Gå til innhold

må man være gift for å få ICSI??

Anbefalte innlegg

jeg er ikke gift...

Jeg og sambo har bodd sammen i kun ett år(egentlig to, men da hadde vi hver vår leilighet, og ikke samme adresse) og må nå flytte på oss (hun vi leier leilighet av skal selge den).

Husker jeg leste ett sted at man måtte ha fast adresse over lang tid for å prøverør.

Noen som kan fortelle meg disse reglene??

Fortsetter under...

da må jeg bare gifte meg da.. Vi har ikke hatt felles adresse så lenge.

Men gifter meg gjerne jeg.. Men det blir i en fei, og lite gjennomtenkt i såfall..

Huff og huff, dette kan ikke stemme.. Blir jo helt feil og gifte seg på så kort tid.. hva gjør jeg?

Hei!

Håper du forstod at dette ikke er min mening.... Forstår godt at det er litt frustrerende. Men hvis jeg husker rett hadde dere sendt inn søknad....

Og der skal jo gyn skrive hvor lenge dere har vært gift/samboere. Så rart at gyn ikke sa noe.......

Det blir liksom ikke riktig å gifte seg i hu og hast forde loven er som den er. Det å gifte seg er jo også ganske stort og man skal gjærne lage dagen slik man alltid har drømt om og det er jo ikke gjort i full fart. Og så drømmer man vel om det flott, overaskende frieriet....?

(Jeg fikk alt dette og vil virkelig ønske mine opplevelser rundt dette for deg)

Lurer du på mer rundt lovverket kan du gå inn på rikesen sine sider og se på kvinneklinikken videre til ass befruktning og der finner du det

Klem

vi sender inn søknad 18 mai. har ikke sendt inn ennå..

Jeg vil gjerne få sendt inn denne søknaden da. hadde sett frem til det. var ikke klar over at vi måtte være gift eller å ha bodd på samme adresse i minimum to år.. Dette var ikke morsomt å lese..

leste det som stod på lovverket på riksen.

Kan de ha andre regler andre sykehuser? Eller i det private? Vi sender ikke inn søknad til riksen..

Jeg har heller ikke lyst til å gifte meg i en fei, men jeg har sååååååå lyst til å komme i gang å bli gravid snart. vet ikke hva jeg skal gjøre.

Vet du hvor fort man kan bli gift? (dette hørtes nok romantisk ut tenker jeg)

JEG ER SÅÅÅ FRUSTRERT!!!

For det første: det går jo an å anke med å påpeke at dere eide to leiligheter det ene året, men bare brukte den ene. Hvis dere skulle planlegge bryllup kan det også veie litt i en søknad.

Så dette med giftingen: Tror reglene er at man ikke kan fylle ut prøvingspapirer mer enn 3 mnd før og senest to uker før en vielse. Altså må det gå minst 2 uker.

Så dette med romantikken: Hvis du har lyst på stort kirkebryllup + å bli gift i en fei kan dere gifte dere på tinghuset og så ha "kirkelig forbønn for borgelig inngått ekteskap." Det hadde svigerinnen min. Eneste forskjellen er at istedet for at presten spør "vil du ha....." spør han om du er gift OG elsker og ærer. Man svarer ja uansett. Da kan dere ha bryllupsfest på tradisjonelt vis så lenge etter den offentlige vielsen som dere ønsker. (Tom flere år etterpå.....)

Lykke til!

Annonse

Vi fikk opplyst følgende da vi var til forsamtale ved UNN Tromsø: Vi måtte enten være gift eller ha hatt samme adresse i folkeregisteret i minst 1 år. Dette betyr bare at dere må ha hatt felles adresse registrert i folkeregisteret i minst 1 år, ikke at dere ikke kan ha bodd i flere leiligheter sammen i løpet av det året.

luva; eller dere registrerte dere med felles adr den dagen dere startet utredningen, og gyn "dokumenterer" dette uten å spørre dere.... Hvis dere har holdt på "lenge nok" med utredning.

Eller er jo alt å først gifte seg på tinghuset -det er mye bedre enn hva folk tror. Jeg så for meg et lite bøttekott når de snakket om "det lille rommet".

Men det var nydelig!

Rosa fløyel på veggene, stjerner i taket og på veggene, sterainlys og en kjekk dommer. (Tenkte nesten "søren at jeg gifter meg" hehe!)

Det forunderlige i hele greia er at vår situasjon var litt sånn som gøril sin, da vi starta utredningen. Vi har flytta litt fram og tilbake, (diverse varianter av pendling) og hadde 3 måneder da vi ikke bodde sammen i følge folkeregisteret rett før vi starta utredningen.

Det som står i loven er vel at man skal være i et stabilt forhold, og det gir vel rom for tolkning. (Det gikk ca tre måneder fra vi startet utredning til vi sendte søknad). Jeg mistenker sterkt at noen gjorde en vurdering og bestemte seg for at det virket som vi er i et stabilt forhold, og har vært det over tid. (Forsåvidt sant) Misliker lover som

Nå har vi uansett nettopp giftet oss, så alt er greit, men det er ingen grunn til at noen skal vite det. Det burde ikke være nødvendig med å dokumentere at man er gift / har bodd sammen lenge nok. Hvem gidder vel å starte med IVF hvis de ikke virkelig tror at dette er personen de skal tilbringe fremtiden med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...