Gå til innhold

Hjelp - han spiser ikke middag!! (21 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 21 måneder, og spiser rett og slett ikke middag!! Det eneste han har tilbøyelighet til å spise er pølser og potetstappe (posestappe, hjemmelaget nekter han). (Han får selvfølgelig ikke dette hver dag!!) Han er veldig glad i brødmat, men middag nekter han å smake i det hele tatt, og har vel aldri vært glad i middag, middagsglass har aldri vært stor suksess.

Noen som har tips til hvordan få ham interessert i middag? Eventuelt hva som kan friste ham? (Synes vi har prøvd mye forskjellig.)

Er det noen som har så store barn som spiser middagsglass? Har ikke prøvd det siden han var ca ett år gammel, men kanskje det kunne friste ham litt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg,men har samme problem med poden på snart 16 mnd.Han nekter å spise middag.kanskje jeg kan få i han bittelitt hvis jeg blander det med fruktmos(deilig kombinasjon,hva:).men,ellers så spytter han det rett ut igjen,uansett hva det er.....Han legger på seg greit,men føler det er så styrerte.Han er generellt ikke så veldig glad i mat,men frukt derimot tror jeg han kunne levd på.

Andre som opplever det samme??

Skrevet

Hei,

jeg forstår at dette er fryktelig frusterende for dere, men det trenger det vel egentlig ikke være?

Er det egentlig så farlig? Er det noe i veien for at han spiser skive til middag også? Det er ingen fysiologisk årsak til at man skal spise middag, og så lenge han spiser variert, er frisk og legger på seg normalt, så er det ingen grunn til at dette skal forsure hverdagene deres. Det er jo ikke så mye arbeid å smøre en skive ved siden av?

Jeg ville ikke begynt med middagsglass, jeg tror ikke at det har noe for seg.

Husk - han er jo ikke så stor ennå, kanskje han begynner å like middag når han kommer i den perioden der de andre bestemmer seg for at "det vil jeg IKKE ha!" (PPTP-perioden - pølse, pasta, taco og pizza).

Lykke til uansett!

Som min gamle tante sier: "Velg dine slag med omhu - er det verdt det?"

Skrevet

Takk for svar!!

Jeg er enig i mye av det du sier, og dette er absolutt ikke et problem som forsurer hverdagen vår. Det er helt uproblematisk å smøre brød til ham mens vi selv spiser middag. Det jeg jo bekymrer meg litt for, eller lurer litt på, er om han får i seg det han skal, variert nok mat. Sånn som det er nå, er det eneste han spiser: yoghurt, brød, tre typer pålegg, pølse, potetstappe av og til, eple. Ikke noe annet er han interessert i å smake på en gang... Men, som du sier, han endrer seg vel kanskje en gang... Og dette er absolutt ikke noe jeg har tenkt til å gjøre til et "slag" (som din gamle tante sier :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på snart 21 mnd som heller aldri har vært spesielt glad i middag, bortsett fra de berømmelige pølsene da :o)

Første middagsglasset han godtok var det som heter "grønnsaker med kalkun" for 6 mnd fra Nestle. Det godtok han da han var rundt 8 mnd og har merkelig nok vært en suksess siden. Han spiser det faktisk ennå....men de siste månedene har vi også tilbudt han vår hjemmelagde middag ved siden av så han skal venne seg til andre smaker. Det er absolutt ikke alt som er populært nei, så vi har liksom det middagsglasset i bakhånd så han får i seg grønnsaker (er mest grønnsaker i de glassene). Det vi sliter mest med å få i han er poteter, fisk, brød og grønnsaker.

Han har sakte men sikkert begynt å like flere ting nå og han har også noen sære smaker.

Favoritter er blant annet kylling, kalkun, lammekjøtt, ris, pasta, tomat og mozarella salat, suragurker (!), pannekaker, pølser, kjøttkaker, kjøttboller, barnegrøt, det meste av frisk frukt og tørket frukt, noen ganger fiskeboller i hvit saus moset m/litt potet og gulrot.

Så det går fremover her. Kanskje noe av det jeg har nevnt kan falle i smak hos gutten din også? Kanskje det er enkelte ting som er lettere å like for disse litt kresne barna?

Lykke til videre!

Skrevet

Jenta vår hadde en sånn periode før og i påsken (20 mnd). Men hun har til gjengjeld alltid vært glad i middag og middagsglass har vært en del av dietten. Så var det stopp.

Men etter påske har hun startet opp igjen og det er særlig stekte fiskekaker (uten tilbehør gitt), fiskeboller klemt med potet og hvitsaus og pizza som fører til storinntak. Verdt å prøve, men det ser det jo ut til at du har gjort.

Ellers har jeg lest i en bok om småbarn og mat at man kan forsøke følgende:

Det er du som bestemmer hva ungen skal spise, men det er ungen som skal bestemme hvor mye. Spiser ungen ingenting, så skal det visstnok ikke være noen skade å la h*n gå uten mat frem til neste måltid.

Høres jo litt strengt ut, men du kan jo legge inn et lite ekstramåltid en halv time etter middagen. Det som er viktig er at ungen ikke får lønn for å nekte å spise i form av "bedre" mat. Ungen vil iallfall huske følelsen av sult etter ikke å ha spist og kanskje gjøre det neste gang eller etter der? ..

Forsøkte aldri denne metoden selv, så vet ikke om det virker, men det kan jo være verdt et forsøk om dette fortsetter i lang tid...

Skrevet

har ne gutt på 2 år og 8 mnd som slutta med alt som var varm mat da han var 8 mnd...

han har nå begynt å smake på litt forkjellige ting...

spiser nå

fiskekaker

fiskepinner

ostesnitzel

kjøttboller

pizza

grillpølser

men det må være lunka eller helt kaldt....

Skrevet

Med fare for å fornærme noen:

det er da mye bedre at barna spiser en grov brødskive med godt pålegg enn all den farsematen dere ramser opp her!

Hvis barnet spiser skive med makrell i tomat, kaviar, ost, skinke, salami, leverpostei etc etc, så er det MYE sunnere enn fiskepinner, snitzel og grillpølser.

Grøss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...