vi ikke er alene om å slite.

I dag, dag 2 på Nutramigen, har han igjen vært endel "kålete", men har sovet godt i vogna. I tillegg har vi hatt en fin lekestund og pludret og smilt. Likevel tenkte vi å prøve mm igjen fra og med i natt og til i morgen formiddag for å se hva som kan hjelpe.

Tror dere altså det kan være en idé å holde an på maten til hver 3. time? Kan prøve å følge klokka. Men Biola er jeg litt skeptisk til ettersom vi ikke har fått sjekket avføringen. Ringer til helsestasjonen og hører om de har fått svar fra sykehuset onsdag dersom det ikke kommer noe telefon tirsdag.

Jeg gikk skikkelig ned for telling i dag, har bare grått og lurt på på dette i det hele tatt vil gå.

Men som du sier, Gogutten, jeg må bare tvinge meg til å fokusere på at han har det best uten mat fra meg. Så får vi heller kose oss med en frisk unge i stedet for å slite oss ut med en som har store problemer...

Jeg vil veldig gjerne holde kontakt, gjerne på mail om du vil. Jeg er kjempespent på hvordan det går videre med prøvingen for deres del når det gjelder mm.

Klem til alle,

Ikke lett dette! Vi hadde vel også litt "krøll" i de førstedagene uten morsmelk. Tror tarmene trenger noen dager på å roe seg ned. Tror absolutt det kan være lurt å "styre" spisingen litt ja, det fungerer veldig godt her. Så lenge dem får spise seg gode og mette tror jeg at det skal kunne gå i hvert fall 3 timer mellom måltidene. Slik får også tarmene "hvile" seg litt. Men Newbie, jeg lover deg : DET VIL GÅ BRA TIL SLUTT! Vet at dette virker totalt umulig nå og at det er vanskelig å tro. Men det er sant. Bak all gråten og skrikingen gjemmer det seg en ordentlig blidgutt som dere snart blir kjent med!!! Prøv å ta godt vare på hverandre, hvil når dere kan og prøv så godt dere kan å holde mote oppe. Hver time som går jobber for dere, dette varer heldigvis ikke evig...

Trøsteklemmer, mange trøsteklemmer er på vei i ekspressfart ;0)

Hmm...nei, ikke lett...

Etter en forferdelig dag i går med kontinuerlig hyling fra 1530 til ca. midnatt, har vi droppet flaskene inntil videre og gir gutten vår mm. Kanskje dumt, men vi vil se om det gjør noen forskjell pluss at vi uansett må gå på mm når vi skal til lege (forh.vis om kort tid!!!).

Vel, det er enhåndsskriving på meg her, så det blir et kort innlegg.

Klem og klemmer tilbake

:-)

Hei

Ser du har fått mange gode tips fra andre som deler sin erfaring.

Og det er kjempefint om de tingene som du har gjort har virket.

Men dersom det viser seg å ikke gjøre det, vil jeg anbefale deg å ta en titt på www.kiss-kidd.com og se om det er ting der som du kan kjenne igjen.

Vi har en jente på 6 md som hylte som besatt de første 6 ukene av sitt liv. så fant vi ut at hun har kissyndrom og kom i behandling hos manuel terapaut. Da begynnte ting å bli bra.

Ønsker dere lykke til

Annonse

Ja, nå har vi på ny vært hos barnelegen. Dro ned i dag for å bli litt klokere. Gogutten har hatt enormt med luft siden oppstart med mm og presser til han blir rød i ansiktet. Men skrikingen har ikke kommet?!

Fikk vite at han har en "mild" grad av laktoseintoleranse (3) og at vi kan kombinere mm og mme dersom vi ønsker det. Må prøve ut hvor mye mm han tåler. Så her blir det fortsatt koking av flasker, mme og pumping. Hadde håpet å kunne kaste flaskene, men men... Hvordan går det hos dere nå Newbie?

Da krysser jeg fingre for at skrikingen holder seg på avstand! Så godt å høre at det ikke ble full krise med én gang du begynte å amme igjen...Og at han har en mild variant av intoleranse. Håp i hengende snøre, det! Håper selvfølgelig du kan trappe opp mm-mengden etterhvert og til slutt pælme flaskene baklengs inn i søpplekassa. Regner med du har god lyst ;-) Hvor mange uker er gutten deres nå, forresten? Beklager at jeg ikke har fått det med meg.

Jo, nå skal du høre at vi aldri har hatt en så fin dag som i går, altså dagen jeg begynte med mm igjen...Gutten vår smilte og pludret og koste seg, og sov i timesvis i vogna utpå ettermiddagen. Jeg vet ikke hva som var utslagsgivende - kanskje var det farmors fang som var tingen, men han var et rent gull. Selv sent på kvelden var han brukbar, noe som aldri har skjedd før. Og fra bilstolen bar det rett i seng på kvelden, uten protester.

Jeg vet ikke hva som har hjulpet, nei, men krysser fingre og tær for at det skal fortsette slik. Er veldig spent på hva avføringsprøven viser når vi nå får sjekket avføringen. Kanskje har det hjulpet å være litt strengere på mattilfanget? Jeg lar det bevisst gå tre timer minimum mellom ammingene nå. Når han da legger seg til, spiser han rolig og stille, og mindre (!?) enn før. Etter flaskematingen, "fusker han litt i faget" på brystet, men det går seg vel til.

Hmmm...Ikke lett, nei. Selv om han har vært veldig bra i støytene de siste dagene - selv på mm! - begynte han med en ny type hyling i går. Skreik så det skingra gjennom en times tur i vogna, nyspist og syskiftet. Da sa vi stopp, ringte ned gudoghvermann, og fikk til slutt skreket oss til øyeblikkelig hjelp på sykehuset. Åker inn kl. 10 i dag. Snille, snille legen som til slutt skjønte situasjonen...

Kommer tilbake med oppdatering om resultatet siden.

Noen endringer hos dere, Gogutten!

Hei Newbie!!

Beklager at jeg ikke har fått svart deg før i dag... Har vært noen tøffe dager her. Mini har hatt mye knip og det har tatt på med amming, pumping, koking av flasker, mme osv. Toppet seg natt til i går når jeg plutselig ikke fikk pumpet ut en dråpe. Er nok stresset som har satt seg i puppene. Lå i badekaret 5 timer i løpet av døgnet og masserte villt :0/ Ser ut til at jeg klarte å hindre bb. Ellers så er jeg ganske rådvill om dagen. Er vanskelig siden han gjerne kan tåle litt mm å tilpasse dette. Kjenner at kreftene begynner å skrante litt nå... Lurer på å bare legge ned hele melkebutikken. Blir litt for mye på en gang...

Nok om oss. Helt grusomt når det topper seg slik som du beskriver fra turen i vogna. Det er nesten som en får panikk når babyen har det så gusomt. Er kjempe spent på å høre hvordan det har gått hos legen kl 10!!

Krysser fingre for oss begge og sender et dusin med gode klemmer :0)

Hei!

Er det mulig for deg å gå forbi hos en massør og få en rolig avslappingsmassasje, mens far/venninne tar en tur i parken med baby? Sånn avslappende spa-type massasje? Det øker oksitoksin-nivået ditt og kan løsne utdrivingsrefleksen for deg. Husk å årne det til slik at du ikke ligger oppå puppene dine (du kan få knekk på en melkegang).

Beklager sent svar, men jeg har klart å tyke på ny runde med bb, og kreftene skranter litt her også. Forresten synd å høre at dere sliter sånn, hadde virkelig håpet at det skulle ordne seg nå for dere...Stress og pumping hører ikke sammen, og jeg kan bare forestille meg frustrasjonen. Sympatiklemmer fra meg!! :-)

Jo, altså: Vi var på sykehuset i hele 6 timer. De tok alt som tenkes kan av tester, og ingenting ser ut til å være unormalt rent bortsett fra noe forhøyede blodverdier. Dette kan tyde på at småen er disponert for allergier, men de var ikke sikre på at verdiene de fikk var riktig. Jeg skal derfor tilbake om en stund for å ta nye blodprøver. Det kan bare være at han var så stresset at det slo ut på prøven.

Ellers fikk vi, i motsetning til dere, ikke noe svar på intoleranse eller melkeallergi. Ifølge barnelegen er det nærmest umulig å få noe sikkert svar om allergi frem til barnet er i alle fall et par år! Jeg reagerte litt på det, siden dere tross alt fikk et helt annet svar, men hun stod på sitt. Vi fant ut at det derfor ikke var noe grunn til å slutte ammingen, så jeg holder det gående som normalt. Det eneste er at jeg han kuttet ut enda mer fra dietten, nå også gluten. Skal prøve å introdusere én og én ting i kostholdet fra og med mandag, så ser vi kanskje hva det er han reagerer på. Det er imidlertid ikke så lett å finne ut av dette fordi junior er så lite stabil i løpet av en uke. Én dag kan det være fullt harabald her, en annen kan være ganske grei. Ikke så lett å si hva som forårsaker hva.

Vel, det var sykeshushistorien, i og for seg. Jeg er veldig spent på hvordan det går hos dere etterhvert. Tiden går jo, og ungene vokser, så kanskje ordner det hele seg plutselig for oss alle? Jeg synes uansett du skulle ta en deilig massasje - det fortjener du etter alt styret!

Klem

Har hatt det akkuratt som deg, trodde aldri det skulle ta slutt.

Vi prøvde kiropraktor osv også, men det hjalp desverre ikke hos oss, men det er lurt å prøve.

Men nå er jenta vår to mnd og hun er som en ny baby, veldig lite vondt i magen:) Så dette ordner seg snart for dere også!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...