Gå til innhold

Test ...

Tindra38

Anbefalte innlegg

Da har mannen min gjennomført sædtest - og vi venter spent på svaret ... ! Jeg gruer meg; tenk om noe er veldig galt. Orker liksom ikke tanken på de prosesser man da må igjennom ... Vet at det kan bli nedtur.

Samtidig var det jo jeg som presset litt på, synes det er bedre å vite, nå som vi er på vei inn i 7 pp - og er såpass voksne.

Er det noen som har vært gjennom denne prosessen og har gode råd?

Fortsetter under...

Hei, dette var ett smart valg. Vi hodlt på i ett og ett halvt år med EL tester og bena opp, og kjøring i 10 timer for å 'rekke det' og unngå varme bad for han og alt det der... de som virkelig har prøvd lenge vet hvordan man blir.

Så tok vi en sædtest og den var elendig. Selvom vi har fått barn sammen tidligere! Angret slik på at vi ikke gjorde det før! Det er så lett å tenke at det kun er kvinner, spesielt når man er moden. Og kvaliteten kan endre seg over tid!

Men når man først har fått svaret er det jo vissheten som er det viktige. Man får jo barn selvom det er dårlig sæd, og da vet man hva man skal jobbe med. Man kan ta akupunktur, det har hjulpet veldig mange, men ikke alle - det kommer litt an på årsaken til at sæden er forringet. Man kan vaske og sentriufgere og inseminere den etterpå, dette er ganske billig og greit, og man kan utføre IVF, og da er det også viktig å komme igang snart, da det blir veldig dyrt etter 40, men man får tre tilnærmet gratis forsøk hvis man kommer igang før man er 40. Man kan også operere ut sædceller (TESA) hvis de bare finnes i pungen men sædlederen er blokkert, og tilslutt kan man prøve sæddonasjon. Så barn blir det - ikke fortvil!

Men for å si det, dere har prøvd i 7 måneder - det er nok mest sannsynlig at ting bare tar litt tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...