Gå til innhold

Vil gjerne ha tilbake menstruasjonen snart, men ikke slutte å amme...

Anbefalte innlegg

Vi er meget fornøyde med vår lille Sprett, og vil gjerne at han skal få søsken snart, men menstruasjonen glimrer fortsatt med sitt fravær 8 måneder etter fødselen. Jeg ammer forsatt så mye han vil ha (oftest to ganger om dagen og to ganger om natten/morgenen), og jeg er litt redd for at menstruasjonen ikke kommer tilbake før jeg slutter å amme siden den ikke har kommet til nå. - Og jeg vil jo gjerne at han skal få amme så lenge som mulig :-) Må han rett og slett "tørrlegges" før han kan bli storebror?

Er det noen som vet noe om hvordan man bør legge opp ammingen for å kunne opprettholde ammingen samtidig som man gjerne vil bli gravid på nytt?

Fortsetter under...

Forsøk å kutte ut natteammingen helt. Hvis det går mer enn enn viss tid mellom hver amming( 6 timer..? Husker jammen ikke.), er det visst større sjanse for at eggløsningen skal sette igang igjen (og motsatt må man sørge for at det ikke går for lang tid mellom hver amming hvis man vil unngå eggløsning...). Når du har ammet så lenge er melkeproduksjonen ikke så avhengig av hormonproduksjonen lenger (noe jeg leste i siste F&B), så det skulle ikke være være problemer med å opprettholde melkeproduksjonen selv om du slutter å nattamme eller blir gravid igjen:)

Kan ta opp til 24mnd. Venninna mi gikk 19mnd, den kom to mnd etter full ammeslutt. Men den kan jo komme allikevel! Plutselig får dere en hyggelig overraskelse... Deilig å ikke måtte tenke på prevensjon, da...

Jeg fikk mensen allersede i uke 8, jeg...Sluttet å blø i uke 7, og så var det på`n igjen...Har hatt litt lite melk, kan det være derfor? Hvis jeg greier å øke melkemengden igjen, og ammer hyppigere, kan mensen forsvinne igjen?

Annonse

Her er det nok dessverre ikke antydning til hverken eggløsning eller graviditet :-( Jeg var heldig og ble gravid raskt sist, så det er litt uvant å skulle vente nå. - Luksusproblem, men dog :-)

Men det er jo et godt spørsmål det, hvordan man merker at man er gravid når menstruasjonen ikke er kommet tilbake og brystene uansett er større enn vanlig. Det går jo fort med en god del tester...

Vi får nok prøve å kutte ned på nattamming, men jeg har litt dårlig samvittighet for det: Han er så aktiv om dagen, så det er først og fremst i halvsøvne om natten at han har nok ro i kroppen til å amme skikkelig, og vi unner ham jo virkelig alle de gode effektene av morsmelken. Men kanskje interessen for ammingen om dagen øker hvis vi kutter ned på nattammingen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...