Gå til innhold

April: Thorny Sara si fødselshistorie.... (laaaaangt m.litt dramatik)


Birna og Thorny Sara

Anbefalte innlegg

Heisann

endelig er vi hjemme igjen etter et langt opphold på føden...

Som dere fleste vet så ble eg innlagde den 20 april for igangsetning av fødsel pga stort barn.

 

20.april

Vi møtte fulle av forhåpninger om en rask igangsetning kl.8 på morningen.

Ble undersøkt, 2cm åpning men lang livmorhals. Littskuffa siden eg hadde håpet på at alle kynnerene hadde gjort stor effekt. (ikke minnst ananas spisinga)

Nå vel, fik modningstablett kl.10. Låg i ein time og begynte å kjenne litt murring og slikt. Fik kynnere etter kvert som varte over dagen med menssmerter inni mellom.

Ble undersøkt kl.18, da litt kortare livmorhals men fik ikke ny modningstablett siden eg hadde litt rier. Dem var redde for at da ville riene komme for tett. Så vi gik ned til sentrum og surra litt rundt og håpet at det ville gjøre susen. Ingenting skjedde anna en kynnere og litt mensmurring. Vi sov på miljøstova om natta, mannen fik egen seng så vi berre koste oss.

 

21.april.

Hadde litt mer menssmerter når eg våkna så dem avventa med ny tablett. Ble undersøkt igjen kl.12 og da ingen forandring. Fik en ny modningstablett som gjorde ingenting. Kynnerene og mensmurringen forsvandt. En skikkelig nedtur.

Ble flytta over på fødestove siden dei sa at sannsynligvis ble det drypp på meg.

Javel. kl.18 så klarte dem å ta vannet. Begynte å kjenne litt rier men dei var svake så eg ble satt på drypp en time seinare. Kjennte til å begynne med litt kraftigare rier. Men så dabba dem også ut... var begynt å bli veldig fortvila, fostervannet rannt som berre det (hadde masse fostervatn) men dryppet hadde liksom ikke god nok virkning, det ble skrudd opp og opp men funksjonen var dårlig. Ved midnatt så oppdaga dem hvifor,,, dryppet gik jo ut i vevet og ikke i blodåra....

Grr en ny bom tur men eg hadde da begynt å få litt uregelmessige rier sjølv og hadde 4cm åpning...

 

22.april

Anastesisykepleier ble tilkalt får å sette nytt drypp. Fik opp nytt drypp og da kjente eg meir sterke rier men kroppen min hadde starta riene sjølv og dei kom litt hyppigare og var sterkare...

kl.01 30 sendte eg siste sms til mamma og sa at eg orka ikke å sende sms mer... kjente at nå tok riene seg skikkelig opp. Hadde da 5-6cm åpning.

Etter det så gik alt veldig fort, hadde rier i et sett, fik lystgass og hev innpå, vet ikke hva eg hadde gjort uten. Fik presserier ganske tidlig og jordmora undersøkte meg og sa at oj her var det kun en liten kant igjen. Og siden eg var 5 gangs fødende og kanten var myk så kunne eg få lov å presse. Fik ikke det heilt med meg, tok litt tid for meg å skjønne at eg virkelig fik lov til å presse.

Følte at eg holdt på å presse ut alle involla mine, så plutselig ble det panikk innepå fødestova, heldigvis så fik eg ikke med meg så mye av det hele. Men babyen hadde kommet så fort ned fødselskanalen at ho rakk ikke å snu seg slik ho skal. Så nå kom panna og øynene og ja berre hele ansiktet ut først. Jordmora fik litt panikk siden dette vanligvis fører til akutt keisersnitt og greier. Hjertelyden til jenta gik ned til 90 og eg fik oksygen. Riene stoppa pludselig opp og da ble det full panikk. Eg ble klippt uten bedøvelse (det var vondt) og så satte dem dryppet på fult og ei ri seinare så var ho ute. Verdens skjønneste jente.

 

Ho vart født kl. 01 45 og var 4600gr, 53 cm og 37,5 hodeomkrets.

Skreik som berre det og fik appgar skor på 9/10 så ho hadde det fint.

 

Har vært en ekstra dag på sykehuset pga at ho fik gulsott og måtte ligge i lys men ellers har alt gått fint. Har masse melk til ho og ho søve 3 timer om gangen.

Kom hjem i gårkveld og nå koser vi oss, gleder meg til søstkena kjem heim att og kan kose skikkelig med ho (det vart så seint i gårkveld)

 

Lykke til alle dere som fortsatt venter og gled dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med tulla :-)

Kos deg masse! Min er allerede blitt 19 dager og vokser kjempefort synes jeg :-)

Lykke til videre!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta deres! Flott navn :)

Klem fra (tidl. Jóga & Gustur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...