Gjest Skrevet 27. april 2006 #1 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg skal ha planlagt KS på ahus i spinal. Skal møte 8 om morgenen. Og så lurer jeg på om noen har opplevd det samme på det samme sykehuset. Når på dagen ble KS foretatt? Hvor lenge lå dere på operasjonsavd? Når på dagen flyttet dere over til barsel? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*En jente, en til i vente?* Skrevet 28. april 2006 #2 Del Skrevet 28. april 2006 Hei! Min erfaring fra Ahus: Jeg hadde desverre et hastekeisersnitt, så blir litt anderledes, men sånn ca. tidsperspektiv: Keisersnittet ble tatt 01.52 på natten Lå på post i 3-4 timer (hadde høyt blodtrykk- derfor så "lenge") Så ble jeg flyttet opp på barsel i sekstiden.. Men, uansett min erfaring bassert på det å ha keisersnitt på ahus var bare kjempe bra! De var kjempe hærlige tok kjempe godt vare på meg, både under keisersnittet og på barselavdelingen. De snakket til meg under hele keisersnittet, og jeg fikk se henne med en eneste gang, da la de henne inntil hodet mitt, og jeg fikk "snakke" med henne, i noen sekunder, før de tok henne med seg opp på barsel. Når jeg kom inn på post kom de ned igjen med henne, og jeg fikk holde henne litt.., og amme (jeg var veldig medtatt og sliten, og trøtt, så sovnet der, og når jeg våknet igjen hadde de tatt henne med seg opp). Sov til de kjørte meg på barselavdelingen. Når jeg kom opp, kom de igjen inn med henne, og jeg fikk amme igjen, og vi sov der hele natten sammen. Etter det kontrollerte jeg resten selv, og fikk ha henne så mye jeg ville, og de hjalp meg når det var noe spessielt. En kjempe opplevelse, og de var kjempesøte på barsel også, storkoste meg der i fire dager.. Et lite tips: Bli på sykehuset så lenge du har mulighet, er veldig deilig med den avlastningen de første dagene. Jeg var der i fire dager, og det var kjempedeilig, når jeg kom hjem etter det, kjente jeg nesten ikke keisersnittet lenger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4898251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. april 2006 #3 Del Skrevet 28. april 2006 jeg håper å bli enda lenger enn 4 dager. Har hatt det nydelig på barsel der før. Men det var etter vanlig fødsel og jeg hadde ikke barn fra før. Blir annerledes nå. Blir gjerne 5-6 dager. Det var det med post 3-4 timer jeg lurte på. Så det var egentlig litt lenge? Jeg har ikke lyst til å være der noe særlig. Ligger man ikke ganske tett? Lyst til å komme meg kjapt på abrsel med mann og barn. Hadde du enerom? vet du om de prioriteter KS til ene- eller tomanns? ikek så gira på firemanns. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4898627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
femifamilien Skrevet 29. april 2006 #4 Del Skrevet 29. april 2006 Hei, vanligvis blir du i minst 5 dager vid KS på Ahus, men du får lov att bli så lenge du selv vill, og du får enerom, hadde planlagt KS i mitten av mars, ble "innlagt" dagen før, men du får lov att reise hjem, før å så møte opp kl 7.30 dagen derpå. Planlagte KS skjer på formiddagen, hvis det ikke dukker opp noen som må få akutsnitt. Du blir på oppvåkingen runt 3 timer så frem til att spinalen går ur som den skal og alt virker bra sån ellers. Du får også ha "besøk" der nede av pappaen og bebin. Den overvåkingen var helt ok, man er så full av bedøvelse allikevel:) Sen kommer du opp på barsel og får enerom, jeg fikk lov att være på enerom de første 3 netterne, sen kom det nye ksmammor. Ble flyttet til 2-manns, helt greit etter å ha vært alene så lenge;) Lykke til videre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4910755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2006 #5 Del Skrevet 30. april 2006 Når klokka startet ditt snitt? Og når klokka kom du til barsel? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4911953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
femifamilien Skrevet 30. april 2006 #6 Del Skrevet 30. april 2006 Er ikke helt sikker, men tipper på att det startet nede i operasjonsstuen sån runt 10.30-11.00, bebin var ute 11.30, det tar litt tid med forberedelser, spinal, vask, masse instrument og slanger som skal kobles til, men når dem vel hadde startet operasjonen var bebin ute på 5-10 minutter, og da får pappan ta over og tar bebin, sammen med jordmor, opp på barsel. Det tok lang tid etterpå att bli sydd sammen igjen. Så blir du flyttet over på seng, vasket og får nye klær for du kommer på oppvåkingen. Spinalen tok litt hardt på meg så jeg kom ikke opp til barsel for vid 17-tiden. Før du blir tatt ned til operasjon så blir du avkledd, barbert, får noen sprøyter og bli koblet til drypp.. Du kommer å få få papirer hjem før, der står det hvordan de gjør det. LYKKE TIL IGJEN:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4915012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. april 2006 #7 Del Skrevet 30. april 2006 Jeg tok keisersnitt i spinal på A-hus på grunn av prematur fødsel i seteleie. Det hele gikk fort unna. Tror jeg var inne på operasjonsstua ca en time. Lå på post operativ avdeling ca 2 timer etter dette. Her varierer det hvor fort spinalen er ute, og hvor mye smertestillende man har behov for. Du kan flyttes tilbake på barsel så snart du har fått igjen følelsen i bena. Jeg var veldig fornøyd med A-hus. Dro imidlertid hjem etter 2 dager. Jeg måtte jo uansett reise hjem uten den lille, hun skulle jo ikke hjem før til termin (som var 3,5 måneder senere). Jeg fødte imidlertid vaginalt på A-hus for 2,5 uker siden. Dro hjem under et døgn etter fødselen. Det er for tiden ekstremt mange fødsler der, og det var utrolig slitsomt med så mye folk som det det var på barsel nå. Tror derfor du blir mer sliten enn opplagt av å være der. Min anbefaling er derfro at du kommer deg hjem så fort som mulig. Dette er også litt i forhold til infeksjonsrissiko. Den er tross alt mye mindre hjemme enn på sykehus. Nå vet ikke jeg om du selv velger keisersnitt, eller om du ikke har noe valg av medisinske årsaker. Etter å ha vært igjennom begge deler, må jeg uansett bare si at jeg aldri ville valgt keisersnitt hvis jeg selv fikk velge, og dette kommer fra en som har 40 timers fødsler bak seg. Ikke det at et keisersnitt er så forferdelig vondt, men det tar unektelig lengere tid å komme seg igjen etterpå. Til tross for at jeg kun to noen paracet etter mitt keisersnitt, ville jeg aldri valgt det igjen. Ønsker deg uansett lykke til den 29. mai Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4919650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. mai 2006 #8 Del Skrevet 1. mai 2006 Tusen, tusen takk for informativt svar. Det er psykiske årsaker til at jeg skal ha KS: Og det er selvvalgt, i samråd med lege og jordmor som begge støtter det. Jeg vet at jeg ville vært i mye bedre fysisk form etter en vanlig fødsel. Men pga tidligere fødsel med div rundt lar ikke det seg gjøre for meg. Dessverre. Derfor har jeg tatt det valget og vi er innstilt på at det blir veldig annerledes. Håper ikke det er så fullt der når jeg skal inn. Er prioritert til enerom de 3 første døgnene, så jeg håper det lar seg gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4920470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #9 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg har tatt KS på Ahus, og det gikk kjempefint. Tror jeg var på operasjonsstua i en times tid, og en time på oppvåkningen etterpå. På barsel på A-hus har de ettersom jeg fikk vite bare enmanns rom til de foreldrene som kun skal være i et døgn. Når jeg fikk andremann ble han født sent på kvelden. Siden vi hadde bestemt oss for å reise hjem neste morgen, fikk vi tilbud om et enmansrom med dobbeltseng der far også kunne ligge over. Dersom jeg skulle ha vært der lengere, ville vi ikke fått tilbud om dette rommet. Når jeg tok keisersnitt føste gangen ble jeg lagt på dobbeltrom. Lå alene første natten, men allerede dagen etter kom det en KS mamma til. Ettersom jeg fikk et kritisk sykt barn når jeg tok keisersnitt, vet jeg at de gjorde alt de kunne for at jeg skulle få ligge alene så lenge som mulig. Men siden alle rom var fulle, kunne de jo ikke legge andre på gangen fordi jeg skulle ha dobbeltrommet alene. Prioriteten på enerom tror jeg derfor du skal ta med en klype salt. Er det fult (noe det svært ofte er i mai), blir det gjerne flere på rommet. Det er mye bedre å instille seg på det, slik at man ikke blir så skuffet når man ikke får ligge alene alikevel. Ellers har jeg ligget på barsel både i 10. og 12. etg. Det er like hyggelige mennesker på begge steder, så det spiller i og for seg ikke noen rolle hvor man havner. Når jeg tok KS var jeg innlagt i 3 dager. Etter dette var jeg mer eller mindre smertefri, og følte at jeg bare opptok unødvendig plass. Når vi fikk nummer to nå for noen måneder siden, reiste vi hjem etter 11 timer. Det var utrolig deilig å komme hjem, spesielt siden vi har en storebror som ventet på oss hjemme. Nå skal det sies at jeg ikke hadde noe problemer med å få igang ammingen, og ikke hadde jeg noen andre problemer heller, så da var det jo greit å reise. Ettersom jeg selv arbeider på Ahus, vet jeg at det er ekstremt mange fødsler der nå i april, mai og juni. Det har vært mange flere fødsler enn normalt så langt i år, og det er derfor veldig travelt og fult på barsel. Det er jo stor forskjell på hvor vondt man har etter et keisersnitt. For min egen del var jeg oppe og gikk allerede samme dag, og etter tre dager følte jeg meg veldig pigg. Var litt støl i magen, men bortsett i fra dette var det helt greit. For din del, er det jo bare å ta tiden til hjelp og se hvordan du føler deg. Kanskje er du i kjempeform allerede etter noen dager, det vet man jo ikke på forhånd. Jeg ønsker deg masse lykke til den 29 mai. Vennlig hilsen Pernille Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4922658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2006 #10 Del Skrevet 8. mai 2006 Ser det er en som snakker om enerom på AHUS... HÆ?? Jeg hadde katastrofe snitt og prematur fødsel for 8mnd. siden. JEG SKAL ALDRI MER TILBAKE!! Sorry hvis jeg er negativ, men du lurte på erfaringer... Fikk rommet med en annen en på. Hun hadde en topp fødsel osv. og jeg var helt dau både psykisk og fysisk og måtte ligge å høre og se på mødre som hadde det topp og unger om skreik hele dagen lang... skjønner ikke hvorfor man ikke får ligge på en stille postoperativ avdeling når noe forferdelig har skjedd. Og pleierne, det var EN som ga omtanke. Alle var sure i trynet og så ikke ut som de ville være på jobb. Om ikke fødselen og redselen for at barnet mitt ikke skulle overleve var nok, så måtte jeg gråte enormt mye pga. de ekle pleierne!!!! ALDRI MER!! Alle visste hva jeg hadde gått gjennom og kun EN brydde seg, og det var rimelig mange der i løpet av en dag for å si det sånn. Så du over her som jobber der, skjerp dere og send det videre!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-4988723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikobie Skrevet 22. mai 2006 #11 Del Skrevet 22. mai 2006 Det er vel litt drøyt å kjøre alle over en kam. Jeg også møtte en lite hyggelig person på barsel. Dette gir meg ingen rett til å si at alle var like ille. Så svart - hvit er ikke verden. Ahus har hatt enormt trykk det siste året. Er det fult på barsel, så er det det. Man kan faktisk ikke kaste noen ut på gangen for at du skal få enerom. Dessuten - enkelte babyer skriker, andre gjør det ikke. Hvis du virkelig lever i den tro at du skal unngå barnegråt på barsel, har du jammen behov for litt realitetsorientering. Jeg jobber på Ahus, men ikke på barsel. Jeg jobber på postoperativ. Hvis du lurer på hvorfor du ikke fikk ligge der, er det fordi postoperativ er en avdeling for oppvåkning etter narkose, og svært dårlige nyopererte pasienter. Hvis du plagdes av andre barns gråt, har du sikkert forståelse for at vi ikke kan ha skrikende nyfødte på en avdeling der mange av pasientene er under intensivbehandling, eller skal stabiliseres etter en operasjon. Skulle vi hatt alle keisersnitt pasienter liggende på postoperativ, kunne vi lagt ned all annen virksomhet. Da hadde det nemlig ikke vært rom for andre operasjoner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-5127081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsa72 Skrevet 29. mai 2006 #12 Del Skrevet 29. mai 2006 Heisann! Jeg har aldri vært på A-hus, men mitt 3. keisersnitt vil bli tatt der sånn ca rundt 2. okt. Jeg hadde mitt 1. på Aker, og mitt 2. på Ullevål, og begge disse stedene har vært veldig bra. Denne gangen er jeg flyttet fra Ullevål til A-Hus pga kapasitet.....så det forteller vel kanskje litt om helsenorge for tiden. Jeg tror nok alle gjør så godt de kan!! For de som syns et keisersnitt er forferdelig og helst vil ligge på enerom uten barneskrik og annen støy.....burde vel kanskje tusle seg en tur rundt på sykehuset og se på elendigheten andre sykdommer fører med seg....DE burde vel heller hatt omsorgen.....så kan vi heller dra hjem og klare oss selv. Vi er ihvertfall friske!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-5196848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #13 Del Skrevet 2. juni 2006 Du, vet du -jeg hadde prematur fødsel og barnet mitt lå på nyfødtintenvisen så barnegråt fra henne hadde du sluppet!!!! JEg snakker om sånne som meg som opplever noe helt FORFERDELIG når barnet kommer til verden, dette var sørens meg ikke noe planlagt KS asså!! MArk my words!!! Jeg var ikke "sammen med" dattern min på en god stund!!Og JA jeg synes når man har en høyst usedvanlig fødsel i form av morkakeløsning, prematurt barn og katastrofesnitt så synes jeg det er rett å legge folk der man kan få ro og komme over det enorme sjokket i stedet for å få sure sykepleiere med ammepress og "du har vel ikke opplevd noe færlt vel?" skrevet i panna!!!! LOOOOOOOOOSERS!! Ahus er et dritt sykehus!!! Ikke tilbyr de psykologisk hjelp når man opplever å nesten dø sjøl og miste barnet sitt.......... helt tragisk, tragisk, tragisk........ Så hvis jeg hadde fått lov til å hente meg på postoperativ så tror jeg utfallet av hele opplevelsen hadde vært så VELDIG mye BEDRE! Istedet for å grine seg i søvn hver natt........ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4887860-noen-her-med-erfaring-fra-ks-p%C3%A5-ahus/#findComment-5243517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå