♥Prinzessin♥ Skrevet 26. april 2006 #1 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg ville bare gjenta den delen av innlegget mitt som dere kanskje ikke så! Det var IKKE ment for røykende mødre som prøvde å slutte eller hadde sluttet. Det skrev jeg faktisk på slutten, og det mener jeg. Det var KUN ment for de som forsvarte røyking i svangerskapet, og som hadde planlagt å fortsette med det, fordi de mente at det ikke var så farlig. Men hvis slike mødre ikke fins - men at alle gravide mødre ønsker og prøver å slutte - så er jo ikke innlegget mitt verd å bli provosert av eller verd å svare på. Jeg blir jo glad dersom alle dere her inne prøver å slutte, da kan jo innlegget bare slettes og glemmes. Håper dette oppklarer saken litt. Jeg har jo tross alt vært røyker selv, så for tredje gang - jeg støtter dem som prøver å slutte. Ønsker alle sammen lykke til med røykeslutt, graviditet og fødsel! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4880689-til-alle-dere-som-jeg-klarte-%C3%A5-provosere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen86 Skrevet 26. april 2006 #2 Del Skrevet 26. april 2006 Provoserte ikke meg, er enig med deg jeg! Jeg fant på unnskyldninger i begynnelsen jeg også, får å redde mitt eget skinn! Dum som jeg var.. Men herregud, man kan ikke holde på sånn! Alt er individuelt.. For noen er det lett å slutte, andre annerledes.. Jeg sleit som F, men har klart det! Og det er jeg pokker meg så stolt av! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4880689-til-alle-dere-som-jeg-klarte-%C3%A5-provosere/#findComment-4882548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
veca'sbaby Skrevet 1. mai 2006 #3 Del Skrevet 1. mai 2006 Hei.. JEg ble ikke provosert av det du skrev, men jeg ble litt betenkt.. Som noen andre skriver i den andre debatten, man kan ikke sammenligne det å røyke som gravid med å blåse røyken PÅ barnet. Jeg tror heller INGEN røykere mener det er ufarlig å fortsette å røyke, men hvis du har røyket i mange år, er det faktisk ikke så forbaska lett å slutte. Min lege sa dette: Hvis du blir så stresset og nedbrutt uten den røyken, mener jeg det er BEDRE for barnet at du tar deg noen få pr dag, istedet for å slite slik med å slutte helt. Å kutte ned er bedre enn å ikke gjøre det. DVS. barnet har det bedre med den lille nikotinen og de ukjente stoffene vi aldri får vite hva er, enn stresset mor kan få ved røykeslutt. Selvsagt er det enklere for noen, hardere for noen. Jeg har selv kuttet drastisk ned, og er stolt av det. Det er ikke alle som klarer å slutte på dagen, SELV om man vet det ikke er bra for verken barn, en selv eller de rundt. Kjempefint at de som røyker prøver å slutte, og topp for de som klarer det. Men en trenger ikke føle seg som en morder eller noe dårligere enn andre fordi man ikke KLARER å slutte. Jeg syns det er viktig å få med. Man skal ikke tråkke på andre fordi man selv klarte oppgaven med glans, folk er forskjellige! Jeg støtter alle som prøver eller har klart å slutte, og jeg støtter de som ikke klarer det. ALLE trenger støtte. Og med sånne innlegg blir man ikke MER inspirert til å slutte, man blir som regel bare provosert eller syns det er dumt.. sånn er det.. som sagt, man trenger ikke slike "dumme" utsagn eller sammenligninger. Alle som røyker, vet skadene av det, og de tar sine valg ut fra dette. For noen er det ikke engang et valg, jeg vet om flere som har har gjort ALLE rådene, prøvd alle triks, bøker,og kampanjer, og fremdeles ikke klarer. Man er dessverre fysisk avhengig. Men sammenlign vær så snill ikke slike ting, for helt ærlig det går ikke.. alle leger er forskjellige også, jeg har et eksempel til, en jordmor jeg gikk til ved mitt andre svangerskap. Hun sa til min da 4 år gamle datter: Vet du at mamma kommer til å dø? og drepe barnet som skal bli din søster eller bror? Si til henne at hun MÅ slutte å røyke NÅ... ellers dør hun!! STAKKARS datteren min!! hvordan noen kan gjøre sånt mot et lite BARN skjønner jeg ikke, og jeg føler også ditt inlegg blir litt sånn.. noe ala "vet du at du er en morder?" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4880689-til-alle-dere-som-jeg-klarte-%C3%A5-provosere/#findComment-4924417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 1. mai 2006 Det jordmoren din sa, synes jeg var utrolig drøyt - kan egentlig ikke fatte at det kan gå an! Jeg kan godt si min mening (eller helst bare rene fakta) til en voksen, men jeg ville aldri sagt noe sånt til et barn. Hun hørtes umenneskelig ut! Da jeg valgte sammenligningen mellom å røyke i svangerskapet og å blåse røyk PÅ barnet, var det bare for å gjøre det klart at barnet tar skade av begge deler. Jeg regner jo med at ingen, absolutt ingen ville blåst røyk i ansiktet på et barn, men å trekke røyk ned i lungene og inn til babyen i magen var (for noen) liksom ikke "så farlig". Er enig med deg i at de aller fleste er klar over skadene ved røyking, men jeg har faktisk lest innlegg her på Røykedebatten hvor folk blant annet har sagt: "Røyking kan umulig være så farlig for fosteret" og "Det er helt sikkert overdrevet, mamma røykte jo da hun var gravid og JEG er jo frisk". Det var nettopp slike tanker som skremte meg - at noen faktisk ikke tror at det gjør skade. Men faktum er at barnet krøker seg sammen inne i fostersekken for å beskytte seg når mor røyker, det skjer forandringer i pust og hjerteslag, lungene og immunforsvaret svekkes noe, fødselsvekten går ofte ned, barnet tar opp MYE mer kullos i blodet enn hva moren selv gjør (det står det faktisk skrevet om), og det sirkulerer rundt i kretsløpet deres et par timer etter at moren tok sitt siste trekk. Dessuten øker faren for spontanabort med hele fem ganger. Skulle ønske ALLE mødrene visste dette. Men er selvsagt glad for at de fleste faktisk vet det. Fortsatt lykke til alle sammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4880689-til-alle-dere-som-jeg-klarte-%C3%A5-provosere/#findComment-4924526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå