Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i litt over en uke og var hos legen i dag og fikk en og en halv uke til. Da jeg leverte sykemeldingen på jobben sa arbeidsgiver at han helst så at jeg sykemeldte meg ut svangerskapet. Jeg jobber i restaurant og det er vanskelig å få dekket inn mine vakter på kort varsel, så han ville at jeg skulle sykemelde meg så de kunne ansette en ny.Det er vanskelig for dem når jeg er så uforutsigbar.

Hva skal jeg si til legen min? Må jeg finne på masse vondter?

Må også si det at jeg ikke har noe imot å være hjemme. er så slapp fortiden og har mye hodepine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke opp til din sjef å bestemme, men en vurdering legen foretar etter å ha snakket med deg og undersøkt deg.

Synes egentlig det er ganske så freidig forslag eller krav sjefen din kommer med, selv om det jo også er forståelig at han kan komme i en litt vanskelig posisjon. Likevel er jo det hans problem, og ikke ditt.

Skrevet

men jeg vil jo sykemeldes jeg også. har en ganske stressende jobb og føler ikke at jeg er bra nok om dagen. alt dlir liksom litt halvveis.

Skrevet

så si det til legen da. men de kan vist ikke skrive ut for mer enn en måned i gangen. det er noe jeg tror og ikke vet helt sikkert.

Skrevet

det er jo opp til legen å sykemelde deg, men ta deg en prat med han/henne, så forstår h*n sikkert situasjonen din og hjelper deg. Høres ut som det kan være en god løsning for deg også å kunne ta det roligere ut svangerskapet. lykke til!

Skrevet

Sisit jeg var gravid kom jeg i samme situasjon som deg hvor arbeidsgiveren min ville sykemelde meg ut svangerskapet.. Dette er kun fordi det koster arbeidsgiveren din penger de 14 første dagene du er sykemeldt. Etter 14 dager er det trygdekontoret som betaler! Hvis du blir sykemeldt og frisk og sykemeldt igjen, ja du skjønner tegningen, er det kjempe tap økonomisk for arbeidsgiver.

Jeg fikk på grunn av dette et dårlig forhold til arbeidsgiveren min som førte til at jeg ikke ville jobbe for henne lenger! Fortalte hele situasjonen som den var til legen min og han forstod meg veldig godt og jeg ble sykemeldt. Hadde igjen nesten 5 måneder av svangerskapet!

Var nok ikke mye til hjelp, leger er forskjellig i forhold til sykemelding, men jeg tror de har en forståelse når det gjelder misstrivelse med jobben. Som for deg, du syns det er en tøff jobb fysisk. Det er grunn nok til å bli sykemeldt.

Masse lykke til...

Skrevet

Apropos dette med sykemeldt-frisk-sykemeldt og arbeidsgiverperioden. Den er forresten økt til 16 dager nå. Jeg hadde ei jente ansatt hos meg for noen år siden som var sykemeldt to uker, frisk i ei, sykemeldt i to til, frisk i ei osv.osv. Alt var svangerskapsrelatert. Jeg, som arbeidsgiver, søkte derfor trygdekontoret om å slippe å betale arbeidsgiverperioden for hver gang. Det ble jo kjempedyrt å måtte betale dobbelt opp, både lønn til henne som var sykemeldt og til vikaren. Jeg fikk gjennomslag, men det var ikke helt enkelt.

Jeg har en liten og økonomisk sårbar bedrift, så det var veldig fint.

Skrevet

nye regler:

når sykefravær/sykemelding er svangerskapsrelatert bortfaller arbeidsgiverpeioden. Arbeidsgiver trenger derfor ikke å betale de 16 første dagene i en sykemelding hos en gravid arbeidstaker.

Skrevet

Det betyr da at det ikke er økonomiske, men praktiske årsaker til at han vil jeg skal sykemelde meg likevel?

Skrevet

Ikke for å være frekk Reddik, men vet du dette? Hvor kan jeg finne info om dette? Har hatt denne problemstillingen med sjefen:), og ønsker ikke at jobben min skal ha mer kostnader pga meg enn nødvendig.

Skrevet

Nok et svar her ja...

For å svare på sørsmålet ditt levend_kvinne; fra tidligere arbeid i pleie og omsorg-sektor, kjenner jeg godt til "problemet med gravide på arbeidsplassen". Der var en del av mine oppgaver å dekke opp ledige vakter, så fikk føle det på kroppen selv.

Det som er så vanskelig er å skulle forholde seg til 14 dager av gangen, og man må jo dekke opp vaktene. Jeg husker at jeg ønsket den gravide dit peppern gror... Det hadde vært så mye enklere hvis den gravide kunne gi en indikasjon på om SM mest sannsynlig ville fortsette eller ikke. Men det er jo liksom ikke helt stuerent å spørre om sånt da... (Min nåværende sjef spurte om det for et par uker siden, av samme årsak). Om du føler at du ikke får gjort jobben din godt nok, kan du jo si det til sjefen sin, og nevne i samme slengen at "slik formen min er nå, og hvis det er opp til meg blir nok denne sm langvarig", så får sjefen vite det han ønsker. Ingen løfter, men da vet han mer... Jeg får likevel en ekkel magefølelse av å si slikt...:)

Skrevet

J

eg har sagt til sjefen min at jeg skal prøve å sykemelde meg, og har jo lyst til det, men vet ikke hva jeg skal si til legen.

Skrevet

Ang. kostnader ved sykemelding (som Reddik sier): Arbeidsgiver kan kontakte trygdekontoret og få tilsendt noen skjemaer, der han kan søke om å få fritak fra arbeidsgiverperioden (som nå er 16 dager) i sykemeldingen, grunnet svangerskap. Har aldri hørt om at søknaden ikke blir godkjent ..!

Skrevet

Jeg har nå gått sykmeldt i 6 uker, trygdekontoret har betalt meg for de 3 siste ukene eller noe sånt. Jeg ville prøve å gå på jobb et par dager i påsken og sa til min lege at jeg ikke trengte sykmelding lengre enn grem til påske, men det ville hun ikke pga at det ble dyrere for arbeidsgiveren min siden det var opphold i sykmeldigen om jeg skulle ha behov for videre SM. Jeg er sykmeldt pga kvalme og oppkast og svimmelhet m.m relatert til svangerskapet.

Min arbeidsgiver må altså betale som vanlig selv om jeg er sykmeldt pga svangerslapsrelaterte plager.

Min erfaring er også den at legen heller sykmeldte meg noen dager mere enn nødvendig(jeg mente det ikke var nødvendig siden det var påske) av økonomiske hensyn til arbeidsgiveren min.

Så lenge du har plager relatert til jobben din og abeidsgiver ikke har mulighet for å tilrettelegge arbeidsoppgavene for deg har du rett på sykmelding. Bare å si det som det er til legen at den jobben du har er for fysisk krevende nå som du er i den formen du er i og fortelle vha arbeidsgiver sier. Som gravid skal man jo være forsiktig med tunge løft m.m og det er ikke til å stikke under en stol at ting fort kan bli mere slitsomt som gravid for noen. Man skal lytte til kroppen, og det tror jeg legen din er enig med deg i, hvis ikke er det på tide med ny lege;)

Skrevet

Mamma er arbeidsgiver og hun sa at de får dekket alt fravær ved graviditet. Det er ikke noe særegent ved det.

Jeg er kroniker og har fått en lege til å søke om fritak uasett fravær.

Jeg skjønner jo situasjonen til arbeidsgiver han må jo somdu sier få dekekt opp vaktene i en periode fremiver og vil ikke fylle dobbelt om du skulle komme tilbake på jobb for det koster jo penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...