Gå til innhold

Oppdatering på vår lille søvnkrise (5,5 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tilfelle noen leste mine temmelig desperate innlegg i forrige uke angående en gutt som var konstant trøtt og nektet å sove, og som hylte og bar seg med en gang vi gikk inn på soverommet eller på annen måte kom i søvnsituasjon (vogn, sofa, bysse stående etc) - så kommer det en liten oppdatering på hvordan det gikk!

Den tøffe perioden varte tilsammen i ca. en uke (helvetesuke :) ). De 3-4 første dagene var det slik som ovenfor - og han sov da på det verste 2x20 minutter i løpet av en dag. Den 5. dagen sov han plutselig som normalt (var mye ute på tur, i butikker etc). og 6. og 7. dagen var han vaaaanskelig igjen, men da la jeg han til puppen hver gang jeg skulle legge ham... hvis han begynte å klage når jeg la ham i sengen så var det rett på puppen. Da kunne han drikke i noen sekunder, for så å slippe og klaaaaaage sin nød, og så ta puppen igjen noen sekunder, om og om igjen til han ble trøtt. Det tok vel en 10-20 minutter til sammen, det var absolutt ikke så gale som det høres ut. Jeg var da overlykkelig for å i det hele tatt ha en baby som SOVNET igjen.

De neste dagene ble det gradvis lettere, og jeg gjorde det slik at hvis vi kom i sengen, og han var rastløs og ikke fant roen så sto vi opp igjen med en gang (før mammaen ble døsig og irritabel!). Han protesterte heller ikke lenger på å komme inn på soverommet eller bli lagt i sengen.

Men NÅ - har vi det som plommen i egget. Han har lagt om på søvnmønsteret (kanskje det var det hele denne slitsomme uken dreide seg om??) slik at nå sover han LANGE dupper fremfor 30-minuttersdupper. Han kan godt våkne etter 30 minutter nå også, men hvis jeg da enten ammer litt eller legger meg med ham så sovner han igjen nesten hver gang, og sover da gjerne en time eller mer ekstra. Lur nr. 2 er alltid lenger enn lur nr. 1, og nå hender det ofte at jeg sitter i stuen og lurer på hva i alle dager jeg skal finne på (er jo så vant til å bare ha korte avbrekk i løpet av dagen). Han er nå våken i 2-3 timer av gangen, fremfor 1 - 1,5t.

Og han er blitt veldig aktiv i løpet av de siste tre ukene, ca., mistenker at dette har med saken å gjøre.

I tillegg til alt dette, som en ekstra bonus, er han nå også LETTERE å legge enn han var før alt dette startet. Fremdeles må jeg legge meg sammen med ham, og han vil gjerne ligge nærmt meg og at jeg skal ha hånden min over panne og øyne, men alt går så mye fortere. Tidligere har leggingen tatt alt fra 15 minutter til halvannen time - nå er det som regel 5-10 minutter som skal til. Ikke en eneste gang den siste halve uken har det vært noe som helst trøbbel eller frustrasjon i forbindelse med legging. Så da må jeg si at den uken som var utrolig slitsom er ganske glemt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at ting har ordna seg!

Det er heilt forferdelig når babyen ikkje vil spve, og ein blir jo noko heilt enormt sliten sjølv av å ha det sånn. Vi held på med nattavvenning, og det er ein prøvelse, men vi satsar på at det blir bedre etterpå...

Grattis med "sovebaby"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...