Gå til innhold

Hvor/hva er denne transversus muskelen? Og hvordan trener man den? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har rette å skrå magemuskler. Disse trener vi med rette og skrå sit upr bl.a. Bak disse så har vi ett sett til med skrå indre magemuskler og transversus som går som ett brett belte eller korsett på tvers iver nederste delen av magen.

Når en trener vanlig sit ups trenes de to ytre lagene med magemuskler, men ved for eks. pilates så trener en alle 4 lagene. Derfor er denne type trening så utrolig effektiv.

Det er hovedsaklig denne transversus som holder inn magen og skaper en flat mage, ikke se ytre musklene.

men det er vel andre øvelser enn pilates øvelsene som styrker transversus? Planken? Jeg får tak i transversus når jeg trener i slynge, men tror jammen jeg får tak i den når jeg ligger på ryggen og trener knipemuskelen, hvis jeg tar i ordentlig...

Skal prøve å svare... ser det mange som lurer på dette.

Ja, du trener transversus når du tar plankeøvelser. Ser det også er et smp om en får tak i T under kniping av bekkenbunnen. Ja, det kan man på "slutten" av knipen pga hvordan musklene er festet. Andre øvelser for T kan feks være nedtrekk med strake armer foran kroppen (trekkapp/kabler eller terapimaster). Ikke så viktig med mange forskjellige øvelser for T men start heller med å virkelig finne/få kontakt med musklene. En fin utgangstilling kan være mageliggende el fire-fotstående der en øver på å trekke opp navnen på utpust (akkurat som en holder inne magen/løfte magen opp fra underlaget). Pusten er viktig! Inn med navlen når en puster ut. T brukes også når en løfter vekter (spesielt frie vekter/manualer). Prøv å ta denne i bruk når du gjør vanlige sit-ups (rett mage) - magen skal ikke bule ut når du løfter opp. Viktig å bruke bekkenbunnen og transversus i det daglige når du feks løfter ol spesielt for oss som har fått barn.

Håper dette hjalp noe!

Annonse

Kom på noe... flott forklaring lenger oppe på denne tråden av m@dde ift T... men tenk på T som et korsett... de går helt rundt fra magen og festes bak på ryggen...derfor gir de stabilitet mage/rygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...