Sara Puh **16.05.06** Skrevet 28. april 2006 #1 Del Skrevet 28. april 2006 Skal på sykehuset i løpet av dagen for vurdering og måling. Jeg er veldig spent på om de tror jeg kan føde vaginalt. Det er det jeg har mest lyst til, men jeg må jo selvfølgelig høre på ekspertisen, kommer ikke til å ta noen sjanser. Junior har ligget i omtrent samme stilling i 9-10 uker nå, så selv om det fremdeles er mulig, er det visst lite sannsynlig at han vil snu seg før fødselen. Er det noen som har erfaring med setefødsel, er det noe spesilet jeg bør spørre de på sykehuset om i dag ? Jeg får visst snakke med både lege og jordmor. Hilsen en spent Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #2 Del Skrevet 28. april 2006 Har ikke erfaring med slik fødsel selv. Men ofte prøver de å snu barnet før fødsel. Og har en venninne som fødte i sete og det gikk så fint med henne. Babyens rumpe er så spinkel og smal. Største trøkket er uansett når hode skal ut. Fint du får komme opp på måling - og kanskje Jr. snur seg en av de siste dagene. Har skjedd før det:-) Lykketil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/#findComment-4894579
moderen Skrevet 28. april 2006 #3 Del Skrevet 28. april 2006 Hallo Sarah Puh. Jeg fødte i sete sist (3 år siden), og ble røntget og målt og funnet brei nok til den ungen som var der inne. Så jeg valgte å føde vaginalt. Det de sier, er at setefødsel som regel tar litt lengre tid enn hodefødsel. Der jeg fødte (Fredrikstad) setter de epidural som rutine ved 3-4 cm åpning, dette for å lette åpningstiden, som er litt lengre, og for å komme raskt til med ks, hvis det er nødvendig. Og så blir som regel hodet hjulpet ut med tang den aller siste biten. I mitt tilfelle ble alt annerledes, da det ble styrtfødsel før noen rakk å tenke på epidural, 4 timer etter at vannet gikk. Morkaken løsnet, og alt ble kaos...Ikke var det tid til ks heller, det var bare å få ungen UT! Heldigvis klarte vi det i tide, uten sugekopp eller annen "vold" -bare tanga på slutten. Dette hadde ikke noe med seteleie å gjøre, men det kan ha gjort det noe enklere å få ungen ut, for de som fikk tak i den lille rumpa - imot et svært hode som står og stanger... Så aldri så galt!!! Uansett - de måler, og sammenligner med antatt str. på babyen. Mener de at du skal klare å føde vaginalt, er det ikke noen grunn til å tvile på det. Men der må du følge din magefølelse - de vil antakelig høre mer på deg hvis du ønsker ks enn hvis ungen hadde ligget "riktig" vei. Og det er noe større risk for haste-ks, det er derfor de setter epidural. Men som hun over sier - den kan ennå snu seg! Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/#findComment-4895492
turbomamma til 3 Skrevet 28. april 2006 #4 Del Skrevet 28. april 2006 Hei. Jeg hadde setefødsel med min nr. 2 for snart 6 år siden. Han hadde som din ligget i sete siden april (termin var i begynnelsen av juli). Prøvde litt akupunktur for å få ham til å snu seg, men den gang ei. Han ble i seteleie. Fikk veldig tett oppfølging på Bærum Sykehus den siste måneden hvor de fulgte med på veksten hans. Det ble snakket om keisersnitt dersom han ble for stor, dvs. over 4 kg. Jeg hadde 2 1/2 år tidligere født en gutt på ca. 3,8 kg. så legene visste at bekkenet var stort nok til noe i den størrelsen. Da jeg kom på sykehuset for å føde hadde jeg 6-7 cm. åpning og fikk epudural (den "nye" typen sånn at man har følelse i beina). Den tok bort alle smertene og jeg lå bare og ventet på at åpningen skulle bli stor nok. Da jeg hadde 10 cm. åpning kom fødselslege og 2 jordmødre samt en barnepleier inn på fødestua sånn at det ble riktig så folksomt. Kjente ikke pressveene på samme måte som når man ikke har epudural, men fikk beskjed om når jeg skulle presse. I løpet av 5-6 press var en stor gutt på 4360 gram ute. Dette var min setefødsel. Alt gikk kjempefint. Jeg var nesten ikke svett engang, men var oppe og dusjet etter mindre enn en time etter fødselen og trillet selv sengen min opp på barselavdelingen. Sørg for at de lover deg epudural. Jordmor som tok i mot meg prøvde seg med at jeg var kommet så langt at jeg ikke trengte det. Men jeg sa bare med hysteri i stemmen at det kunne hun bare glemme. Det er jeg blitt lovet skrek jeg og da turte hun ikke annet enn å ringe på anestesilegen. Spør også litt om hvor pålitelig målingen er. Til meg sa de at det var ingenting som tydet på at barnet ville bli noe større enn storebroren på 3,8. Men som nevnt veide han 4360. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/#findComment-4895703
Sara Puh **16.05.06** Skrevet 28. april 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 28. april 2006 Da var det gjort ! Heldigvis skal jeg få lov til å prøve å føde vaginalt. Legen regnet med at jeg er stor nok, barnet er ganske gjennomsnittlig og seteleiet er 'rent' - dvs. at begge bena ligger oppover og rumpa ligger i bunnen. Hun trodde ikke han kom til å snu seg nå, selv om det selvfølgelig er mulig, han ligger såpass godt nedi at hun trodde han hadde funnet posisjonen sin. Fikk endel info om forløsningen, må blant annet regne med at hodet blir tatt med tang, eventuelt et manuelt grep i munnen på barnet, slik at det blir skrudd ut. Det blir lege og ikke jordmor som tar imot, men jordmor skal være der. En annen ting er at barnelegen står på gangen og de går avgårde med barnet med en gang, høres litt stusselig ut, men greit å vite på forhånd så slipper man å bli redd for at noe er galt. Legen sa at seteleie-barn forholdsvis ofte ble født med hoftedysplasi, har dere hørt det før ? Alt i alt er jeg fornøyd med dagen, men håper jo innerst inne på at han ska lsnu seg, da................ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/#findComment-4900789
Selma62 Skrevet 28. april 2006 #6 Del Skrevet 28. april 2006 Hei! Så bra at du får føde vaginalt, det er så mye greiere etter fødselen. Min første lå i seteleie, og da tok de rutinemessig å ble undersøkt etterpå på Martine Hansen Hospital for å sjekke for hoftedysplasi, Som sagt så ser man oftere (men er fremdeles sjeldent) dette ved setefødseler, men det er uvisst (var det ihvertfall den gang) om barnet legger seg i sete pga dette, eller om de får det som et resultat av å ha ligget lenge i sete. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4894144-inn-for-vurdering-av-setef%C3%B8dsel-i-dag/#findComment-4903266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå