Gå til innhold

Noen som jobber i barnehage med de minste her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har jobbet (og jobber) mange år på smaåbarnsavdeling - verdens mest givende jobb! Læringsbiten på en småbarnsavdeling er ikke den som er mest vektlagt, ihvertfall ikke hvis du læring tenker på "indianerstammer", "måkearter" osv. Det de minste lærer der jeg jobber er bl.a.

hvordan det er å være en del av en gruppe,- vente på tur ved vasken osv, dele på lekene, ha noen å herme etter, leke ved siden av, leke litt sammen med, snakke med, prøve ut ting med,

selvstendighet og mestring - vi har all tid i verden til å la et barn prøve å ta på tøflene eller strømpebuksa selv, spise selv, gå trappa selv, finne senga si selv, kunne rutinene og vite hva som skal skje etterpå

forming - male med ulike typer maling, tove ull, lime, klippe(ikke de aller minste får saks...), tegne

sang og musikk - vi synger masse, hver dag, i alle mulige situasjoner og spiller rytmeinstrumenter og danser

Språk - vi jobber kontinuerlig med språket, benevner kroppsdeler, klær ol, spesielt i en til en situasjoner,

Norsk (barne)kultur - folkeeventyr, gamle barnesanger og regler

opplevelser - vi drar på turer, teater eller musikanter kommer til bhg.

og ikke minst: vi koser masse, tøyser masse, leker masse, er ute hver dag, vi baker, trøster,kler oss ut, er litt strenge i blandt, ler mye(små barn har masse humor, og det meste blir veldig gøy når du har en på samme nivå å le med!), pusler puslespill, skifter bleier.... og en haug med andre ting.

Hvorfor lurer du på dette?

Lurer på det siden jeg er dagmor nå,og har lyst å kunne oppnå litt likt opplegg.

Så når ungene hos meg starter i b.hagen så henger dem ikke så mye etter=)

Så jeg leter etter flere ideer på aktiviteter hjemme,hvilken maling bruker dere?

Jeg har lett lenge etter fargestifter og fingermaling til de små,men finner bare for 3+.

Takk for svaret=)

Hei! Når vi maler så bruker vi giftfri, flytende maling, den er bedre å male med enn fingermaling som ofte kan være litt tykk og seig. Resultatet blir mye bedre med litt tykt papir som er blankt på den ene siden. (SGS hobby, panduro ol pleier vi å handle en del hos) Det meste av maling er merket med 3+, men hvis du passer på at den er giftfri så går det bra. Tykke fargeblyanter synes jeg fungerer mye bedre enn fargestifter som er veldig gode å tygge på...

To/treåringene maler også med fargeblokker (sånne runde som du må ta vann på, husker ikke hva de heter) og tykke pensler.

Grov rundstykkedeig er også kjempefin å forme med(bruk olje til utbakingen istedet for mel), også kan den jo stekes og spises! (pleier å passe på at barna spiser den de har laga selv)

Lykke til!

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...