Gå til innhold

Bare jeg som stusser over alt "kjede" -pratet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hm.... gått glipp av???? merkelig spørsmål....

Det er vel ikke alltid man vet/husker hvordan alt skrives kanskje? Man sier jo kjeden, ikke skjeden, iallfall gjør jeg det! Ikke alle er like gode i norsk rettskriving, kanskje det er det du har gått glipp av ;)

- og siden du er anonym, skjønte du vel at spørsmålet kunne støte noen! Det er vel heller bare å smile litt når man ser sånne skrivefeil. Innimellom kan det vel gå litt for raskt når man skriver også.

Sånn, håper du ikke gikk glipp av poenget mitt da ;)

Ha en riktig fin helg, alle sammen.

Annonse

Hihi.. nei, bare at noen hadde skrevet kjede istede for skjede og det plaget anonym over her.

Er vel kanskje ikke ett ord som man bruker så ofte, at skrive måten ikke er 100% kjent. Jeg har selv sett det i ett innlegg, men anonym sier det blir brukt ofte her.

Så alle som har skrevet det feil; nå er det ingen unnskyldning lengre, det skrives altså; skjede ikke kjede. hihi

Til Yenni

OK. Tenkte egentlig å gi meg, men jeg har faktisk aldri sagt at det plaget meg. Du kan dessuten søke på ordet "kjeden" på forum, så kan du se hvorfor jeg lurte. Har vært her inne noen år både som prøver og gravid, og etterhvert har jeg begynt å lure på om det var sånn som det viste seg å være - en dialektvariasjon. Som at noen sier "shino" istedet for kino liksom.

Og årsaken til at jeg er anonym er at enkelte har en tendens til å ta ting alt for seriøst. Og for at jeg faktisk lurte på det som for noen tydeligvis er en selvfølge.

siste fra

Hovedinnlegger

hihi, artig tråd;)

Må si jeg støtter hovedinnlegger litt her. Hun mente jo ikke noe vodt og har da ikke kritisert noen. Og man ser jo tydelig hvorfor hun valgte å være anonym.

Som svar til "hovedspørsmålet" : Jeg tror nok bare det er skrivefeil jeg, enten slurv,uviten eller som nevt kanskje en dialektvariant :)

Hehe, må le litt...henger meg på Molait og støtter hovedinnlegger jeg. Det ER jo faktisk mange som skriver kjede, har faktisk stussa på det litt selv, for det ser litt komisk ut... og det var da bare et uskyldig spørsmål, ikke ment som kritikk til noen... :)

Annonse

He he... ja, man lurer jo på så mye.. så kanskje det hadde vært det beste.

Beklager hovedinnlegger. Synes bare noen henger seg opp i ting som ikke er særlig vesentlig. Det samme har jo jeg gjort meg skyldig i i kveld ;) Og å søke på kjede, har jeg aldri kommet på å gjøre... La bare merke til ett innlegg lengre ned som hadde fått en kommentar om det samme..

Skal ikke si mere jeg, og jeg må legge til at mitt første innlegg var ment humoristisk..

Åh, nå først så jeg svaret på det innlegget du sikter til, da skjønner jeg mer av irritasjonen...Jeg hadde bare lest overskriften, og hadde sett det så mange ganger før..så derfor...

Enig i at det ikke er særlig vesentlig akkurat :-) Mye rart man blir nysgjerrig på, men ærlig talt så var det greit å vite at det blir uttalt sånn noen steder...

Ja ja, nå skal jegha sagt siste ord i denne saken, for andre gang i kveld - he he..

(PS ville heller aldri kommet på å søkt på kjeden, var bare for å vise at det er fleres som skriver det på den måten)

God natt alle sammen!

Hovedinnlegger

Hei, jeg melder meg inn i "debatten". Har fakatisk ikke lagt merke til denne skrivemåten, men kunne helt klart ha hengt meg opp i det samme som hovedinnlegger (derfor vil jeg også være anonym. He, he...). Når det er sagt, irriterer det meg mer at folk snakker om skjede når de egentlig mener kjede. Ja, ja, ikke akkurat verdens viktigste tema :-),

Kanksje det egentlig handler om alder? Jeg er godt over 30, og det kunne jo aldri falt meg inn å se "shino", "sjøtt" og "sjole", men det er nå en gang slik at valdig mange unge mennesker uttaler disse ordene på den måten og tror at det er rett?!

Nei, det er ikke verdens viktigste tema, slev om jeg faktisk synes det¨er viktig å skrive så korrekt som mulig. Mange har dysleksi eller andre skrive/lesevansker, men det er nok betraktelig flere enn de som tilhører den gruppen som skriver/uttaler ord på en gal måte.

Sikkert mange som synes dette er flisespikkeri, og det er det jo forsåvidt, men jeg korrigerer alltid barna mine og deres kamerater hvis jeg hører noen av dem sier "Skal vi gå på shino, eller?".

Jeg er "godt over" 25;) Korrigerer selv sønnen min på slikt. Og gjorde det da jeg bare var 20 og.

Er enig med deg. En ting er slurv (har jeg mye av selv da det hender det går fort unna) men greit å vite hvordan det skrives/uttales.

Nå har jeg vokst opp med mor som sier sepe og slippe seg. (prompe) Akkurat den der har jeg ikke tatt med meg videre. Sier såpe og fise/prompe jeg da:) Banan skrives faktisk med 1 n, og tomat med 1 m. Synes de fleste uttaler de med 3-4 dobbeltkonsonanter for tiden:)

Har også merket at det er en del merkelig rettskriving her inne, men så er jo dette et forum for alle også. For en del er det ikke så nøye om alt blir rett hele tiden, andre kan rett og slett ha litt problemer med å få det til riktig. Andre igjen skriver prikkfritt og grammatikalsk upåklagelig. Vi er alle forskjellige, det eneste vi med sikkerhet har til felles er at vi er gravide. Og da er det klart at variasjonen av mennesker (og rettskriving)blir stor. Jeg har også en tendens til å henge meg opp i slikt, men prøver å ikke la det plage meg her inne. Det er tross alt andre og mye viktigere faktorer som samler oss her. :)

Dæven, nå klarte dere å engasjere meg også. Hihi!

Haha, slippe seg!? Det har jeg faktisk ikke hørt før, artig.

Det er ikke så godt å si hva som er mest korrekt, egentlig. Kanskje er det store slaget om norsk rettskrivning tapt? Eller er dette bare en del av en normalutvikling, altså at det er vi som er bakstreverske? Følger intenst med på "Typisk norsk", et godt, intelligent og humoristisk program som tar opp slike fenomener. Det anbefaler jeg alle å se på!!

Dialekter og særegne uttalemåter er jo egentlig helt i orden å bruke, det forteller jo mye om vedkommedes identitet og tilhørighet, men jeg er faktisk enig i HI her at det er underlig at noen tror at det faktisk heter kjede. Det er jo noe som heter det også, men det får jo straks en annen betydning...;-)

En ting vi også kan tenke på at det er faktisk ganske mange som har lese og skrive vansker.

Helt grei denne tråden,men har lest så mye her inne og på dib,andre som har hengt ut personer pga skrivefeil.

Hva om disse har dysleksi!?

Blir litt lei meg jeg da,så derfor kommenterer jeg aldri skrivefeil.

:o)

God dag alle sammen!

Hm... jeg har faktisk aldri hørt noen si kjede istedenfor skjede - det er jo to forskjellige ting. Kanksje noen som har tatt den kjole/skjole-kino/skjino-debatten litt feil og tror det heter kjede og ikke skjede? Jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i gramatikk, og det som irriterer meg mest er ikke skrivefeil i seg selv (det kan være slurv eller skrivevansker), men at noen folk ikke syns at rettskriving er noe viktig. Hvordan skulle det går hvis alle skreiv akkurat som de ville, man ville jo ikke skjønne noe til slutt... Litt på siden av debatten, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...