Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Del Skrevet 26. april 2006 Hei, vi har en gutt som blir fire år om få dager. Han har vært tørr på dagtid snart ett år, og sluttet nylig (på eget initiativ) å bruke bleie på natta. Problemet er at han nekter å bruke do eller potte, og må få bleie på hver gang han skal noe. Vi har forsøkt det meste: lystbetont, bestikkelser, omvendt psykologi, tvang, ikke snakke om det i ukesvis, men ingenting virker. Om vi lurer og lokker kan han sitte på doen med buksa på, en sjelden gang med buksa av. Han har tisset på doen 2-3 ganger etter å ha sittet der i timevis (eller ihvertfall opp mot en time) mens vi leser for han. De siste månedene har vi ikke gjort noe som helst, bortsett fra å spørre i forbifarten en gang iblant om han skal på do. Vi håpte at det skulle gå over av seg selv, men hvor lenge skal vi vente da? Noe med erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 26. april 2006 #2 Del Skrevet 26. april 2006 Mener du å si at han hverken tisser eller bæsjer på potte/do og ber om å få på seg bleie hver gang han f.eks. må tisse? Og ikke bare når han skal bæsje? At han i mellomtiden går uten bleie uten at han har uhell i buksa? Det er jo nokså normalt at barn enten tisser på do/potte, men bæsjer i bleia, eller at de bæsjer på potte/do, men tisser i bleia. At de ikke gjør noen av delene men hele tiden ber om å få på seg bleie hver gang han skal tisse eller bæsje er det første gang jeg hører om faktisk. Og han har attpåtil selv valgt å slutte med nattbleier? Han sover altså uten bleie, men ber om å få på seg bleie når han våkner så han kan tisse på seg i de? *klør meg kjempemasse i hodet* Vel, jeg ville normalt ha rådet dere til å ikke mase om dette, men siden den taktikken allerede er forsøkt, så hjelper vel ikke det. Den andre varianten er jo å tvinge han til å gjøre noe på potte eller do, rett og slett nekte han bleie til han eventuelt gjør i buksa. Men, den metoden kan jo fort medføre at han låser seg helt og får et enda dårligere forhold til potte/do. Så den metoden ville jeg ikke ha forsøkt. Hva med å la han sitte på potte foran tv'en da? Sett på en film han liker når han sier han må noe og ber om å få på seg bleie. Kanskje det får han til å glemme å holde seg slik at det kommer i potta? Tror at når han først har klart det engang, ja så vil det løsne helt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/#findComment-4876114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. april 2006 #3 Del Skrevet 26. april 2006 Takk for fint svar! Ja, du har forstått problemet: han nekter både å tisse og bæsje på do. Og potte er tydeligvis helt ut. Etter han sluttet med bleie om natten (har hatt noen uhell, men det går helst bra) kommer han forpint og vekker oss om han må tisse om natten, eller som det første han gjør om morgenen. JEg har lurt litt på om det kan være noe sjalusi inne i bildet (han har en lillebror på ett år, og de slåss litt om oppmerksomheten), for det er sjelden han er villig til å ta på bleien selv, selv om han fint klarer. Han kan velge om han vil ha trusebleier eller vanlige med tape. Men gutten er TV-slave, så det med potte foran TV'n var ikke dumt - skulle ønske vi hadde TV på do:-) Skal gjøre et forsøk med potta og en DVD. Jeg mener å ha lest om lignende tilfeller før, og at barna bare en dag bestemte seg for at nå var det på tide å gå på do, så jeg håper jo. Ventetiden er dog vanskelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/#findComment-4876392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 26. april 2006 #4 Del Skrevet 26. april 2006 Det er en veldig bestemt gutt dere har forstår jeg ) Tror du muligens er inne på noe når du nevner sjalusi som en mulig årsak ja. På en måte er han stor gutt fordi han kan klare å holde seg tørr og ikke tisser på seg som lillebror, på den annen måte så vil han være liten og bruke bleier som lillebror og bli stelt og dullet med ved bleieskift som han. All oppmerksomhet er tydligvis god oppmerksomhet. Men en skulle jo tro at når han først nekter å gi slipp på bleiene, ja så ville han kreve å ha det på hele tiden, og ikke bare når han skal gjøre noe i den. Hva gjør han når han har tisset ferdig da, forlanger han å få av seg bleien igjen med engang? Jeg lurer litt på om det kanskje kan være en ide at dere kutter ut å gi han et alternativ om hvilke bleie han skal bruke. Gi han kun trusebleier og si at han får ordne seg selv dersom han absolutt må ha bleie på seg (nå som han har sluttet med nattbleie trenger han jo kanskje ikke den vanlige bleien lenger, eller må han den i barnehagen kanskje?). På den måten viser dere han at det er greit at han bruker bleie fortsatt, men sier samtidig at han som er så stor kan klare å ta den av å på selv (utenom når han har bæsjebleie da selvsagt). For da får han ikke den ønskede oppmerksomheten det gir å bli påsatt bleien. Krever han å ligge ned eller godtar han å få bleia på seg mens han står oppreist?Kanskje dere også bør fokusere mye på andre ting som han mestrer og som lillebror ikke klarer, slik at han blir stolt av å være stor og kanskje det får han til å ville kutte ut bleiene helt? En ting kan du være sikker på ja, og det er at han vil slutte med bleier snart. De aller fleste barna møter jo gudskjelov opp på skolen uten bleie i buksa, det vil din gutt gjøre også ;o) Og han er jo tørr, så problemet er jo løst den dagen han bestemmer seg for å tisse/bæsje på do eller potte. Det er jo ikke snakk om uker eller måneder med tørrtrening her som hos andre barn. Tipper han slutter med dette i løpet av sommeren jeg. Tenk hvor kjedelig det er når han er ute å leker en var sommerdag, og måtte gå inn og be mamma om å få på seg bleie når han må tisse, avbryte leken osv. når alt han trenger å gjøre er å dra ned shortsen og tisse bak en busk liksom ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/#findComment-4876719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #5 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg skjønner det rett og slett ikke. Hvordan kan han være tørr hvis han gjør alt i bleia? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/#findComment-4880436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaL Skrevet 27. april 2006 #6 Del Skrevet 27. april 2006 Fordi han går uten bleie og da tisser og bæsjer han ikke på seg. Ergo er han tørr i den forstand at han har full kontroll på urin og avføring. MEN, han har en psykisk sperre som gjør at han ikke vil/tørr tisse og bæsje på potte/do, det vil han kun gjøre i en bleie og derfor ber han om å få på seg bleien og gjør fra seg i den. Hvis du definerer tørr som å tisse/bæsje på do og ikke i bleie, ja så er han ikke tørr..... Men hvis man definerer tørr som det å ha kontroll på urin og avføring (som jo er en forutsetning for at et barn kan slutte med bleier), ja så er han tørr. Han tisser jo ikke på seg om natten f.eks. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/4875938-nekter-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-dopotte/#findComment-4884093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå