Gå til innhold

Vet dere egentlig hva som skjer om ungen sitter forovervendt i en kræsj?

Anbefalte innlegg

Jeg leser sjokkerende mange innlegg her i 2-3 års forumet hvor det er alskens dårlige argumenter for at podene sitter feil vei, altså forovervendt. Lurer derfor på om dere egentlig er klar over hva som skjer i en litt større kollisjon om barnet ikke sitter bakovervendt????

For å være brutal, men ærlig; HODET FALLER AV !!!

Jeg har en følelse av at de færreste er klar over eller i det hele tatt tenker på dette. Årsaken til at hodet rett og slett kan rives og slites av er at hodet til et barn er veldig stort i forhold til resten av kroppen og muskelstyrken i nakken. Det er ikke slik at bare babyer skal sitte bakovervendt. Barn skal faktisk sitte bakovervendt til de er 4 år. Først da er det trygt å snu dem.

Fortsetter under...

heldigvis er ikke verden så sort-hvit som du skal ha det til.

de fleste har lest statistikker og tester osv om hva som er det sikreste. det er så mange grunner til at noen har barna i forovervendte seter. synes ikke du har noen rett til å sette deg over mennesker på den måten du gjør. det er rett og slett forkastelig.

håper du kan velge kampene dine bedre i fremtiden. hovedsaken er vel at foreldrene gjør det de selv føler er best? og hvis disse setene hadde vært så farlige hadd de mest sannsynlig vært trukket fra markedet for lenge siden.

kunne gjerne likt å få en henvisning til den kilden du har som hevder at hodet faller av barnet, for den biter jeg ikke på.

Min sønn sitter forovervendt, bilsetet er jeg veldig fornøyd med jeg, vi har ikke plass til bakovervendt sete selv om vi har stasjonsvogn. Han sitter veldig godt fastspent. tror ikke hodet faller av akkurat om man kræsjer. ja, jeg veit at man øker sjanser for ting hvis de sitter bakovervendt men ikke mye, når jeg var liten satt ingen fastspent, man hadde ikke nett til bag heller.

Men...hvorfor selger man forovervendte seter hvis det er så fælt???ingen i de butikkene sa så mye om det.

Det jeg har hørt at det er 8 ganger tryggere å sitte bakovervendt enn forovervendt.

Altså blir ungen din 8 ganger mer skadet/kvestet enn om h*n hadde sittet bakovervendt.

Vår gutt på snart 3 sitter bakovervendt. Han spyr på lengre strekninger (over 30 min) hvis det er svingete/humpete, men klarer å unngå det med reisesyketablett og lufting. Derfor blir han sittende sånn enda en stund.

Kjaere, dette var da voldsomt til foelelsesladet innlegg!

Maa bare si at vi som velger aa plassere barna vaare i fremovervendte stoler gjoer dette av mangel paa andre og/eller bedre leosninger - vi trenger da ikke slike voldsomme utbrudd tilbake, synes du....?

Barnet mitt har sittet fremover i snart tre aar, og lever i beste velgaaende!

Annonse

Jeg er enig i at de fleste gjør dette i mangel på andre mulige løsninger, men en del er ikke så veldig gjennomtenkt tror jeg etter å ha lest utsagn som dette (klipt fra debatten tidligere):

- Men så har heller ikke de bakovervente setene like god sikkerhet ennå.

- Hun sitter like godt sikret som oss voksne. Kjører ikke så mye/ofte, så jeg synes ikke det er så farlig.

- litt mer hyggelige og praktiske bilturer...

- synes synd på ungen om den må sitte bakovervendt, for tenk deg selv hvor ille det er egentlig.

De fleste barn lever i beste velgående selv om de ikke bruker sykkelhjelm også, men jeg velger alikevel å gjøre det på både meg selv og barnet mitt.

Mange tenker ikke på at det kommer litt ann på størrelsen på barnet også....min jente på 3 år, er akkurat satt forovervendt nå. Hun er større enn gjennomsnittlige fireåringer. Må se litt på størrelse også. Enig i at bakovervendt er helt klart best så lenge som mulig. men en del 3-4 åringer er faktisk så store at de ikke har fysisk plass i et bakovervendt setet. Når min 3-åring er større enn en del 4-åringer i b.hagen, burde ikke da heller de 4-åringene sitte bakovervendt??

Heldigvis skjer det få ulykker med barn i bil. Men man vet jo aldri hvor neste ulykke skjer.

Det høres ikke ut som alle har fått nok informasjonom om forskjellene på forovervendt vs bakovervendt sete:

- forskjellen på liv og død,

- forskjellen mellom lett skade vs livsvarige skader,

- forskjellen mellom ingen skade vs lett skade

Tilsvarende kan sies om at en ny bil utrolig mye sikrere enn en gammel bil. Men alle har desverre ikke 400 000 til ny bil.

Röhmer Duo Plus med Isofix, forovervendt montering var best i test av alle seter, også sammenlignet med bakovervendt, i mai 2005 (nyeste test jeg har sett)

Se: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1116577456.14

Vi har Isofix-fester i bilen, og valget var derfor enkelt.

Jeg har ikke lest denne spesifikke testen, men vet at bakovervendte seter GENERELT kommer dårligere ut i test, fordi de er vanskeligere å montere. Disse testene er meget missvisende, fordi, når montert riktig, er et bakovervendt sete sikrest. Dessverre kommer dette dårlig frem, og derfor er det viktige med 'KAMPANJER' all av denne fra hovedinnlegger.

Er fullstendig klar over at det er sikrere for barnet å sitte bakovervendt, men dessverre er det slik for mange at barnet faktisk ikke får plass når setet er bakovervendt.

Jeg hadde ikke tenkt å snu setet til gutten vår før han nærmet seg 4, men et par mnd etter 2årsdagen var beina hans rett og slett blitt for lange til at han kunne sitte bakovervendt. Er ikke sikkert å sitte med knærne opp under haken heller..

Annonse

Ja ja, da får du produsere en bil og et barnesete som er stort nok til at sønnen min kan sitte bakovervendt. Han er så lang at vi ble nødt til å snu han før han var 2 år fordi han nesten satt med knærne opp til haka.

Vet jo at det er best han sitter andre veien, men er ikke alltid folk har noe valg.. :)

"når jeg var liten satt ingen fastspent, man hadde ikke nett til bag heller.."

Må bar si at jeg synes dette er et utrolig dårlig argument.... Det er mangen som har overlevd å ikke bruke bilbelte, ikke sitte i bilsete, sykle uten hjelm osv.. men det er ikke det som er poenget... Klart det går fint så lenge en ikke kræsjer!! Kan kjøre bil uten sikkerhetsbelte i 50 år, men hva hjelper det dersom man kræsjer når man er 51?

Poenget mitt er at det har ingen betydning om man sitter fremovervendt eller bakovervendt, med eller uten sikkerthetsbelte så lenge man ikke kommer i en bilulykke!! Men den dagen det skjer, kan det få fryktelige konsekvenser...

Mine barn sitter i allefall bakovervendt, og det skal de fortsette med!

De er det kjæreste jeg har!!

Vi krasjet vi. Ganske stor - delvis front mot front - bilen sklei under og tok med seg sida vår. Og 1-åringen vår satt forovervendt. Hodet sitter fortsatt på to år etter, heldigvis. Vi hadde Play-sete til han og han fikk ikke ei skramme. Men vi hadde nok englevakt alle sammen, da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...