Gå til innhold

Ferie i permisjonstiden

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting: Da jeg søkte om permisjon la jeg inn 5 uker ferie i permisjonstiden, siden jeg ikke hadde tatt ut noe ferie tidligere det året.

Arbeidsgiveren min sa at det var ok, og de er vant med å ha mange ute i fødselspermisjon. Men Trygdekontoret sa nei. Jeg kunne bare "forlenge" permisjonen med 4 uker og 1 dag fordi det var bare det som var lovbestemt ferie. Jeg trodde alle hadde 5 uker nå? Har snakket med andre jenter som har sagt de har tatt ut 5 uker ferie i permisjonstiden. Er det bare mitt lokale Trygdekontor som surrer, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4876246-ferie-i-permisjonstiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det skulle være helt ok å gjøre det. Du forlenger jo ikke permisjonen. Du bare utsetter den. I den perioden du har ferie får du ikke fødselspenger fra trygdekontoret, men feriepenger fra arbeidsgiver.

Hvis de fortsatt er "vrange" på det får du melde inn 4 ukers ferie og be arbeidsgiveren din om å overføre 1 uke til neste år så du kan ta ut den uka etter permisjonen din.

Det er forskjell på lovbestemt ferie og tariffbestemt ferie. Fem uker er en avtale mellom arbeidsgiverorganisasjonene og arbeidstakerorganisasjonene, altså tariffbestemt. Det som imidlertid står i arbeidsloven er fire uker og en dag, dette er lovbestemt. Antagelig så gjelder kun det lovbestemte når man har med trygdekontoret å gjøre, siden det ikke finnes en tariff å forholde seg til...

Men det kan sikkert gjøres smidig dersom du gjør en avtale med arbeidsgiver, sånn som hun over her foreslo :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...