røvermor Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Har fått plass til minsten i familiebarnehage. Noen som har erfaring med det? Det er visst bare 4 barn der. Spent på å høre fra dere! Fordeler? Ulemper?
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 Har ingen erfaringer der enda men håper å få det da jeg skal på intervju i neste uke ang ledig stilling i fam.bhg. Jeg skal da ha 3 barn her hjemme hos meg inkl. snuppa mi, og vi skal være her 4 dager i uka og en dag på basen. Ellers skal vi møtes en dag i mnd i den lokale turnhallen her og da møtes alle de andre som har fam.bhg også (totalt 15 voksne med 3 barn hver). Ellers skal dagene gå med til lek inne/ute og evt. møte de andre assistente/barna. De har visst også en dag da de går i svømmehall, da med kun ett barn hver. Håper virkelig jeg får jobben, synes det høres kjempemorsomt ut! )
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Vi fikk plass først i en privat familiebarnehage. Den var jeg ikke fornøyd med. I hvert fall her vi bor er det stor forskjell mellom de private og de kommunale familiebarnehagene. Hovedforskjellen er at de kommunale ikke har lov til å ha dyr (feks hund og katt) og at de har et bedre tilbud med at barna kan være på basen når barnehageassistenten har fri. Hos oss var åpningstiden fra 0730 til 1600 (men de ønsket at barna ble hentet kl 1530) og med litt reisevei og 100% stilling så var dette veldig vanskelig å få til å gå opp. Barnehagen er også mye stengt, så en eneforsørger hadde ikke klart det for vi måtte vel ha barnet ute av barnehagen nærmere 8 uker i året inkl 5 planleggingsdager. Vi søkte overflytting til vanlig barnehage. En fordel er jo at med så få barn så skal det bli bedere tilrettelagt pr barn, men vår var yngst og jeg synes ikke sovetidene ble satt etter vårt barns behov. En venninne av meg fikk plass i en familiebarnehage i en annen by og de er kjempe fornøyd. Den er i en egen leilighet i huset og det er flere assistenter og flere barn. Den oppfattes akkurat som en vanlig barnehage.Tror det varierer veldig fra familiebarnehage til familiebarnehage.
glad-mam Skrevet 29. april 2006 #4 Skrevet 29. april 2006 Hei! Sønnen min på 16 mnd går i familiebarnehage og vi er veldig fornøyd. De er åtte barn og tre assistenter. I tillegg kommer førskolelærer en dag i uka og hun har ansvaret for å lage årsplan, pedagogisk opplegg osv. Fordelen er helt klart at de er få barn, det er trygt og oversiktlig for de minste. Gutten min brukte litt tid på å venne seg til barnehagelivet og tror det er lettere med små forhold. De to jentene med ansvaret for driften er kjempesøte, flinke og har gode rutiner for barna. Synger med dem, snakker om dyrene og er ute og leker, maler, lagde påskepynt m.m. Det er selvfølgelig ulikt fra sted til sted, men fam.barneh. kan være minst like bra for de minste som en vanlig. Tror de litt større barna kan trives med større forhold og flere barn å se opp til. Vi har heller ikke like stor lekeplass som en vanlig barnehage, men de går veldig ofte på tur til lekeplasser i området, selve barnehagen er i et rekkehus. I tillegg er det hyggelig for oss voksne med så få barn, de kjenner meg igjen og foreldrene blir godt kjent. Største ulempen er helt klart at den er oftere stengt fordi hvis assitentene er kortvarig syke blir det ikke leid inn vikar. Håper barnet ditt vil trives! )
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 30. april 2006 #5 Skrevet 30. april 2006 Gutten vår skal begynne i familiebarnehage i aug. Da er han 19 1/2 mnd. Vi har vært å kikket der flere ganger og det virker veldig bra. Jeg er venninne av hun som eier barnehagen så jeg kjenner jo godt til hvordan ting fungerer der. Selv om hun ikke jobber der selv er det hun som har ansvaret. Vet det er veldig foskjellig fra bhg til bhg. Men fordelen er at det ofte er mest små barn og ikke så mange å forholde seg til. Ulempen er kanskje at lokalene kan være trenge fordi det ofte ligger i et hus. At uteområdet er det beste osv. Vi kommer til å ha han der i ett par år så flytter vi han over i en større kommunal barnehage sånn rundt 3 år. Lykke til
røvermor Skrevet 30. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2006 Ja, det blir nok greit med små forhold, men jeg er litt spent på soving ettersom det bare var muligheter ute. Hva når det er iskaldt eller styrtregner? I tillegg er det bare en person som passer barna, så jeg må høre med henne hvordan det gjøres når hun er syk. Virket som foreldrene skulle trå til. Har dere vært borti det før?
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 30. april 2006 #7 Skrevet 30. april 2006 I den sønnen våres skal begynne sover de også bare ute. Tror det er ganske vanlig i familiebarnehage. Han er vant til å sove ute i alt slags vær. Han liker ikke å sove inne. De tar bare på regntrekk når det regner og pakker de godt inn i vokspose eller skinnpose hvis det er kaldt. Synes det høres rart ut hvis foreldre skal trå til. Det er ikke sånn i den bgh våres skal gå iallefall. Trodde de fungerte som en vanlig barnehage, at de måtte ha tillkalingsvakter å sette inn hvis de ble syke selv.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2006 #8 Skrevet 30. april 2006 Hei,hei! Gutten min på 21 mnd har gått i familie bhg i snart 1 år nå, og han stortrives, vil omtrent ikke hjem om dagene. Hos han er de 8 barn og to assisenter, og en førskolelærer som kommer til de engang i uken. Soverutninene går helt fint her, tar veldig godt hensyn til det siden det for det meste er små barn der. Han sover i en vogn som han har stående i bhg, og den får stå inne i kjelleren når den ikke er i bruk. Vi kan også ha med reiseseng som han kan sove i, som er stående der, men gutten vår liker best vognen. Det er eg har vært aller minst fornøyd med er innemiljøet, synes alltid at det luktet røyk av klærene hans, eg tror absolutt ikke hun røykt når ungene var der,men det satt bare i huset, og de luft ikke godt nok ut om kvelden før, men eg tok det opp med hun, og nå har det bedrett seg veldig, synes ikke det lukter røyk nå mere. Og i denne familien så har de assisenter som kommer dersom noen er syk, har to faste assistenter, hun som bor i huset, ble sykemeldt over en periode pga operasjon, men det var det faste assistenter og vi var fortsatt hjemme hos henne, så det var veldig positivt at de har den ordningen, så eg har ikke noe erfaring med at de har mere stengt enn andre.
Gjest Skrevet 1. mai 2006 #9 Skrevet 1. mai 2006 Det sier seg vel selv at det er mye lettere med vikar der to assistenter passer 8 barn! Da er det jo en der som barna kjenner pluss en som hjelper til. Jeg har selv vært vikar en vinter for en barnehage som bestod av 10 "doble grupper". Det vil si noen dager her og noen dager der, nok å gjøre for meg og en vikar til, og ikke noe problem at det stadig var barn som ikke hadde sett meg særlig mye på forhånd. Men å la en vikar være alene med 4 barn når deres assistent er syk? Det løser kanskje foreldrenes behov for å kunne gå på jobb, men er det bra for barna? Tenk om assistenten "bare" er syk 3 dager annenhver måned, og ikke kan varsle dette på forhånd. Familiebarnehagen får altså ikke mulighet til å betale vikaren for å være der sammen med assistenten de siste par dagene før hun blir syk. Plutselig en dag skal 4 barn leveres til en dame de ikke kjenner.... Man tenker da det er bedre om vikaren er mor eller far til ett av barna i barnehagen. Rett og slett fordi de andre barna regelmessig har sett dette mennesket om morgenen eller ved henting. 15 sykedager i løpet av et år gir ca 2 vikar-dager til hver av barnas til sammen 8 foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå