Gå til innhold

Tenke tenke tenke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Har ikke barn selv, men tror og håper at det ikke er så lenge til det blir min tur, og da er det noe jeg har gått og lurt leeeenge på;

Når barnet ditt er nyfødt og helt opp til 2-3 år så trenger det jo i grunn tilsyn hele tiden. Men hva gjør man når man går hjemme med en liten en og bare skal ta en dusj, eller ut med søpla eller hente posten etc. Tar du med barnet inn i dusjen? Blir jo litt feil det og, men ser ikke for meg at jeg vil la det være alene, selv om det bare tar 5-10 min.

Har hørt flere skrekk-historier om at det gikk galt akkurat de få minuttene mamma stod i dusjen....

Så jeg lurer virkelig ( - og tar bkymringene veldig på forskudd her syns jeg i og med at jeg ikke er gravid en gang :/) Men noen som kan fortelle meg deres erfaringer....

Det mest "fornuftige" jeg har kommet fram til til nå er å ha en lekegrind som jeg plasserer foran badedøren slik at jeg kan stå å holde et halvt øye med den lille.

Hilsen en som tenker veldig mye og gleder seg til å bli mamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløpig er han bare 4 mnd så da sitter han i vippe-stolen sin inne på badet og kikker på at jeg dusjer. Det syns han er gøy. Vi prater og synger litt...

Når han blir så stor at han kan gå selv vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre... Da kan han jo bare løpe sin vei.

Håper du får oppleve å bli mamma snart. Det er fantastiske greier altså! :-)

Skrevet

Hei :)

Jenta mi er enda så lita at hun kommer seg ingen vei,så hun får ligge litt alene mens jeg dusjer.

Men vi skal kjøpe lekegrind til henne,som jeg kommer til å plassere henne i når hun begynner å skli rundt på gulvet her :D

Skrevet

Søsteren min har ei som er tre nå.

Da hun begynte å gå fikk hun sitte med noen leker og kjeks på gulvet på badet,og hun låste døra så hun ikke gikk ut av badet imens.

Er jo ikke mange minuttene det tar å dusje,så leker og kjeks skulle vel klare å stagge utferdstrangen litt ;)

Skrevet

Håper du blir mamma snart:)

Jeg går som regel ut med søpla eller henter posten når sambo er hjemme eller på veien ut når vi skal trille... Visst jeg må dusje sitter han i stolen sin eller noen ganger har han sovet i baggen sin oppå stellebordet( Han er bare 4 mnd).

Lykke til!!!

Skrevet

Hei du!

Når de er noen måneder bare går det fint an å ha de med på badet i vippestol, ev. ha de liggende på gulvet når de er veldig små da og ikke ruller over alt enda. Det går også an å dusje mens de sover, ev. kan du jo ta med babycall på badet. Eller vente til mannen kommer hjem, men det er litt slitsomt i lengden... :)

Husk ellers at veien blir til mens man går! Ikke så uvanlig å tenke, gruble og bekymre seg på forhånd, men når du står i situasjonen selv, så er det kanskje ikke noe problem.

Håper du får oppleve det snart da,¨

lykke til

Skrevet

Hei:)

Akkurat sånn tenkte jeg også... Jeg husker at jeg hadde med vesla inn på badet i en stol når hun var nyfødt,, men så etterhvert skjønnte jeg at for meg hvertfall var dette litt "panisk"

Vedsidenav badet vårt ligger rommet som hun en dag skal flytte inn på og der står en stor sånn sprinkelseng. Denne har jeg gjort klar med tepper osv. og legger henne der når jeg i det heletatt skal ordne noe oppe i huset vårt. Jeg har hengt leker over sengen også, så der storkoser hun seg og er samtidig helt trygg!

Nede i stua har jeg en stor sånn 1x1m lekegrind som hun kan være i (vi har en stor hund også - beskyttelse) når jeg holder på litt rundt og det fungerer så fint... Også sover hun i vogna når hun skal sove:))

Jeg tror man finner løsninger etterhvert man blir tryggere på seg selv og babyen din...

Jeg føler meg hvertfall helt trygg på at hun er trygg nå... Hun er 4 mnd:)

Skrevet

så lenge min lille rose er så liten at hun ikke kan krype enda så blir hun med meg inn på badet..Men nå er hun så urolig å ruller hit å dit ,så da setter jeg henne i en vippestol til jeg er ferdig.

Da min eldste var liten å beveget seg mye så hadde jeg han med meg på badet,eller ut med søpla eller gjorde sånne ting når lilleguttn sov.

Man blir veldig kreativ med små barn;)

Skrevet

Vi bruker nå den plast'madrassen' som man steller babyen på, legger den ned på varmekablene, baby oppå, og dusjer ivei (4 mnd) - hun syns det er SÅ gøy, spesielt hvis hun får ligge naken og sprelle selv :)

Men skjønner hvorfor du tenker sånn, i begynnelsen prøvde jeg å dusje mens hun sov i vogga i stua, var mer svett ETTER dusjen fordi jeg kjappa meg sånn ;) Så det var noen uker (mange) hvor jeg kun dusjet hvis noen andre var i huset med babyen (pappaen).

Lykke til med baby-produksjonen!

Skrevet

Nå er gutten min ikke mer enn 6,5 mnd og ikkke så veldig mobil enda da. De to første ukene ble dette gjort mens pappaen var hjemme. Etter dette ble forskjellige ting prøvd ut:

Mens han sov: Dette funket dårlig, for han våknet veldig ofte når jeg la han fra meg i begynnelsen. Hvis han ikke våknet så stod jeg på nåler i dusjen og turte nesten ikke la vannet renne i frykt av å ikke høre babysitteren hvis han skulle våkne. Nå kan jeg derimot dusje mens han sover, ffor jeg vet ca hvor lenge han sover av gangen og et at han bare ligger å pludrer med seg selv hvis han våkner før jeg er ferdig. Har likevel på babysitteren da :)

Mens han var våken: Prøvde forskjellige løsninger i våken tilstand også( de første ukene/dageene). Han lå på stuen mens jeg sprang i dusjen. DÅRLIG løsning for jeg trodde han gråt hvert 5 sekund og endte opp med å springe inn og ut av dusjen. Klarte ikke helt å stole på den babysitteren gitt :) Tilslutt var jeg lur nok til å ta han med på badet mens jeg dusjet. Det funker kjempefint enda!! Jeg legger han på et stort sammenbrettet badehåndkle og han syns det er kjempefestlig at jeg dusjer. Han smiler og ler og jeg lager ablegøyer til han. Nå gjenstår det å se hvordan det går når han begynner å krabbe....

Hvis jeg ikke hadde hatt plass til å legge han foran dusjen, så hadde det nok blitt en løsning a la det du beskriver.

Skrevet

Da gutten min var helt nyfødt og pappaen hadde begynt i jobb igjen så jeg ikke helt for meg hvordan jeg skulle greie å få dusjet og stelle meg.....

Men, det gikk egentlig veldig greit. Noen ganger dusjet jeg mens han sov. Hadde da fått mat, ny bleie og alt var bra. Eller jeg tok han med meg i dusjen, så dusjet vi sammen, ikke noe problem det heller.

Da han ble litt større lå han på et tykt hånkle eller plaststellematte på gulvet på badet. Fikk noe å leke med da han ble enda litt større. Og nå, når han er straks 8 mnd og fyker rundt, så er han på gulvet med noen leker.

:-)

Lykke til og ja, du kan virkelig glede deg til å bli mamma. Det er det største i verden!!!

Skrevet

Jeg har to små på 3 mnd og 19 mnd, og prøver å få dusjet når de sover. Sover de ikke, er det ikke noe problem at hun på 19 mnd er litt på badet, og vandrer litt rundt omkring. Det er helt barnesikkert her og trappegring, så det er trygt. hun på 3 mnd kan godt være våken når jeg dusjer, og da ligger hun på gulveteller i sprinkelsenga til storesøster(fungerer som lekegrind). Går ikke fra henne i vippestolen alene.

Dusjer heller ikke hvis begge er våken, for kan ikke stole på storesøster i forhold til lillesnupp...hva hun kan gjøre osv.

Så dusjeing er ikke noe problem, men det kan gå en tur utpå dagen før jeg rekker det:-) Går også i søpla og i postkassa med en inne våken(men aldri de to sammen alene) men babyen må da ligge på gulvet, og helt trygt.

Går aldri et skritt utenfor gårdsplassen med barn inne, har hørt om en forferdelig skrekkhistorie og redd hvis jeg feks skulle bli påkjørt eller lignende på vei til naboen for å låne sukker.

To steder vi aldri lar storesøster(og etterhvert lillesnupp) være uten tilsyn er i badebalje og i spisesituasjon...farlig med kun sekunders uoppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...