Gå til innhold

Sen utvikling - 3 mnd gammel - noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært på helsestasjonen og fått vite at gutten vår utvikler seg senere enn normalen.

Litt bekymringsfullt........

Han er dårlig på å holde blikk-kontakt, har ikke begynt å le, men smiler (sparsommelig). Pludrer litt. Er IKKE sterk i nakken, selv om han ligger en god del på magen.

Hodet vingler hvis man setter ham opp uten støtte.

Han klarer ikke å koordinere hendene til å gripe ting.

Nå skal vi på ny kontroll om en uke og hun ymtet frempå at dersom vi ønsket kunne vi få henvisning til fysioterapeut. Tror nok vi kommer til å takke ja til det hvis ikke det har bedret seg betraktelig til neste time.

Er det noen andre med erfaringer der ute?

Trenger ikke beroligende meldinger om at alle utvikler seg i sitt eget tempo. Det vet jeg! Er bare litt merkelig å sammenligne med storebroren. Jeg synes det har vært noe "rart" med yngstemann nesten siden fødselen og nå har jeg altså fått det bekreftet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil bare si det at en venninde av meg fikk en gutt 5 uker for tidlig, hun fikk vite det når han nærmet seg 3 mnd at han sansynligvis var blind og hadde ceberal parece fordi han var noe skjev i kroppen og hadde dårlig blikkontakt og diverse..hun brøt sammen og forberedet seg på et liv sammen med en blind unge og sånt (alenemor i tillegg)...ett par uker senere fant de ut at han var bare litt sen i utviklingen og at han var helt fin, altså han feilte ingenting!!! hun ble så forbanna, tenk å bare si sånt uten å vite sikkert...i dag er gutten 1 år og han er helt som alle andre!! han er faktisk tidligere med det meste enn andre barn. krøyp da han var 7 mnd !!

Skrevet

Bruker du babygym? Det kan hjelpe til å stimulere gripe-evnen.

Har helsesøster snakket om noe fysioterapi for lillegutten din (angående nakken) ?

Kan være en skjevhet der som gjør at ting ikke alltid er som det skal. Du kan eventuelt prøve å legge han på magen og legge brystkassa oppetter leggen eller låret ditt slik at han får se utover rommet og ikke bare ser ned i teppet eller madrassen.Eller la han ligge på magen på brystkassa deres mens dere halvsitter slik at han kommer litt opp.

Angående blikk-kontakten kan du la han ligge på senga mens du holder hendene på hver side av hodet hans slik at hna ikke kan snu seg vekk. Der kan du synge og snakke med "godstemme" for å sjekke om du får mer kontakt på denne måten. Tror ikke det er så mange som ler når de er 3 mnd. Min gutt var 4 mnd før det kom latter.

Så lenge han smiler og er fornøyd så går det jo fremover. En dag om ikke lenge kommer nok mange ting på en gang.

Uansett om du trenger beroligende meldinger eller ikke så utvikler ALLE barn seg i eget tempo. De er ikke a4 roboter vet du :)

Skrevet

Ja han har babygym men bare veiver armene (tilsynelatende) uten mål og mening! (Vet jo at det ikke bare er veiving da!)

Skrev i hovedinnlegget at helsesøster ymtet frempå om henvisning til fysioterapi som vi kommer til å takke ja til på neste kontroll hvis hun fremdeles mener det er nødvendig.

Nå sover han ut etter vaksinen sin, har våknet et par ganger og skreket som om han har vondt og så roet seg igjen. Hvis han er våken og i godt humøre senere skal han få øve mer på å ligge på magen. Heldigvis ser han ut til å like det, så lenge det ikke blir altfor lenge om gangen.

Takk for svar!

Skrevet

Hvis han veiver mot lekene på babygym'en er det første steget mot å gripe ting da :) Det kommer helt sikkert etterhvert. Hvis en av lekene på babygym'en er "gripeleke" vil det være noe å prøve. Ta hendene hans og lag gripe bevegelse på leken.

Fysioterapi er bra og helsesøsteren din burde ha sendt deg dit direkte i steden for å vente. Hvis det er en skjevhet eller stopp et eller annet sted i ryggen eller nakken bør det ordnes nå slik at utviklingen får litt fart og at han ikke blir så stiv. Gutten min hadde en skjevhet i nakken og vi fikk ordnet det da han var nærmere 4 mnd. Først etter det ville han ligge mer på magen og ble flinkere med hodet.

Vaksinen er ikke så grei alltid.

Lykke til da!

Skrevet

dette er helt likt min, men jeg har ikke fått slik beskjed... ble litt nervøs jeg nå!!!

Skrevet

Hei!

Takk ihvertfall ja til fysioterapi. Vi går til ei som er kjempe flink!

Min sønn ble henvist pga at han lå kun til en side og vi synes ikke vi klarte å stimulere han til å snu seg andre veien.

Har vært hos fysio`n to ganger og er kjempe fornøyd. Hu mener jo at ting hadde kommet av seg selv, men at vi kunne gjøre litt for å hjelpe til.

Har fått mange gode og ikke minst enkle øvelser som vi gjør hver dag. Han har komme seg veldig! Neste gang(i slutten av mai) skal vi se på d m rulling.

Som d ble skrevet over- når du legger barnet på magen - hev overkroppen litt. Når de ligger flatt får de trykket helt nederst i nakken fordi de løfter beina samtidig, og da er d vansklig å løfte hode. Da blir de fort leie.

Lyke til!!

Skrevet

Kjære HI.

Burde jo kanskje skrevet at "ta det med ro, alle utvikler seg forskjellig" osv.

Og det ER jo sant det.

Men det er nok ikke det du vil høre.

Jeg synes du skal ta dette seriøst, en mors intuisjon er heller ikke noe å koste under teppet.

Samtidig er det positivt at HS bare antydet fysio, dersom dere ønsket det.

Hadde HS ment dette var alarmerende seint, så hadde hun nok rett og slett bare hennvist dere med det samme.

Kan hende han har en skjevhet, i nakke/rygg. Kan være supert å ta en time hos fysio.

Det gjorde vi pga at hun var bittelitt bananformet, litt skjev.

Fikk masse gode svar, tips, råd og slikt hos fysio, myyye mer enn på helsestasjon.

Ta den timen hos fysio du, og snakk med fysio ang dine misstanker.

-Du er mor, har barn fra før, hvis du værer at noe er galt, skal du tas seriøst synes jeg.

Stå på du, for gutten din.

Sannsynligvis er alt i orden med gutten din.

Håper alt ordner seg!!

Skrevet

Takk for svar, spesielt dere med god erfaring med fysioterapi!

Betaler dere noe for det?

Skrevet

Tror jeg ringer og ber om henvisning i morgen jeg da. Er vel bedre å få kommet til så snart som mulig, tar vel en stund før man får time også.

Håper bare det ikke er noe mer alvorlig som ligger bak som mentale forstyrrelser eller noe.

Huff, blir trist og redd av det hele................

Skrevet

Tror du må bare prøve å slappe av og være rolig. Babyer merker ekstremt fort om mamma eller pappa er nervøs eller utilpass. Da kan de selv reagere på dette ved å bli urolige.

Skrevet

Lykke til forresten! :)

Skrevet

Høres ut som jenta vår.

Dattera vår hadde en låsning i nakken som gjorde at hun bare så til høyra, og ikke greide å snu hodet mot venstre. Dette førte til at hun virket passiv fordi hun sikkert unngikk å gjøre det som føltes ubehagelig. Hun var heller ikke sterk i nakken. Dette ble oppdaget på helsestasjonen, og vi ble henvist til manuell terapeut. Etter noen behandlinger ble hun mykere i nakke og rygg, og nå er hun en veldig fysisk aktiv baby på 7 mnd. Rullet faktisk tidlig fra rygg til mage etter noen behandlinger. Det er bra at de ser på dette tidlig for jo lengre det går jo mer stivner de, og det kan også forsinke den motoriske utviklingen. Dere kunne jo nevne det med manuell terapi, for det har en god og veldokumentert virkning.

Skrevet

Ikke videre artig å ha en som ligger litt etter, men det ordner seg nok etter hvert! En tremenning av dattera mi var veldig treg, han lå bare i ro og kikket når han var på den alderen. Fikk fysioterapeut, en vennnine av meg, som gav foreldrene noen treningstips.. Så snart poden var begynt å gå gikk alt veldig fort...nå er han veldig for seg å veldig aktiv!!!

Nesten så de savne tida når han lå i ro :-)

Har du prøvd å legge armene godt under haka når han ligger på magen? Det fikk vi tips om, og det ble en helt annen unge på magen..nakken oppe i 2 min plutselig..

Grip sjansen med fysioterapeut. Det er gratis til de små å verdt å få med seg. En blir mer beroliget selv også av å komme i gang!!

Skrevet

Vi fikk fysioterapi på et senere stadium siden barnet ikke ville krabbe, hun var også litt slapp i fisken (hypotoni), og det hjalp veldig. Fysioterapeuten var kjempeflink til å forklare og vise øvelser, og innen en måned (rett etter 1årsdagen) krabbet hun.

Så ta imot alle timer du får!!!

Skrevet

De har desverre ikke telefontid i dag så må vente til mandag.

Men da kommer jeg til å be om henvisning. Hun kommenterte også dette med "slapp i fisken" som du sier over, noe som jeg også har reagert på selv.......

Tusen takk for alle innspill!

Skrevet

Jeg skal på 3 mnd kontroll om to uker og den beskrivelsen du gir av gutten min er samme jeg kan si om min datter, borsett fra at hun holder blikk kontakt.. Spennende se hva jeg får høre.

Skrevet

Ta det med ro. Alle utvikler seg forskjellig. Jeg har prematurbarn så nå skriver jeg alt i "korrigert" alder. (d.v.s. alder i forhold til termin)

Vi fikk henvisning til fysioterapeut med en gang og det var gull verdt. Vår helsesøster var helt på jordet.

Lillemann var god på blikk-kontakt, smiling og latter, men var dårlig til å holde hodet selv. Det tok 4-5 mnd. før han holdt hodet selv, og han var vel nærmere 6 mnd. før han klarte å ta med seg hodet opp hvis han lå på ryggen og ble ”dratt” opp etter armene. Underveis fikk vi øvelser av fysioterapeuten.

Da han omsider fikk kontroll på hodet gikk alt i rasende fart. Tok igjen alt i løpet av 2 mnd. Nå er han 13 mnd. og har nettopp vært tilbake til fysio igjen. Han er helt ”i rute” nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...