Gå til innhold

Akkurat fått tilbud om ny fast jobb!

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tilbud om ny fast jobb. Egentlig fikk jeg den i sommer som var, men pga byråkratiske greier så måtte de avvente å se om det ble noe stilling. Så nå ringte de og ville at jeg skulle begynne til sommern. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg!! Er jo egentlig en jobb jeg ønsker meg veldig mye, men den jobben jeg har nå er nærmere hjemme og har noe bedre arbeidstid. Men den er ikke fast og foreløpig vet jeg ikke om jeg har jobb der etter permisjonen.

Annet problem er jo om den nye jobben vil ansette med i det heletatt siden jeg er gravid og må gå ut i permisjon nesten med en gang jeg har begynt. Hva skal jeg gjøre? Dette er forøvrig også en jobb med stort arbeidspress og jeg ønsker å gjøre en god jobb. Men kommer jeg til å klare det med en halvdårlig svangerskapsform?

Hva mener dere?

Fortsetter under...

gratulerer :)

jeg ville nå først fortalt dem at du er gravid, for å få høre hvordan de stiller seg til det... hvis du "egentlig" fikk den i sommer så høres det jo ut som de er veldig interessert i å ansette deg... jeg ville nok satset på den nye jobben, mye bedre med fast stilling.

Men det er jo det med stort arbeidspress og sånn da. Ønsker jeg å jobbe mer enn det jeg må når vi nettopp har startet vår familie? Uff, vet det er et luksusproblem, men det er et reelt dilemma for meg dette altså! Det er jo en prioriteringssak da. Og hva med tiden før jeg går ut i permisjon. Ingen kan jo garantere for hvordan den tiden vil forløpe. Tenk om jeg må være mye borte eller ikke føler jeg orker å gjøre så god jobb som jeg egentlig kunne ha gjort, om dere skjønner?

Vet dette er et tema som sikkert ikke mange gidder å svare på. Men jeg setter stor pris på alle tanker, erfaringer og betraktninger:) ikke enkelt dette altså. Og ja, jeg vet jeg må fortelle at jeg er gravid. Hvis jeg fortsatt var interessert skulle jeg inn til ny samtale. Så jeg tenkte jeg kunne fortelle hvordan situasjonen er da, og dermed se hva slags reaksjon jeg får. Og etter det gi dem et klart svar. Jeg må jo også få et tilbud fra dem ikke sant? Må jo se betingelsene for jobben osv..

Takker masse for de som gidder å svare meg:)

Først: Gratulerer så masse, alltid moro å bli headhuntet for da vet man jo at folk har tro på en :-) Du er i medvind for tiden, med hjertelyd og jobbtilbud, he he.... Unner deg det :-)

Er dette nærmere drømmejobben enn den jobben du har nå? Er det som sosionom denne stillingen også er? I så fall synes jeg du skal kjøre på alt for å overbevise dem om at du er den rette - tross graviditet. Ikke fordi jobben er fast, for min mening er at jobb får man seg alltid om man er dyktig i det man gjør. Fast jobb har aldri vært gulrot for meg, for meg er innholdet viktigere. Men jeg vet at mange setter fast jobb høyt, vi er forskjellige sånn....

Tror du arbeidspresset på nyjobben er overkommelig, eller er det en sånn stressjobb der du kan risikere å brenne deg ut fort? Husk du er snart småbarnsmor, og det er himmelvid forskjell fra å være barnløs. Har typen/mannen din lange dager og mye ekstrajobbing? Har han det, kan jo økt arbeidspress bli en byrde for deg. Hvis ikke, kan dere jo fordele henting av barn og husarbeid/handling slik at han får mer enn deg. Du sier at du får lengre vei til jobb, er det da snakk om pendling - eller er det bare ti minutter lengre enn den andre jobben? Pendling er en ekstra belastning, når man skal få hverdagen til å gå opp....

Jeg har brent meg ut en gang, og er takknemlig for det i dag, Nå er jeg mye flinkere til å sette grenser, og er "allergisk" mot stress. Har hatt jobber med stort arbeidspress, og har funnet ut at jeg er god på det - får gode resultater men takler det ikke på sikt verken psykisk eller fysisk. Blir sur og bitchy, pluss mye småsyk. Er et mye bedre menneske i en jobb der tempoet er lavere. Men det er sånn jeg er, kanskje du allerede er mye flinkere til å sette grenser for egen innsats enn det jeg var....

Jeg tror imidlertid at det er viktig å ha en jobb der man får brukt seg selv, og verken er over- eller underkvalifisert. Har hatt jobber med lavt tempo der jeg har vært underkvalifisert, og det var heller ikke bra. Da var nesten stressjobbing bedre... Det er jo også noe å ta i betraktning. Man får mer energi av å få brukt hele seg, der man får/har ansvar og kan påvirke sin egen arbeidsdag.

Du må jo uansett fortelle hvordan ståa er, og se hva de sier da. Tror vel ikke de har lov til å forbigå deg pga graviditeten, hvis dette er i det offentlige. I det private har de vel større handlefrihet, tror jeg....

Dette er en vanskelig avgjørelse, men uansett er det jo svært spennende. Kanskje du - ved hjelp av et tilbud utenfra - kan forhandle deg til bedre lønn/vilkår der du er nå, hvis du f.eks. ikke skulle få jobben....? Det at andre viser interesse for en, er en bra situasjon for en arbeidstaker, og det er da man kan gjøre en bra deal hvis man spiller kortene sine riktig.

Lykke til uansett, Kab, hold oss orientert da.....:-)

Takk for alle svarene.

Dette er en administrativ stilling i et privat firma. Jeg synes det er fair å spille med åpne kort om at jeg er gravid. Er jo 12+1 i dag, så om jeg skal begynne i juni så vil det jo kanskje begynne å vises litt også. Jeg må jo tenke på at jeg skal jo jobbe med de, og vil ikke at de skal føle seg lurt av meg heller. De må nesten finne ut om det er meg de vil ha, og er det det, ja, da må de jo regne med at jeg går ut i permisjon i oktober. Og hvis de ikke kan det forsår jeg jo på en måte det også. Dette er en nyopprettet stilling så det er jo viktig at den som begynner i den er til stede, og kan være det en stund fremover. Og hvis det blir vanskelig å ansette meg da, ja så slipper jeg jo på en måte å ta det valget også da...

Nei, ikke vet jeg.. Er vanskelig dette. Det er egentlig en jobb som jeg veldig gjerne vil ha. Vanskelig å si når en slik sjangse vil komme igjen. Føler meg priviligert som har fått det tilbudet på en måte. Har bare jobbet i 2 år etter endt utdannelse, og hadde ikke regnet med å få en sånn type stilling så tidlig i "karrieren".

Men det jeg er litt redd for er at jeg skal bli "overarbeidet" i svangerskapet. Har vært i ganske dårlig form hittil, og sliter med lavt blodtrykk. Man vil jo gjøre et godt førsteinntrykk i ny jobb, og kunne si at man har jobbet sitt beste. Redd jeg ikke skal kunne klare det. Sliter en del med engstelse i svangerskapet også, ikke sant.

Uff, er ikke så lett å vite hva jeg skal gjøre.. Jeg tror jeg får ta det møtet med de, og legge kortene på bordet. Så får jeg se hva de har å si. Om de fortsatt tilbyr meg jobben, og de gjerne vil ha meg, så må jeg se an hva de har å tilby meg. Det må jo være gode betingelser osv..

kjære kab¤!

Jeg kjenner deg ikke så veldig, men jeg har fulgt med deg fra 1. trimester og kjenner noen av tankene du har hatt i forbindelse med dette svangerskapet.

Jeg sitter her med en følelse av at du er en person som gjerne vil være flink og dyktig i det du gjør. det er ikke noe i veien med det, men du skal være utrolig flink på grensesetting og ikke brenne lyset ditt i begge ender nå når du er gravid!

Jeg tror du er en superdyktig arbeidsmaur, rågod på det du gjør og du får annerkjennelse og gode tilbakemeldinger på arbeidet ditt. det fortjener du! Men når alt kommer til alt er det kun du som kan ta vare på deg selv, Og når barnet kommer er det du som er mor og mannen din som er far. barnet trenger begge to, helst opplagt.

Hvis du tar jobben, jobber som en gal og gjør en super jobb (for det vil du gjøre!) , men hele tiden tapper kontoen din er det ikke særlig morsomt å gå ut i permisjon! du skal ha overskudd til familien din og ikke minst DEG SELV det året du er i permisjon.

Sett opp en liste over fordeler og ulemper ved begge jobbene. Og tenk i gjennom hvordan du er på grensesetting og hva er ditt forhold til ordet "nei". Hvis du kommer fram til at du kan klare det synes jeg virkelig at du skal ta jobben, hvis du er i tvil skal du tenke deg om en gang til. Beslutningsvegring er ikke et tema her altså :-) Og du, selv om ting faller ned i fanget på deg, betyr det ikke at du skal gripe alle sjanser. Ting faller gjerne ned flere ganger i løpet av livet :-)

Jeg vil også si at selv om du informerer dem om at du er gravid har de ikke lov til å trekke tilbudet tilbake.

litt langt, litt rotete...og litt sent. du har jo fått mange svar både her og skravlesiden. Jeg måtte bare tenke litt før jeg skrev.

Lykke til!

Annonse

Gratulerer med jobbtilbudet!

Jeg syns det er viktig å huske på at når de først har tilbudt deg jobben, ønsker de å ansette akkurat DEG, uansett eventuelle fremtidige svangerskap, permisjoner, sykefravær eller andre forhold som vil kunne påvirke din jobbinnsats. Arbeidsgiveren har sannsynligvis også hatt i mente at du en eller gang skal ha barn, og spørsmålet blir jo da om det spiller noen rolle om det skjer nå eller senere. Dessuten bør du se den nye jobben i et lengre perspektiv enn bare ut svangerskapet og fødselspermisjonen. Du vil vel ha nok av anledning til å satse etter denne perioden?

Arbeidsgiver skal være rimelig tøff, for ikke å snakke om politisk ukorrekt, for å trekke et jobbtilbud fordi du er gravid. Husk på at det ikke er lov å si folk opp fordi de er gravide eller har fødselspermisjon - det er jo en litt parallell situasjon her.

Jeg råder deg til å tenke nøye gjennom om dette virkelig er en jobb som vil passe deg i din fremtidige livssituasjon. Hvis det er det, bør du stå på for å "beholde" jobbtilbudet. Det bør være ditt primære fokus å ta hensyn til dine egne interesser, ikke arbeidsgivers. Arbeidsgiver kan ivareta seg selv!

Hei. Skjønner dilemmaet ditt... Jeg har også søkt på jobber, men er nå litt lengre en deg og sliter med litt blødninger ogsånn så jeg blir vel borte tiden ut tenker jeg...

Du er ikke pliktig til å si det ennå - er du sykemeldt idag? Jeg tror kanskje jeg ville tatt jobben også sagt det litt senere - det er faktisk ikke SÅ uvanlig å ikke oppdage at man er gravid før litt senere... Selvf dilemma med privat bedrift - de er oftere litt mer vriene enn det offentlige. Har ei venninne som venter nr 2 - begynte i ny jobb og fant ut at hun var 22 uker på vei (ammer fortsatt 1. mann og ikke fått mensen ennå...) og arb giver er strålende mot henne...

Gratulerer med jobbtilbud!

Det er bare en ting du bør ta hensyn til når du bestemmer deg om du vil takke ja eller nei:

Hvis du glemmer at du er gravid et minutt eller fler: Er dette en jobb du har lyst på?

Da svarer du ja, og når alt papirarbeidet er i orden forteller du at du er gravid. Sånn er det med den saken! En graviditet skal ikke ødelegge dine jobbutsikter i fremtiden, selv om den ser ut til å være langt fremme akkurat nå .-)

Så får du heller bli sykemeldt i deler av stillingen til høsten hvis det er for slitsomt å være garvid og jobbe samtididg. Arbeidsgiver er også forpliktet til i en viss grad å tilrettelegge arbeidsforholdene slik at de passer.

Svar ja med den reneste samvittighet, ordne kontrakt og så si fra om at du er gravid!

Lykke til!

Hei du.

Jeg var i nesten lik situasjon. Fikk jobbtilbud, og var samme dag hos legen og fikk bekreftet svangerskap. Var da i uke 7. Måtte krype til korset og ringe min nye sjef dagen etter. I og med at jeg har gått inn i en trainee stilling, så sa han at det ikke betyr så veldig mye. Jeg er ikke ferdig med utdannelsen, og fast ansettelse vil bli vurdert etter endt utdannelse (skal gjøre meg ferdig i permisjonen).

Altså vil jeg nå i disse månedene før permisjon få veldig viktig arbeidserfaring, kurser og vist hva jeg er god for. Har muntlig avtale om at når permisjonen er ferdig, så skal jeg bli vurdert på nytt her. Det vil da sef avhenge av behovet i bedriften om ett år, osv. Men det er gode sjanser uansett, og hvis ikke så vil jeg få med meg positive ting på CVen min ved evnt nytt arbeidssøk etter endt permisjon.

Uansett, når de tilbyr deg en jobb så lenge etterpå, så må også de være klar over at din situasjon kan ha endret seg. Synes du skal spille med åpne kort - det tjener du på i det lengste. Og så har de ikke lov til å trekke tilbudet fra deg senere. Dessuten så skal du tenke som så - er dette en jobb du vil ha etter svangerskape? for du vil da være en kjempe ressurs for dem i mange år fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...