Gå til innhold

Får dere til familiemiddag sammen med de små?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ei jente på 13,5 måned. Synes det er så vanskelig å få til rutiner med middag for hele familien, og det er litt trist for jeg skulle så gjerne få jenta vår litt mer interessert i middagsmat.

Hun er tidlig oppe, 0600, og får frokost 0630 med pappan (melk og brødskive). Får så formiddagsmat 0930-1000 (utvannet juice og brødskive og frukt). Sover fra 10.45-12.45 og får da ofte "middag" 13.30. Noen ganger restemat fra dagen før, men det er ikke så mye hun liker. Lager da noe spesielt til henne - veksler litt mellom eggeomelett, fiskekaker med kokte grønnsaker som brokkoli, paprika, gulrot, mais. Hun liker ikke stort av ting som det er saus på dessverre

:-(, og bare søler og griser hvis hun får skje og skal spise selv - putter ikke inn i munnen i det hele tatt. Hun får også litt frukt eller yoghurt til dessert. Får oftest også et lite mellommåltid ca. 15.30 med frukt og litt yoghurt.

Pappan kommer hjem ca 1700 og da synes jeg det er for sent å gi henne middag, for hun legger seg rundt 1900. Blir da istedet til at pappan leker litt frem til 17.30-17.45 og da får hun kveldsmat (melk og brød).

Etter at hun har lagt seg har vi voksne endelig tid til å få oss middag, så vi spiser ikke før rundt 1930-2000.

Lurer derfor på hvordan dere andre gjør det med måltidene. Spiser dere vanlig middag sammen med deres 13-måneder gamle barn? Får de da middag og så senere kveldsmat?

Fortsetter under...

vi spiser middag rundt fire som regel. Her er pappa hjemme i 14 dager og da spiser vi sammen. når han er på jobb er det bare meg og tulla som spiser sammen. Hvis ikke ho spiser hos mormor som er barnevakt hvis jeg jobber sent. Og der spiser de rundt fire og.

Nå er sønnen våres 17 mnd,men det med middagen har vi praktisert siden han begynte å spise det samme som oss.

Vi spiser middag ved 16.30 tiden,og omtrent 50% av gangene sitter pappaen med oss også.

Det hender att han kommer litt sent hjem.

Han har som regel lagt seg ved 20.00 tiden og har fått og får kveldsmat ca. 19.30.

vi spiser alle middagene sammen. vår datter er nesten 1,5 år. hun begynte å spise middag da hun var rundt 8-9 mnd, og da begynte vi å spise middag sammen. vi spise middag fra 17-18.30. det varierer fra dag til dag. hvis begynner å spise kl. 17, så får hun kvelds rundt 19.30, mens vi begynner å spise kl 18.30, så blir det ingen kvelds. jenta legger seg kl. 20. det vi oppdaget var at hun fikk en øket interesse for middag, da hun begynte å få akkurat det samme som oss. vi tilpasset våre middager hennes behov.

Vi har ingen faste tider på middagen. Side vi alle alle jobber forskjellig. Om jeg jobber sent er det middag rundt 13. Jobber jeg tidlig er det middag fra 16 engang. Av og til er middag kveldsmat også.

Jenta mi er veldig glad i middager. Så hun ville helst hatt middag hele dagen. Noen dager kan det bli to middager også. Kommer litt ann på om barnepasserne har middag og slikt.

Men fast har vi desverre ikke nå. Det er umulig for oss slik vi jobber. Men så lenge vi har middag en gang om dagen, er jeg fornøyd.

Vi spiser alltid middag samla de som er hjemme. Ikke særbehandling for noen. Ingen av ungene er kresene i matveien så det er ikke noe problem

Vi prøver å få det til, men det sklir som regel ut. Blir middag med meg og henne på 21 mndr som regel sammen, så spiser hun kvelds, og så kommer pappaen hjem, og da blir det alltid en liten middag sammen bare vi to og etter hun har lagt seg.

Annonse

snuppa mi er 12,5mnd og etter hun begynte hos dagmamma i påsken så prøver vi å få til fellesmiddag. snupp står opp 07 og får da grøt og melk til frokost. frem til nå så har hun da sovet igjen fra 0930-1100 (ca) og fått lunsj 11 (skive + vann). så har dagmammaen gitt henne litt frukt rundt 1300 og så har hun sovet igjen fra 1330-1500 og da har hun fått litt melk. middag felles ca halv fem. kveldsmat halv sju og legging sju.

akkurat nå holder vi på å gå over til en dupp for dagen (i stedet for to) siden hun har brukt lang tid på å sovne på kveldene, men regner med matrutinene blir noenlunde like for det om. kanskje litt tidligere lunsj og litt lettere og heller litt mer frukt rundt 13.

Vi er vel i en litt heldig situasjon kanskje, fordi vi har anledning til å samles rundt middagsbordet alle mann klokken 16.30. Det er et krav fra oss voksne at alle i familien spiser både frokost og middag sammen, så sant det ikke er noe helt spesielt som skjer da..

Det er utrolig koselig å soise sammen, vi har fire gutter i aldersspennet snart 16 mnåneder til snart 18 år, og alle sammen koser seg med småprat og mat. Vi spiser frokost ca klokken 07, og så har vi god tid etterpå til å ha en god morgenstund før alle går hvert til sitt.

Lillegutt går i barnehage, og de får mat til frokost, så han spiser to forkoster (veldig glad i mat, gitt). Der spiser de et fruktmåltid i ellevetiden før de sover, og så får de lunsj i ettiden. Han får gjerne en yoghurt eller en halv skive når vi henter ham i tretiden, og spiser som en hest til middag.

Vi har tatt det standpunktet at det ikke er så farlig med gris. Lillegutt spiser stort sett selv, med skje, gaffel og hender. Han får i seg mye, emn mye havner også¨på gulvet eller rundt på bordet. Sånn er det i en periode, og vi velger å la ham finne litt ut av dette på egenhånd. han spiser stort sett det samme som vi spiser, jeg abre deler det opp i passende biter så kan han styre dette litt selv. Hvis jeg i tillegg strør litt mais over, glir alt rett ned.

Han spiser enten en brødskive eller en liten porsjon grøt til kveldsmat, og drikker melk.

Vi er nok velsignet med en gutt som elsker mat denne gangen, og ahn er veldig flinkt itl å sitte ved bordet sammen med alle oss andre. For soss er det veldig vitkig å smales noen ganger om dage, det er en hyggelig stund som vi bruker til å orientere hverandre om hva som har skjedd i løpet av dagen, hva som skal skje, legger planer videre, storegutta snakker med lillegutt og omvendt.

Slik har vi det også. Riktig nok er ikke middagen klar før ca 17, antallet barn er bare halvparten og alderspennet er 2,5 år, men vi samles rundt bordet og spiser sammen.

Jenta er 15 mnd og spiser det samme som oss nå. Da hun fikk det samme som oss begynte hun å spise enda mer enn før. Jeg synes også at hun er veldig flink med skje og gaffel til å være så liten, og det tror jeg nok kan skyldes inspirasjonen hun får ved å se på storebror som spiser sammen med henne.

Jeg henter snuppe i bhg ca 3, så spiser vi middag ca halv 5 når pappa har kommet hjem. Hun spiser litt kvelds ved 7-tida også sover hun som regel kl. 8. Hun er 14 mnd og spiser det samme som oss, men det hender hun får et middagsglass hvis hun absolutt ikke liker maten min ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...