Gå til innhold

Selma 62 er du fortsatt innpå her?????

adventsbaby

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg er såååå treig, men det fortsatt noe jeg ikke skjønner, hva har alder 44 med morkaketesten å gjøre og er dette duotesten, med div blodprøver og utvidet ul, hva vil egentlig utvidet ul si. Håper du leser 43 år..... samt mitt sp. engang til. Så utrolig greit med en som har ordentlig peil.

Takknemlig for svar!!!!

Fortsetter under...

Kan desverre ikke noe om morkaketest, da jeg ikke har tatt den.

Men duotesten har jeg tatt.

Utvida ul vil si at de går igjennom baby'n veldig grundig med ul.Ser spesielt på nakkefold og neseben.Hvis nakkefolden er veldig stor og neseben mangler kan det være tegn på at baby'n har downs.

Tror jeg var inne nesten 1 time på ul. Utifra det de ser der og med blodprøve som blir sendt til danmark, så blir det beregnet hvor stor el liten risiko en har får å få et barn med downs syndrom.

Denne testen gir vel en 80-90% sikkert svar på dette.

Skal en være 100% sikker må en ta fostervannsprøve evt morkakeprøve.

Se også følgende tråder for mer informasjon:

Ultralyd og genetisk veiledning, nakkefolder, 43 år og gravid i uke 10

Morkaketesten kan vise kromosomfeil, men det er en litt høyere sjangse for abort enn ved fostervannsprøve. Noen ganger må de ta den en gang ekstra fordi det kan være vanskelig å få gode prøver (sa de på Ullevåll). På den andre siden kan den tas tidligere..

Supert damer, tusen takk for hjelp, kaster meg over lenkene dere nevner. Er så trøtt men dette har pri. 1, så fyrstikker i øya hvem var den tullingen som fant ut at koffein ikke er bra for babys?????????

Kommer nok mange flere ting som jeg lurer på etterhvert.

Hei lino-67!

Morkaketesten er mer krevende enn fostervannsprøven, derfor tilbyr de bare den til de som har størst sannsynlighet for kormosonavvik, og i Norge har de da valgt 44 år som grense. På samme måte som de har satt 38 for å få tilbud om fostervannsprvøe. I våre naboland er det 35 år som gjelder for fostervannsprøve.

Duotesten består av duo - to - tester. Det ene er blodprøven og det andre er den utvidete ultralyden.

Duotesten og morkakeprøven tas omtrent ved samme tid i svangerskapet, morkakeprøven kan tas allerede ved uke 10 tror jeg, mens utvidet UL er best i uke 12.

Jeg hadde gått tilbud om å ta morkakeprøven ved rikshospitalet i Kjøbenhavn for 5000,- (via email) før jeg visste at dette ble tilbudt ti alle over 44 i Norge. Så de som absolutt vil ta denne kan få gjort det i utlandet, jeg vet mange reiser til England også.

Hvis man tar morkakeprøven er det viktig å be om at de også tar hurtigtest. Det betyr at man kan allerede etter 4-5 dager få ganske godt svar på de vanligste kromosonfeil. Men endelig svar får man uansett ikke før etter ca 2 uker +. (det tar tid å dyrke)

Å bare spør!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...