Gå til innhold

Når kan en baby sitte i Stokke-stol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De skal jo egentlig ikke sitte før de setter seg opp selv. Personlig syns jeg 5 mnd er for tidlig selv om du støtter opp med puter. Vi bruker vippestolen enda og han er 6,5 mnd ( og han er veldig sterk i kroppen) Jeg leeenger etter å ta i bruk den nye fine stokke stolen som er ferdig montert på kjøkkenet, men jeg merker at han ikke sitter bra i den enda. Jeg ville ventet hvis jeg var deg.

De sitter jo i vippestolen UNDER måltider da.... ikke hel dagen lang. Vippestolen er super stol til måltider for små barn. Påå på bordet med vippestolen, og så sitter de under oppsyn. At de kan brukes til 6 mnd. er pga. vekt, og at de kommer seg ut av den, men de er jo under oppsyn.

En baby skal IKKE sitte i en stol FØR de kan sete seg opp selv. Mange misforstår dette med å sette seg opp selv. Det betyr IKKE at når mor setter de i stolen så sitter de noelunde stødig, men det BETYR at babyen ligger på gulvet, og så klarer de å snu seg rundt og sette seg på baken SELV.

Min sønn gjorde dette når han var 7,5 mnd. andre ikke før de er 9 mnd.

Helsesøsteren vår sa (uoppfordret) på 5 mnd kontrollen at vi kunne sette barnet i Tripp-trapp-stolen for å mate, bare vi passet på å støtte godt opp med puter og det ikke var så lenge av gangen 8 (10-15 minutter). Hun sa også det er viktig for barn å få ta del i familiemåltidet selv om de selv ikke spiser selv, så hun synes man skulle la barnet sitte i stolen en liten stund ved middagsbordet hver dag også.

Annonse

fysioterapaut sa på 5 mnd kontrollen at vi ikke skulle sette babyene opp ihøy stol før de kunne sette seg opp selv pga belastninga på ryggen.De er rett os slett ikke modne for det.

Gutten min begynte å sitte i stol med puter da han var 5 mnd gammel... Satt i 10-15 mni av gangen... Jeg begynte også med sittetrening fra han var 6 mnd og ved 7 1/2 mnd stadiet kunne han sitte selv. Men han kunne ikke sette seg opp før han var 8 1/2 mnd... Så jeg skjønner ikke den med at "ungene får ikke sitte før de kan sette seg opp selv"! Hvordan skal de kunne sette seg opp uten å ha lært det!? Jeg bare lurer... Skulle jeg latt gutten min ligge på rygg å hyle fra 5 mnd til nesten 9 mnd...?

Jeg lot gutten min sitte litt i stolen da hn var 5 måneder, men han satt seg selv opp da hn var 5 å en halv mnd. Jeg kunne ikke ha hn i vippestolen lenger en til hn var 4 mnder. da vridde hn seg bare ut.. Jeg tror ikke det er så farlig å la dem sitte litt i stolen. er jo noe som heter alt med måte.. la hn sitte der mens du gir hn mat.. jeg er ikke skada i ryggen, å mamma gjorde det samme med meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...