Gå til innhold

Helt grønn, mange spørsmål, duotest , abort, svangerskapskurs etc.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos Gyn å sett det lille nurket på ul for noen dager siden. Er 7+4 idag og jeg så hjerte/ puls på ul, deilig.

Alt gikk fryktelig fort og det jeg fikk med meg var at det ble sendt henvisning til fostervanns prøve. Det er vel og bra men, jeg fikk ingen info ang duotest eller morkaketest.Er morkaketesten en del av duotesten? Noen som vet hvor lang tid det tar for å få time til slik test. Jeg har vel sinsykt dårlig tid da???Har jo skjønt at det egentlig ikke er noen vits å ta hvis man skal ta fostervannsprøve, men blir veldig usikker her når det blir snakk om evt abort etter disse testene.Høres grusomt ut etter forstervanns, helt umenneskelig, tor ikke jeg har nerver til noe sånt. Håper noen har noen synspunkter å komme med.

Opp i alt dette så tenker og tro jeg at alt ordner seg, og da lurer jeg på hvilken jordmor jeg skal gå til.Finnes det jordmor der fastlegen er, der har jeg aldri vært men jeg har vel en: Er det slik at du må gå på den helsestasjonen bydelen din har, eller kan man velge, finnes det noen private? Hører til på Frogner i Oslo. Er det slutt på sånne svangerskapskurs, hvor finner man de hvor lenge varer de og tja litt kort om dette kunne også hjelpe.

Beklager at jeg er så grønn, burde kanskje tatt dette ett for ett

Fortsetter under...

Hei!

Se innlegget rett ved som heter : 43 år og gravid i uke 10 (9+4), der er det flere som har svart rundt dette med fostervannsprøve og de andre prøvene. Det virker veldig rart synes jeg at man blir henvist til fostervannsprøve og ikke til duotest, for tar man duotesten så trenger man ikke ta stilling til forstervannsprøve før etter at man har fått resultatet. Og man mister ikke retten til å velge fostervannsprøve, uansett hva resultatet blir, det velger man helt selv!

Jordmødre finner du på helsestasjonen. Sannsynligvis ikke hos fastlegen. Man kan velge om man vil gå til fastlege eller jordmor. Jordmødre driver jo ikke med annet, mens en fastlege driver med alt, så jeg holder en knapp på å velge jordmor! Man får legetimer inneimellom uansett på helsestasjonen også!

Svangerskapskurs vet jeg ikke status på, 10 år siden sist gang for meg men følte ikke behov for det denne gangen. Idag har man jo også nettet (og sider som dette!). Før var man mer avhengig av å gå på kurs for å skaffe seg informasjon.

Håper du skaffer deg ett nick og blir aktiv her inne, nå er jeg snart feridg, men det er ett veldig fint miljø og masse god informasjon og støtte å få!

Velkommen!

Takk Selma 62, jeg leste 43år etc før du haddde svart på det, men nå hjelper det litt. Mener du at jeg kan rekke å få time til duotest, hvis jeg bestiller det i morgen, gjennom gynekologen da?

Mvh

Har nemlig nick, men trykte feil knapp

Hei hei.

Blander meg litt inn her for å svare.

Ja ta kontakt med gynekolog el fastlege å få vedkommende til å henvise deg til duotest.

Prøven tas mellom uke 11 og ut uke 13 så det går nok greit å få time for deg.

Lykke til

Ja dette hjelper, ventermaibaby svarte akkurat på noe som jeg maser på selma62 om, håper ikke hun blir irritert av alt maset.

Tusen takk, ringer i morra, blir litt irritert på gynekologen min, men hun er det greieste jeg har hatt, så hun blir ikke skippa sånn helt uten videre.

Mvh

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...