røvermor Skrevet 27. april 2006 #1 Del Skrevet 27. april 2006 Har fått plass til minsten i familiebarnehage. Noen som har erfaring med det? Det er visst bare 4 barn der. Spent på å høre fra dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. april 2006 #2 Del Skrevet 29. april 2006 Familiebarnehage med bare 4 barn betyr antakelig EN voksen og 4 barn fire dager i uka, og førskolelærer i tillegg den femte dagen som da gjerne brukes til tur (og samtaler mellom assistent og førskolelærer mens barna sover). Kanskje er det flere "hjem" som samarbeider, slik at assistentene tar med seg hver sine 4 barn til en felles møteplass før eller etter soving. Uansett blir ditt spørsmål omtrent som å spørre om noen har erfaring med dagmamma, da situasjonen for ditt barn blir veldig avhengig av assistenten. Og assistenter er like forskjellige som dagmammaer. Er dette første gang hun er noe mer enn trillepike? I så fall skal førskolelæreren vise henne hvordan hun skal ta seg av fire barn på en gang. Problemet er at det er så enkelt de dagene førskolelærer er der, og så mye tyngre å være allene med 4 små de dagene førskolelærer IKKE er der. Eller blir det andre året assistenten jobber i familiebarnehage? Fordi hun trives bedre slik enn i vanlig barnehage, eller fordi hun (enda) ikke har fått jobb i vanlig bhg? I siste tilfelle må hun være ekstremt uegnet, eller så ordner det seg snart med en vanlig bhg-jobb for henne, og du får en annen enn du hadde trodd... Eller er det en godt voksen dame med 15 års erfaring og kanskje utdannelse? En førskolelærer som driver familiebarnehage med seg selv i alle rollene (barnehageeier, pedagog, assistent og huseier) kan faktisk tjene svært godt på det. Eller er det en mamma som tar seg av sitt/sine eget barn som ett/to av barna i familiebarnehagen? Og som ordner seg slik heller enn å være dagmamma fordi støtten er så mye bedre? Jeg sier ingen ting om disse alternativene er gode eller dårlige, bare at de er like forskjellige som å la ditt barn bli passet av det ene eller det andre mennesket. Og jeg synes nok 4 barn er vel mye for en assistent selv om hun er under opplæring av FØRSKOLELÆRER som veileder/inspirerer og kontrollerer henne en dag i uka. Assistenten blir sikkert god i løpet av det året du har barnet ditt hos henne, men det er stor sjanse for at hun går over til vanlig bhg når hun er opplært. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4904585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær mathilda Skrevet 29. april 2006 #3 Del Skrevet 29. april 2006 Dette var da et marklig svar syntes jeg.. Har selv drevet fam.barnehage i 9 år og aldri villet jobbe i en vanlig innstutisjons barnehage.. Det er en utrolig fin jobb og jeg trives veldig godt. Har kominerte med mine egene da de var små. Vi jobber under akkurat de samme reglene som andre b.h og følger rammeplanen på lik linje. Førskole læreren sitter med det pedagogiske annsvaret og veiledning til oss. Alle tilbake meldinger vi har fått av foreldrene er gode og de mener det er det beste aalltrnativet for barn under 3 år.Vi får en unik kontakt med både barn og foreldre siden det er bare 1-2 assisteneter og forholde seg til.. Kan tryggt annbefale fam. barnehagen, du skal vite at de må være godkjent av kommunen slik at det er tryggt og gå der. Det kan på ingen måter sammenliknes med dagmammaer... Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4907213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. april 2006 #4 Del Skrevet 29. april 2006 Tenzo: He he! Jeg skrev ikke at familiebarnehager kan sammenliknes med dagmammaer, men at de er like forskjellige fra hverandre som den ene dagmammaen er forskjellig fra den andre (dagmammaen). Jeg tar utgangspunkt i at du ikke selv er førskolelærer. Så har du altså selv drevet familiebarnehage i 9 år og trivdes med det. Tjent like bra som i vanlig bhg siden du var eier (driver av barnehagen) og antakelig også huseier. Tror du ikke dette med at du kommer bra ut økonomisk, og er i ditt eget hjem(?) og er din egen sjef/eier, har medvirket til at du aldri har villet jobbe i en vanlig institusjonsbarnehage? Det heter også "familiebarnehage" når en assistent ansettes, vanligvis på lønn under vanlig komunal assistentlønn, for å være i ett av barnas hjem. Tenk deg at det er første året akkurat denne jenta/damen har jobb. Får barna som hun tar seg av like god oppfølging som dem som er hos deg? Fordi hun "jobber under akkurat de samme reglene som andre b.h og følger rammeplanen på lik linje. Førskole læreren sitter med det pedagogiske annsvaret og veiledning". I så fall, er det da fremdeles førskolelæreren der i bakgrunnen som er årsåken til at det går så bra hos deg, og ikke deg selv og den erfaringen du har opparbeidet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4908117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær mathilda Skrevet 29. april 2006 #5 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg mener at det og starte en fam.b ikke er en ting du bestemmer over natta men en avgjørelse du har overveid nøye. P.g.a. alle krav som er satt er det ikke bare å starte. Det kreves mye forandringer og tilpassinger av hjemmet ditt. Så jeg mener da at de som tar dette skrittet og starter opp er oppriktig interessert i dette yrke. Som foreldre har man også mere rettigheter i forhold til å klage o.l enn hos en dagmamma. Jeg driver foressten ikke i mitt eget hjem, men i et annet hus med en assistent til. Det med at fam.b.h er forskjellig er riktig det, men det er jo vanlige b.hager også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4910049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2006 #6 Del Skrevet 30. april 2006 Å starte en fam.b er ikke en ting du bestemmer over natta. Men å ta en jobb som fam.b. ass kan være noe du gjør spontant, selv om du hadde foretrukket en bedre lønn og et større miljø i en vanlig bhg. Jeg mener forøvrig at en fam.b. som din med TO assistenter og 8 barn er mye gunstigere enn organsiseringene med EN assistent allene med 4 barn i ett hjem. Begge dele er familiebarnehage, men forskjellen mellom såkalt dobbel gruppe (med to voksne hver dag) og enkel gruppe (med kun en voksen) er veldig stor. Om du leser HI's innlegg, vil du se at hennes barn har fått plass i familiebarnehage med kun 4 barn, (og altså kun en voksen). Hvordan blir det? Får hun en assistent som har bestemt seg for å starte familiebarnehage fordi det er dette hun vil gjøre, og som eventuelt skal ha egne barn i familiebarnehagen? Eller får hun en assistent som har søkt mange forskjellige jobber, og har tatt den hun fikk? En med (minst) ett års erfaring eller en fersk en? Jeg hevder fremdeles at forskjellene mellom familiebarnehager er like stor som forskjellen mellom dagmammaer. Mens småbarnsavdelinger i barnehager har det til felles at det er tre voksne (som går vakter) og 9 barn, at ikke alle ansatte på en avdeling kan være nye i yrket samtidig. Til HI: Vet du noe om h*n som blir assistent? Er det i ett av barnas hjem? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4911295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær mathilda Skrevet 30. april 2006 #7 Del Skrevet 30. april 2006 I min kommune er det ihvertfall slik at vi ikke kan starte opp en fam.b.h. med mindre det er en dobbel enhet eller at de er knyttet opp mot en annen fam.b.h. Slik vi driver er det en dobbel enhet og en enkel med 4-5 barn. Vi har en fellesdag i uka pluss førskolelærer 2 ganger i uka. Men det er kanskje forskjellig fra kommune til kommune. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4912383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2006 #8 Del Skrevet 30. april 2006 Kom over følgende svar på samme innlegg under Småtroll 1-2 år: "Har ingen erfaringer der enda men håper å få det da jeg skal på intervju i neste uke ang ledig stilling i fam.bhg. Jeg skal da ha 3 barn her hjemme hos meg inkl. snuppa mi, og vi skal være her 4 dager i uka og en dag på basen. Ellers skal vi møtes en dag i mnd i den lokale turnhallen her og da møtes alle de andre som har fam.bhg også (totalt 15 voksne med 3 barn hver). Ellers skal dagene gå med til lek inne/ute og evt. møte de andre assistente/barna. De har visst også en dag da de går i svømmehall, da med kun ett barn hver. Håper virkelig jeg får jobben, synes det høres kjempemorsomt ut! ) *musefis* " I denne barnehagen er det altså kun 3 barn pr. hjem, og det synes jeg er bra. Lykke til *musefis* om du leser dette. Hadde *musefis*eller en annen uten andre erfaringer enn å være 1-barns mor skullet gå rett på å passe fire, ville jeg derimot synes det var mye. På tross av den ene dagen i uka på basen hvor de sikkert mottar veiledning fra førskolelærer. Mener du, tenzo, at om *musefis* får jobben, så blir situasjonen for barna hun passer helt forskjellig fra om de hadde vært 2 dagbarn pluss ett eget hos en *musefis*-dagmamma som hadde gått ut og truffet andre dagmammaer, brukt åpen barnehage, og ellers latt dagene gå med til lek ute/inne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4915798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær mathilda Skrevet 30. april 2006 #9 Del Skrevet 30. april 2006 Forskjellen ville vært at hun får veiledning fra ped., og at barn som går i fam.b må følge rammeplanen. Gjennom dette får en et mer bevisst forhold til hva man gjør i løpet av dagen med barna, og hvilke mål en skal oppnå i løpet av året. Det er sikkert mange flinke dagmammaer som tenker på disse tingene, men gjennom fam.b.h er det altså et krav... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4916684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
apan75 Skrevet 1. mai 2006 #10 Del Skrevet 1. mai 2006 Min sønn går i en familiebarnehage med 4 barn. Hun som jobber der er 35, og et av barna er hennes egen sønn. Det er også hun som er styrer og har startet barnehagen. Hun skal utvide til 8 barn etterhvert, og da kommer det en assistent til. Som nevnt over her, stemmer det at hun da har førskolelærer i tillegg til henne selv en dag i uka. Det stemmer at en slik ordning er veldig avhengig av den ene personen som jobber med barna. Dersom hun er bra og engasjert, tror jeg dette blir kjempebra. Vi er kjempefornøyde. Vår sønn er 13 måneder, og har det veldig fint. Små forhold, lett å bli kjent med de andre barna. Hun som passer dem er en engasjert dame som har visjoner og tanker om jobben hun skal gjøre. De er mye ute, de har temamåneder, og de har ordentlige dagsrutiner. Håper dere blir like fornøyd som vi er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4926960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 2. mai 2006 #11 Del Skrevet 2. mai 2006 Så dere hadde kopiert innlegget mitt fra tidligere så jeg tenkte bare jeg ville tilføye litt. ) Jeg har to barn en gutt på 3 1/2 og ei jente på 1 år, så jeg har erfaringer med barn fra før. Har også jobbet i vanlig bhg i tre år tidligere og kunne ikke tenkt meg å ha gått tilbake til denne jobben. Trives godt med å gå hjemme og synes derfor dette var en ypperlig løsning, da jeg får både i pose og sekk. Skal på intervju i morgen så jeg krysser fingre og tær for at jeg får jobben!! ))) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4937824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. mai 2006 #12 Del Skrevet 2. mai 2006 Lykke til! Men tror du ærlig talt at dagene til fam-barnehagebarna dine blir helt annerledes enn hva dagbarn hos deg ville opplevd? Med deg som har to egne barn og tre år erfaring fra bhg under ledelse av en førskolelærer... Er det en gjennomgripende forskjell at det nå vil være en førskolelærer som er der av og til og ser til at du følger lover, regler og sunn fornuft? Eller er din erfaring det viktigste. Jeg tror de som eventuelt får deg som assistent er veldig heldige med at du faktisk har erfaring og ikke er en jente/dame uten barn som heller ville jobbet i vanlig bhg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4938559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
loppefjert Skrevet 3. mai 2006 #13 Del Skrevet 3. mai 2006 Har lest innlegga til axselh, og sitter med en oppfatning at han ikke har peiling på hva en kommunal familiebarnehage er. ( Det er den musefis søker på). De som søker jobb i familiebarnehage her i kommunen, blir vurdert på lik linje som de som søker jobb i ¨vanlig¨barnehage. Med intervju og hele pakken. Det som også blir vurdert, er om hjemmet og boplass, og området rundt er egnet til og blir godkjent som familiebarnehage-hjem. Assistenten som har jobben, har kontinuerlig oppfølging med sin pedagogiske leder, og også medarbeidersamtaler med styrer. Det er satt av tid til veiledning, og assistentene er med på planleggingsdager, og også møter på kveldene ca en gang i mnd, hvor det er kursing og opplæring, felles diskusjoner o.l. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4944457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. mai 2006 #14 Del Skrevet 3. mai 2006 Jasså, så du sitter med en oppfatning om at jeg ikke har peiling på hva en kommunal familiebarnehage er. Mulig det, den jeg var vikar i en vinter, var privat. :-) Nå er vel det viktigste at HI får noen tilbakemeldinger om hva hun kan vente seg i den familiebarnehagen hun har fått plass i. Er den kommunal eller privat? Jeg mener altså at hennes barns hverdag vil være svært avhengig av hvem som får stillingen med å passe 4 barn inkludert HI sitt. Lønnen i kommunal familiebarnehage er (så vidt jeg uten peiling vet) lik lønnen i vanlig barnehage, mens private offte betaler langt dårligere, Det skulle derfor ikke forundre meg det minste om kommunale familiebarnehager derved tiltrekker seg og holder på erfarne assistenter, mens de private må leve med mye mer gjennomtrekk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4947398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. mai 2006 #15 Del Skrevet 3. mai 2006 Vår sønn gikk i familiebarnahage med 4 barn i 2 år fra han var 1,5 år. Hun som drev den er voksen og har jobbet mange år i barnehage. Etter at hun fikk barn selv valgte hun å starte sin egen familebarnehage. Lokalene leide hun fra familien til et av barna. Lokalene var flott tilpasset barnehagedrift og var ikke i bruk til noe annet enn barnehagen. Uteområdet var også atskilt fra familiens hage og tilpasset barnehagedrift. Dette var en privat familiebarnehage i tett samarbeid med kommunen, og med kommunalt opptak. Førskolelærer en gang pr uke i barnehagen, samt at flere av familiebarnehagene var samlet i et eget lokale en gang pr uke sammen med førskolelæreren. Hun var med på alle kurs for assistenter i regi av kommunen på lik linje med assistentene ellers i vanlige kommunale barnehager. I tillegg hadde de egne kurs for de ansatte i familiebarnehagene. Hun hadde et tett samarbeide med de øvrige familiebarnehagene i området, og de var sammen ofte - både hos hverandre og på turer. De fulgte selvfølgelig rammeplanen, hadde årsplaner, periodeplaner, ukeplaner, foreldremøter, foreldresamtaler, planleggingsdager osv på lik linje med vanlige barnehager. 3 av planleggingsdagene hvert år var planleggingsdager i regi av kommunen. I samarbeid med A-etat hadde hun en ekstra assistent noen timer hver dag. Denne ekstra assistenten hadde aldri ansvaret for barna alene, men var til fin hjelp og avlastning. Jeg mener, selv om jeg har jobbet i vanlig barnehage i mange år, eller kanskje nettop derfor, at en god familiebarnehage er en flott overgang fra å gå hjemme med mamma til å begynne i en vanlig barnehage det det tross alt er ganske mange barn og voksne å forholde seg til. Vi har vært svært fornøyd med familiebarnehagen, og kan ikke få fullrost assistenten som driver den. Det er godt for en liten på 1,5 år å få lov til å forholde seg til den samme voksne hver eneste dag, og hele dagen. Det var også godt for oss foreldre å vite at hun alltid kunne svare oss på hvor mye han hadde sover, spist, hvordan formen og humøret hadde vært i løpet av dagen osv. Med 4 barn er dette mulig på en helt annen måte enn det er på en småbarnsavdeligng med 9-14 barn ( i vår kommune har mange av barnehagene 14 barn og 4 voksne på småbarnsavdelingen). Uansett er det viktig å undersøk hvem som driver barnehagen, hvem som er assistent. Forhør deg litt sånn at du kan få noen referanser. Besøk barnehagen og dann deg et inntrykk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4951965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #16 Del Skrevet 4. mai 2006 En bra dagmamma er bra, en bra familiebarnehage er bra, en bra institusjonsbarnehage er bra... alt dette er personavhengig. Hvor er det du egentlig vil med all denne argumenteringen? Høres ut som om du er opptatt av at familiebarnehager kan drives useriøst, men det kan virkelig kommunale barnehager også! Har vi dessverre erfart... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4960796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
røvermor Skrevet 5. mai 2006 Forfatter #17 Del Skrevet 5. mai 2006 Ojsann! Har ikke vært inne på en stund og her var det liv gitt! Trodde ikke innlegget mitt skulle sette igang en slik debatt. vi har takket ja til plassen, men håper fremdeles på plass i vanlig barnehage. Mest pga at familiebarnehagen ligger litt langt unna og fordi hun er alene slik at jeg er usikker på om jeg må være mye hjemme fordi hun blir syk. Dette er en privat familiebarnehage, men ligger under kommunens kontroll. Vi har fått plass på kommunale villkår dvs at vi prioriteres bedre til neste år. Dama som eier og driver bhg virker veldig OK. De er mye ute og faste rutiner på dagen. Ble bare litt nysgjerrig på hvorfor to av ungene som går der nå slutter til høsten....De blir ikke 3 før neste år, så det er ikke derfor. Takk for alle svar forresten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-4964037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #18 Del Skrevet 18. mai 2006 jeg har faktisk jobbet i familiebhg. selv og i vanlig bhgr. var faktisk bedre i familiebhg siden det var færre barn dermed fikk vi assitenter mer tid til barna enn at det skal være stor avdeling der barnet bare er en av 30 feks. vi fikk mere tid til å komunisere med hvert barn, ikke var det stress heller. kan fort bli mye kaos på store barnehager og kaos kan fort bli stress og ikke no koslig for voksne eller barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5080723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsemoms Skrevet 18. mai 2006 #19 Del Skrevet 18. mai 2006 ikke uvanlig med utskiftning i familie barnehage. jeg driver selv en med 8 barn, og har en del utskiftning til høsten, grunnet flytting, og at barna blir større..andre velger også å takke ja til komunale da barna kan gå der til skole alder (vil vel ikke anbefale å gjøre det i fam bhg) Storkoser meg i jobben, og man kommer nært innpå både foreldre og barna. absolutt å annbefale for smårollingene!!! Når det gjelder sykdom setter hvertfall jeg inn vikar, men det er nok individuelt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5081552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hønemamma' Skrevet 26. mai 2006 #20 Del Skrevet 26. mai 2006 Vi har heldigvis fått plass i kommunal barnehage til høsten, og takket tidligere nei til plass i familiebarnehage med 8 barn og 2 voksne 3 dager i uken og 3 voksne 2 dager i uken. Vi løste behovet for pass med at jeg jobber 50 % og en venninne av meg jobber 50% og så er vi dagmamma for hverandres barn henholdsvis 2 og 3 dager i uken. Guttene våre er 14 mnd og vi skal ha ordningen til august. Dagene med 2 barn er travle og flotte: vi starter hver dag i åpen barnehage kl 9 hvor vi leker og spiser og så går vi ut for å sove. Etter det er det lek frem til henting ca kl 15. Jeg synes vi har en veldig bra ordning og vi koser oss sammen med barna våre Men himmel og hav for et ansvar! Og hvor travelt det er! En må ha øyne i nakken og tilstedeværelse på 100% hele tiden!!! Når dagen er over er ihvertfall jeg utslitt, og glad selvfølgelig. Vi får jo være med barna våre og har et tett forhold til dagbarnet Men tenk om jeg skulle hatt tilsammen 4 barn? Som i en familiebarnehage ... Selv om jeg hadde hatt tilsyn/hjelp 1 dag i uken er jo ikke det noe hjelp i den store sammenhengen? Jeg kan bare ikke se for meg at det skulle være en bra ordning for hverken barn eller voksen. Dette er selvfølgelig bare mine betraktninger ut i fra mine forutsetninger. Kanskje andre klarer 4 barn på strak arm ... Men jeg hadde ikke klart å gi tilfredstillende tid, omsorg og kjærlighet til 4 på en gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5163753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsemoms Skrevet 26. mai 2006 #21 Del Skrevet 26. mai 2006 det er ikke flere voksne pr barn i en komunal bhg, så der skjønner jeg ikke argumentet ditt... de er jo kun 1 på tidlig vakt, og det kan komme flere enn 4 da... Det virker kanskje mye med 4 på en voksen, men barna oppfører seg litt annerledes enn hos far og mor, og kommer fort inn i rutiner som bhg har...så det er ikke kaos hele tiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5167798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #22 Del Skrevet 26. mai 2006 Støtter mamsemoms på dette. Vår datter har knyttet seg strekt til de to som er i hennes familiebarnehage, en mann og en dame som jobber der. De er kjempe flinke med barna og jeg synes ikke en voksen på 4 barn er lite i den settingen de er i. Familiebarnhage er ett flott alternativ til små barn(under 3 år)! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5169553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. mai 2006 #23 Del Skrevet 27. mai 2006 Mamsemoms synes ikke en voksen pr 4 barn er lite, og nevner at på en vanlig småbarnsavd. er en voksen allene med alle de barna som kommer før mellomvakta er der i halv-ni tiden. Teoretisk kunne en voksen ha ansvar for ni små i en halv time, om alle barna kom kvart på åtte/åtte. Stort sett er det dog to voksne til stede samtidig med ni små i en vanlig barnehage med tre ansatte pr avdeling. Med vaktordning, møter og pauser. Heller ikke jeg mener at det er dårligere voksendekning i en fam.bhg med to voksne som er der hele åpningstiden sammen med 8 barn. (Enn på en vanlig småbarns avd.) Derimot skrev jeg at en voksen ALENE med 4 barn i hverdagen er mindre gunstig. Jeg støtter også mamsemoms og anonym i at fam. bhg med to voksne og 8 barn er bra for de minste. Og som skrevet, fungerer det mye greiere med vikar i en slik sammenheng hvor barna likevel har én av de vanlige to voksne gjennom hele dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4891614-familiebarnehage/#findComment-5172102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå