Gå til innhold

Et spørsmål..

Caker*fikk to babyer 21.06.06*

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest litt på tvilling.no - og der ser det ut som om jeg må stoppe livet mitt og legge meg rett ned og ikke gjøre mer før ungene kommer ut. Hvile, hvile, hvile, hvile - sykemelding, slappe av, slappe av.. ta det med ro, ta det med ro...

Er det så voldsomt??

Jeg er snart ferdig med 19 uker, og det var HELT klart to inni der da vi var på ul på mansag! Har ikke vært kvalm (!), spydd veldig få ganger, ikke hatt vondt noen sted, bortsett fra litt inni ene rumpeballen når jeg har gått lenge (dette regner jeg med kan ha noe med bekkenet å gjøre, men jeg har jo ikke peiling - for det er min første gang). Nå merker jeg at jeg blir fortere sliten i korsryggen når jeg driver på med f.eks husvask, eller står lenge.

Folk jeg har snakket med har spurt (og tatt som en selvfølge) at jeg alt har blitt sykemeldt. Det ble jo tvilling-gravide ca i uke 20! Dama som utførte ultralyden var litt usikker på dette, mente det hadde kommet noen nye regler nå, og ba meg ringe fastlegen min og spørre. Jeg gjorde dette, og fortalte at jeg er i god form, men blir litt fort sliten. Han mente at det var ingen grunn til å sykemelde meg om jeg følte meg i god form. Dette stoppet seg selv, sa han, og at jeg måtte komme når som helst når jeg syntes det begynte å bli mye - eller jeg fikk vondt. Da skulle jeg få sykemelding på minuttet.

Jeg er veldig usikker på dette, er det virkelig så "alvorlig" at jeg helst ikke skulle ha rørt meg? Ul-dama sa at jeg skulle holde meg unna tunge løft og store anstrengelser, og det kan jeg fikse! Må bare innrømme at jeg er ikke i verdens beste fysiske form - og om jeg skal legge meg ned og ikke gjøre noenting blir jo ikke dette noe bedre.. Mener ikke at jeg skal ut og jogge, men å gå en tur eller å gå i trapper på jobb - er det farlig??

Skal bli interessant å høre hva dere sier, og hva dere har fått beskjed om.. Håper på mange svar!

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at man mest sannsynlig ble sykemeldt i uke 24. Dette fordi kroppen trengte hvile og å forberede seg på fødselen. De sier jo også at en som er tvilling-gravid har like stor mage i uke 30 som en som er i uke 40 (som venter en). Dessuten blir det vel tettere oppfølging mot slutten.

Det jeg har fått beskjed om, er at f.o.m uke 16-17 er man så mye tyngre, at man må ta det med ro for å ikke sette igang fødselen for tidlig. Legen min (som selv er tvillingfar) er veldig nøye med at man må slappe av og stoppe opp så man ikke setter i gang noe. Han fortalte meg at samboeren hans hadde ikke klart dette, og satte igang fødsel i uke 24.

At man skal hvile seg har jo med det at du skal ha mest mulig ork å gjøre også. Man er jo ikke tjent med å slite seg ut. Selv er jeg 15 uker nå, og jeg kjenner at jeg har to. Sist jeg var gravid, ble jeg ikke halvparten så sliten som jeg er nå. Merker også tidligere til bekkenløsning osv.

Gjør det som føles best for deg. Men ta rådene på alvor. De vil jo kun ditt beste. Jo mer du slapper av, jo lengre blir de der inne:-)

Hei!

Jeg har tvillinger som snart er 3 uker gamle. Jeg ble også sykmeldt fra ca uke 21. Bli ikke vettskremt av det du har hørt, men lytt til kroppen din er det råd jeg kan gi deg. Jeg gikk turer stort sett hver dag, baket veldig mye (fryseren er full nå), dro på handleturer osv. Men jeg passet også på å legge meg ned når kroppen sa at det var nok. Jeg hadde et fint tvilling-svangerskap, og det er jo ingen som kan si til deg at du ikke kommer til å få det!

Lykke til videre!!

Hei Caker!!

Jeg tenkte akkurat som du.. Jeg følte meg i fin form, men ble kanskje litt fortere sliten enn før.. Spesiellt i korsryggen. Jeg ble sykemeldt i uke 21, men det hindret meg ikke i å gjøre ting hjemme. Man føler seg liksom så "ubrukelig" med bare å gå hjemme.. Sannsynligvis kjørte jeg kroppen litt for hardt en kveld jeg hadde hjulpet til med å rake plen og tapetsert kjøkken, så det endte med fostervannslekkasje på natten. Fikk meg en skikkelig aha-opplevelse, og tar det nå helt med ro. Litt kjipt om tvillingene skulle komme for tidlig fordi man ikke har tatt det med ro..

Jeg fikk sykemelding på dagen fordi jeg ble fort sliten og hadde endel kynnere på kveldene, noe som tydet på at man ikke har tatt det med ro tidligere på dagen..

Dette er bare en kort periode i livet vårt vi får ta det helt med ro, det kommer nok av travle tider om en liten stund...:)

Annonse

Ble også sykmeldt fra ca uke 24,men jeg var også i toppform egentlig.Kastet opp i tre måneder,men etter det var det kjempefint.Gikk turer til byen til jeg var 8 mnd på vei,jeg.Det stoppet seg selv en dag da min mann og jeg var på obs å handlet,da hang jeg mer eller mindre over handlevognen,men det var på slutten av svangerskapet,og etter det var jeg mye hjemme da. Har du ikke kastet opp en gang,da er du heldig.!!Mine gutter er 7 år nå..

Takk for alle svar! Det er godt å høre at det ikke bare er meg som tenker sånn. Jeg tenker at jeg er jo gravid - ikke invalid. Men at jeg selvfølgelig må kjenne etter, og ikke presse meg. Jeg går i to vikariater, på til sammen 100 %, og det ene - det minste - er det som sliter meg mest ut, pga dårlig inneklima, dårlig tilrettelegging av f.eks møbler, og mye vanskelig arbeid. Det er ikke tungt fysisk, men hodet mitt må jobbe i helspenn hele dagen. Og hver dag jeg har vært der er jeg stiv i skuldrene og ryggen. Så det jeg lurer på er om jeg skal sykmelde meg fra de prosentene.. Det er jo som å komme på ferie, når jeg er i det andre vikariatet, fordi der kan jeg alt som skal gjøres, og alt går på rutine.

Well well.. jeg skal til jordmor på tirsdag - jeg får rådføre meg med henne. Takker igjen for gode svar! Det er så kjekt å kunne spørre noen som gjerne har endel erfaring!

Hei!

Fastlegen min sa at det ikke var snakk om å jobbe etter senest uke 22, sånn var reglene, enten man var i fin form eller ikke. Fra myndighetenes side er det mye billigere å ha oss som venter tvillinger lenge sykemeldt fremfor belastningen på helsevesenet med premature barn, komplikasjoner etc. -- det var hennes forklaring. Så da får man bare innrette seg.

Er selv i uke 10, og ble på mandag 50% sykemeldt pga heftig kvalme. Det har definitivt hjulpet å ha mer fri og sove lenger på morgenen, kvalmen blir opplagt verre når jeg blir sliten. Det var ikke vanskelig å få sykemelding, synes det høres ut som en godt forslag å bli fritatt for den tyngste jobben du har.

Lykke til.

Da har vi fått svar på det.. hadde jordmortime i dag, og hun anbefalte meg på det sterkeste å sykemelde meg 100 % fra fullgåtte 22 uker. Dette pga at jeg hadde litt høyt blodtrykk. Ikke noe farlig, men da var det enda mer nøye å få hvilt seg når man er sliten.. så jeg får vel bare det da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...