Gjest Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Gutten min på 9 mnd har i det siste begynt å våkne så mye på natta... Jeg er helt utslitt! Han får fortstt en nattpupp og det har ikke vært noe problem før. Tidligere har han våknet til den rundt 03.00 og sovnet igjen til morran. I de to siste nettene(som har vært værst...) Har han våknet omtrent en gang i timen! Han er jo så sur og trøtt på dagen han også pga lite søvn. Hva skal jeg gjøre? La han skrike på natta? Gi smokk?(Den får han, men våkner igjen etter kort tid... Blir litt desperat når man ikke har sovet på 2 døgn nesten...
Fru_Pigalopp Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 Kan det være tenner på gang? Da blir ihvertfall gutten min mer urolig på nettene. Tar han smokk? Prøv å gi han den. Min gnager litt på den når han klør i gommene, virker som det hjelper litt- hjelper ihvertfall på søvnen. Ellers har jeg ikke noe råd desverrre. Føler med deg, da....
Gjest Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Putter inn smokken, men det er påen igjen etter en liten stund...
WWJD Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 det finns en salve du kan smøre på gommen om det klør - du får kjøpt den på apoteket.
2nj♥ Skrevet 27. april 2006 #5 Skrevet 27. april 2006 Jeg vet ikke, men det kan være det hjelper å ta nattavvenning.... Gutten vår spiste en gang per natt før, men våknet ofte utenom også. Forrige helg tok vi avvenning (som gikk veldig greit) og etter det har han ikke våknet i det hele tatt......sover 12 timer i strekk. Og han som aldri sov mer enn max 6 timer i strekk før. Ellers kan det jo være tenner. Prøvd dentinox? Separasjonsangst?
Gjest Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 Kunne godt tenke meg å nattavvenne, men han vil bare ha pupp på kvelden/natta nå... får ikke i ha nMME så jeg må prøve å gi han MM til han er ett år. Han får derfor MM når han legger seg, en gang før jeg legger meg og en gang på natta. Det er alt han får i seg i løpet av døgnet. Derfor holder jeg på med det fortsatt... Tilbyr på dagtid, men da bare biter og tuller han med puppen... Hvis det er tenner - hvor lenge skal han holde på sånn?? Har jo siklet og klødd siden jul, men merker ingen kuler enda... Smør med Dentinox innimellom...
Zyan Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Det kan ta lang tid før tennene bryter igjennom...men aner jo ikke om det er derfor gutten din er slik nå da. Ville bare si du ikke er alene om liiiite søvn, for vi har hatt et lite helvete her siden vesla var ca 3mnd gammel. Hun er nå 9mnd. Våkner alt fra 3 (sjeldent, men det er de beste nettene)ganger til 23 ganger pr natt. Natt definerer jeg fra kl 24-06. Ellers etter at hun er lagt klokken 2000, våkner hun gjerne opptil 10 ganger. Du kan tro det har vært lite søvn her! Ingen leger har funnet noen *feil* på henne, hun er frisk. Ting er bedre nå..mulig hun bare har vokst det ifra seg!? Har hatt noen få sammenhengene dennter, det var da hun var mellom 6 og 8 uker gammel. Ville bare si, lykke til jeg..vet ikke hva jeg skal si, men du er ikke alene hvertfall! Smør gommene hver kveld, det KAN jo være vondt inni der, skader vel ikke gjøre det hvertfall.
Gjest Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Takk for svar dere:o) Godt å høre noen oppmuntrende ord... i natt har dessverre ikke vært bedre enn de forrige. Han har vært våken flere ganger i natt også... den verste perioden var fra halv tre til fire, Han skriker og vi går inn med 10 min. mellomrom. Så våknet han igjen halv fem og da la jeg han i senga med meg...vet det er dumt men jeg blir helt desperat etter å få sove! Da sov han til sju... Vet ikke hva det kan være. Virker frisk på dagtid, men litt gretten - ikke så rart, han får jo ikke sove han heller!
Guttemamma x 3 Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Det høres ut som tenner eller rett og slett behov for kos. Tenner vil gå over etterhvert og kosebehovet varierer i forskjellige perioder. Synes f.eks. Lillemann sover urolig om natta når han går igjennom store "utviklingssprang" som rulling, åling, krabbing, reise seg, o.s.v. Vet at mange er motstander av å gi kos/oppmerksomhet på natta, men for oss er det unaturlig å kjøre skrikemetode. Vi har kjøpt oss større dobbeltseng og samsover. Det har gjort underverker for nattesøvnen vår. Han legger seg i egen seng på kvelden og når han våkner på natta får han sove videre hos oss. Vi har nå kommet ned i 0-1 oppvåkninger pr. natt i motsetning til 1-3++ tidligere.
Gjest Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 Jeg tror også det er behov for nærhet og kos... Han har veldig behov for det sånn generelt om dagen...Er bare så redd for at han alsri skal bli ferdig med å sove med oss! Koselig nå som han er så liten men hva med når han blir større, sover mer urolig osv?! Men som du sier kan det være behov for nærhet altså.. han vil aller helst at jeg skal være inne hos han til han sovner på kvelden også, det har vi ikke behøvd før...;o)
Guttemamma x 3 Skrevet 28. april 2006 #11 Skrevet 28. april 2006 Vi ser ikke noe problem i å samsove vi da. Kommer selv fra en familie der samsoving er vanlig. Her er et sistat fra Gro Nylander som sier litt om hvordan vi tenker. "Kan du også klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt? Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten? Den varme urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. (...) Aldri noensinne vil du være så ettertraktet, så totalt elsket, så absolutt nødvendig for noen. Det kommer netter senere i livet, da du vil savne nærheten sårt. Når store barn vrir seg utålmodig bort fra din kjærtegnende hånd og ikke lenger vil ha godnattkos. Når tenåringen er ute om natten og du er fra deg av engstelse. Når redet er tomt for barn og du plutselig kjenner at egentlig gikk de altfor fort, gullårene. Så jobb litt med deg selv nå. Kjenn av nattestundene med barnet også er gode - hvis du klarer..."
tullla Skrevet 28. april 2006 #12 Skrevet 28. april 2006 jenta mi på snart 10 mnd har også vært slik den siste måneden! Hun får fortsatt nattpupp når vi legger oss, og en gang til i løpet av natta, og det har ikke vært noe problem. Men den siste måneden har hun ofte vært våken og ofte direkte sint i flere timer. Slitsomt!! Men det er tydelig at hun har slitt med de to øvre fortennene. I natt prøvde vi med dentinox, og da roet hun seg ihvertfall litt, selv om hun ikke klarte og sove. En tann igjennom nå, håper det roer seg og går tilbake til normalen igjen når den andre kommer frem også!! Så jeg har ikke noe annet råd en den dentinoxen tror jeg.. Sitter her og vurderer nattavvenning selv, men det virker så brutalt når hun har vondt.. Har på en måte lyst til å få det unnagjort slik at hun (OG VI) kan sove hele natten uten å vokne, men på den annen side så synes jeg hun trenger trøsten nå...
Fru_Pigalopp Skrevet 28. april 2006 #13 Skrevet 28. april 2006 Nå kjenner jeg at jeg ble litt sentimeltal her MG66.....JEG skal øve meg på å ta vare på de stundene. Jeg vet jo hvordan det blir når de blir større og mamma og pappa er bare teite.
Guttemamma x 3 Skrevet 28. april 2006 #14 Skrevet 28. april 2006 Leste en undersøkelse om barn og søvn og 25% av 1-2 åringene vekker sine foreldre om natta, så det er ikke alle som sover hele natta selv om de blir avvent. P.s. Min Lille(store)gutt er 13 mnd. nå og det er ikke hver natt han vil ha pupp. Har ikke gjort noe for å avvenne ham.
Gjest Skrevet 28. april 2006 #15 Skrevet 28. april 2006 Koser meg jo når jeg sover med han, så kanskje jeg bare skal la han få lov til det en periode da, hvis han vil det... kommer til å starte i sin egen seng, og prøve der, men blir det helt umulig flere netter gjør vi det. Vi MÅ bare få sovet litt snart... Kan hende det blir bedre når tennene han kommet ut og at vi kan prøve i våre egne senger igjen da...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå