Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei på dere.. i ett år har vi prøvd å bli gravid.. det gar vært tunge tider det siste året pga min samboer mistet moren sin for ett år siden,, så hun sliter med det den dag i dag, noe som er forståerlig, men for en mnd siden klarte vi det,, hun ble gravid:):):) men på dagen i går skjedde det som ikke skulle skje, hun begynte å få vondt i magen for ett par dager siden.. å på dagen i går begynte hun å blø.. vi kontaktet lege i gårkveld å dro på en kontroll i går kveld.. det som ikke skulle skje .. skjedde:(:(:( hun spontanaboterte.... hva sa jeg? ingen all verdens ting.. hele hodet mitt ble bare helt tomt.. ikke en eneste tanke var der en gang. når vi kom hjem begynte vi å tenke litt. å prate litt. hun knakk sammen fordi hun ikke kunne snakke med moren sin om det å jeg med.. det vi kom frem til var.. er det ikke vanelig å miste det første før det big bang slår til igjen??? lurer så på det,, så derfor tok jeg turen innom her:) håper på svar fra dere der ute:) hilsen en som vil bli pappa:)

Fortsetter under...

Huff, så trist for dere, men jeg må si at det er veldig mange kvinner som får en spontanabort, nøyaktig hvor mange vet jeg ikke, men tror det er over 30% som opplever en SA. Har flere venninner som har mistet både tidlig og sent, voksne og yngre venninner uten at noe har vært galt for det,

Legene sier at det er ofte en kromosonfeil som fremprovoserer en SA, at fosteret ikke klarer å overleve.

Det er visst slik at når du har hatt SA 3ganger så skal du utredes, har en venninne som har en stengt eggleder så egget fester seg ikke, derfor mister hun =(

Tror dere bare skal slappe helt av, og kanskje samboern din har en venninne eller moren din hun kan snakke om det sammen?

Har aldri hatt en SA hittil, men er forbredt på det, da jeg ser det er ganske vanlig dessverre.

Lykke til og gled dere til foreldre rollen =)

ja hun har venninne som hun snakker mye med fordi hun er gravid.. vi var forberedt på at det kunne skje men når det skjedde så kom det som ett sjokk... men vi får bare fortette fordet.. men tar det tid før kroppen er klar for ny mottagelse etter en SA??

hei på deg!! vi har prøvd i snart 3 år.. hvært gravid 2 ganger men spontanabortert.. noe som er veldig tungt.. vi ha ikke pratet med noen andre om det, jeg orker ikke oppstyret med familiene.. legene har sakt at vi må prøve igjen med en gang, noe vi arbeider med. jeg har ofte hørt at folk som sliter med å bli gravide plustelig får både 2 og 3 i slengen...

så IKKE gi opp! snart kommer de som perler på en snor!! i gjennomsnitt bruker det norke folk 1 år på å bli gravide, så dere er fremdeles innenfor normalen. stå på!! om ikke lenge står dere med en konfirmant.

Det var jo trist å lese....klart man har gledet seg og det blir jo en nedtur når SA skjer.

Jeg skjønner godt at dette tar ekstra på din samboer pga morens død.Ofte søker man trøst hos sin mor i en slik stund og derfor blir dette ekstra vanskelig for henne.....hun har jo ikke sin mor fysisk tilstede.

Viktig at du stiller opp for henne,viktig å være flink til å lytte og la henne prate ofte ut om dette.Ettersom hva hun har behov....ikke minst spørr innimellom hvordan det går med henne.Det er ofte at man lukker det inni seg,men samtidig ønsker at noen skal spørre om det.Det letter hjerte.

-Som oftes anbefales å vente 3 mnd til neste prøverunde.Men viktig at dere venter over 1 menstruasjon og at kroppen får hente seg litt inn.

Ønsker dere lykke til med videre prøving og styrke i en vond tid nå.

* klem*

Annonse

Man er veldig fruktbar rett etter en SA og selv om mange leger sier man bør vente er det noen som mener motsatt. Jeg vet om flere som ble gravide på første forsøk etter SA og de har fått friske unger. Så jeg ville bare prøvd igjen så fort som mulig, liten sjanse for at det skjer to ganger. Lykke til :-)

Så trist å høre...

Når det gjelder hvor lenge så er det veldig forskjellige anbefalinger ute og går...uansett så vil kroppen bli gravid når den er klar.

Har lest at flere får SA først fordi det ble et for stort sjokk for kroppen at den støter det fra seg, men så...neste gang så kan det klaffe :o)

Men iogmed at hun var gravid en hel måned etter å ha funnet det ut så vet jeg ikke.....

Uansett så var det noe galt med embryoet som gjorde at kroppen støtte det ut.

5-8 uke 89,2% mulighet for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% mulighet for at det skal gå bra

13-16 uke 96,3% mulighet for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% mulighet for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% mulighet for at det skal gå bra

25-28 uke 99,8% mulighet for at det skal gå bra

(Sjansen for SA/MA er da:

5-8 uke 10,8%

9-12 uke 6,2%

13-16 uke 3,7%

17-20 uke 1,1%

21-24 uke 0,7%

25-28 uke 0,2%

Ønsker dere lykke til og håper dere snart blir gravide og den spiren sitter :o)

Jeg har dessverre ikke ord som er bra å yte når det gjelder hennes sorg over moren, men hun trenger kanskje å få tanker og følelser ut og da er det bra å bruke venninna si :o)

Kjærde dere så trist at dere mistet.Legene sier at det er ofte den første en mister.Livmora har på en måte ett prøve prosjekt.Mange blir gravide rett etter en spontan abort.Og mister IKKE igjen.Håper dere klarer å bli raskt gravide igjen og at det da går kjempe bra.Lykke til videre.Stor trøste klem til dere begge fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...