Gå til innhold

Pergo...??

dollypopp *tvillinggravid*

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hører vel egentlig ikke hjemme her enda,

men regner med at noen her kan svare meg.

Dette pergo greiene dere snakker om.

Når og hvor får man det?

Jeg skal til legen om 2 uker, er da i 12pp

(sløser ikke med tiden her nei...hehe).

Blir vel sendt til gyno regner jeg med, men er det

der de vurderer om du trenger det eller ikke, eller er

det legen som bestemmer det?

Vet ikke helt hva jeg går til...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4881849-pergo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får pergo fordi man ikke har el eller om legen/gyn mener at du trenger det. Pergo kan gi "sterkere" el.

Jeg fikk det av legen min, men de aller fleste får det av gyn. Det er opp til gyn/lege om h*n føler at du har behov for det.

Har du ikke el så er det rimelig sikkert at du vil få pergo. Har du el så har du ikke behov for det.

Husk at det KAN komme en del bivirkninger med pergo, og at det ikke alltid er en superkur som garanterer at du blir gravid.

Jeg har nå prøvd pergo for første gang. Legen min ville ikke gi meg det før nå, og jeg har vært prøver i to år. Nå har jeg vært gravid 3 ganger på de to årene også da..

Det vi fortalte min lege var at jeg ikke hadde hatt el mer enn en gang siden vi mistet i ma i sept. Da fikk jeg pergo med en gang.

Nå er jeg i en pergofri mnd.. neste pp blir det dobbel kur.

Kan godt hende jeg ikke har fått forklart meg så godt nå.. er litt trøtt her jeg sitter.. Om du/dere lurer på noe så bare spør.

Uansett lykke til.. håper det går den veien du/dere håper:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4881849-pergo/#findComment-4882435
Del på andre sider

Pergo skal skrives ut av gyn etter undersøkelse da en rekke ting skal utelukkes før man starter på det. I tillegg skal man følges opp av gyn når man går på det.

Pergo er en hormonkur som stimulerer og modner egg.

Noen får ingen bivirkninger mens andre sliter som bare det. Noen får også cyster på eggstokkene av det. Dette er grunnen til at det skal ordineres og følges opp av gyn.

Det du bør gjøre er å be om en henvisning til gyn. Hvis du ikke går privat er det alltid litt ventetid og i mellomtiden kan fastlegen din ta en rekke blodprøver slik at du kan ha med deg svarene til gyn.

Da bør han ta progesteron, østradiol, LH, FSH, testosteron. Det kan også være greit å ta stoffskifte prøver. I tillegg kan han skrive ut en henvisning til sædanalyse på en fertilitetsklinikk og ta hormonprøver av din mann slik at også disse svarene foreligger når dere kommer til gyn. (OBS! fastlegen kan IKKE analysere en sædprøve selvom han har et mikroskop) Dessuten er det liten ventetid på å få tatt en slik prøve og svaret vil foreligge en til to uker etter at prøven er tatt.

Dette vil korte ned prosessen når dere kommer til gyn.

Lykke til!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4881849-pergo/#findComment-4883291
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...