Gå til innhold

fullamming utover 6 mnd

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om det er noen som har fullammet utover 6 mnd? Hvordan fungerer barna da?Tenker her på søvn om natten...vekst og utvikling....holdninger fra helsepersonell o,s,v. Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å fullamme utover de anbefalte 6 mnd grunnet allergier men finner ikke noe info om dette.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4882729-fullamming-utover-6-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fullammet til vesla ble 7 mnd, men da var hun ganske så interessert i å smake mat, så da ble det slutt på fullammingen. angående allergi, så anbefales det også at du ammer lenge, les Gro Nylander, helst til barnet er 2-3 år. hun sier at en skvett morsmelk er som en daglig dose vaksine. jeg kan legge til at min datter har sovet natten gjennom siden hun var 2 mnd, og at hun har utviklet seg normalt. jeg ammet til hun var 16 mnd.

vesla la fint på seg, men jeg må presisere at hun har aldri vært noen tungvekter. men WHO har også poengtert at brystnærtebarn er lettere enn barn som får mme, og tabellene er basert på barn som får mme. på helsestasjoene var de hele tiden positiv til at jeg fullammet og ammet så lenge. ang med. grunner, så vet at jeg at mm inneholer lite jern, og jernrik kost er vkitig for små mager.

Jeg fullammet begge mine til de var 10 mnd,grunnet allergi. Begge barna la fint på seg hele veien, store og fornøyde. Men de sov seg jo ikke gjennom natten uten mat i denne perioden. Ammet hver 3. time dagen, og hver 5. time mellom kl 18 og 05. Jeg ga et jerntilskudd i flytende form, grunnet at de etter 6 mnd alder begynner å tære på sitt eget jernlager. Ellers var vel holdningene hos hs delte. Det første barnet, nå 14 år ble jeg oppfordret til å fullamme så lenge som mulig, mens med minsten på 10 mnd maset de om at jeg måtte begynne med fast føde før 9 mnd. Men jeg har stolt på meg selv, sett på barnets trivsel og vekst, og ikke stresset før 10 mnd. Vi har akkurat begynt med grøt og brød, og det elsker hun.Jeg ammet førstemann i 19 mnd, og holder nå fortsatt på med minsten på 10 mnd.

Lykke til.

Hei du.

Takk for svar. Kan du si meg navnet på det jernpreparatet du har gitt?

Ellers kan jeg jo si at jeg har intensjoner om å fullamme i allefall i 8 mnd,.alt etter som. Min sønn har lagt på seg 500-600 g i uken fra 2 uker til 10 uker og ca 200-300 g frem til 15 uker.Nå vet jeg ikke helt fordi han ikke er veid på en stund.Men han er i allefalll godt over 9 kg..og lang.eN skikkelig plugg. Han sover svært godt også...fra 19.30 til et sted mellom 5 og 08 om morgenen uten mat.Han sover ikke mer enn 15.-20 min et par ganger for dagen da.Men alt tyder på at han er fornøyd med bare morsmelk ennå. Han blir 5 mnd den 12.mai. Håper jeg klarer å fullamme ennå noen mnd....har jobbet hardt for å produsere nok melk all den tid babyen har krevd så mye mat siden dag en.

Det var positivt nytt for meg å lese innlegget ditt.

Takker så mye.

Annonse

Hei, igjen.

Så flott at du fikk inspirasjon til å fortsette med fullammingen en stund til. Det er både kost og slitsomt å fullamme så store babyer. Krever ro, avlastning og en god porsjon goodwill fra mors side. Men noen ganger bestemmer baby noe helt annet enn hva mor har bestemt. Dette har ikke skjedd med noen av mine.

Gutten din har jo flott vektoppgang så langt, så her er det bare å kjøre på med pupp en stund til:-)

Preparatet tror jeg heter Floradix, kjøpes på apotek reseptfritt.

Lykke til.

Mail meg gjerne å fortell hvordan det går.

[email protected].

Klem

Hei igjen og takk for svar.

Skal maile deg jeg:-)

Ellers kan jeg jo nevne at jeg for tiden oppholder meg i Spania ,og her nede er det ikke vanlig å amme utover 4 mnd. Legene er veldig ivrige på å gi fast føde ved 4 mnd..og kan ikke forstå at jeg ikke allerede gir fast føde.Mathias er ikke 5 mnd ennå, så det er ikke aktuelt for meg. Men må krangle litt på kontroll da....:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...