Gå til innhold

Nøstebarn - strikkefasthet i oppskriftene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan man beregner strikkefasthet på Nøstebarns garn/oppskrifter? Det er ikke oppgitt. Strikket en lue med pinner nr 2,5 som oppgitt og den ble ALT for stor. Hadde vært greit om de hadde oppgitt strikkefasthet i oppskriftene... Takknemlig for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den hjelmluen ble alt for stor hos oss også, selv da jeg gikk ned til pinner 2, men den var kjempefin ved tre-fire måneder!!!

Skrevet

Hei Expat

Holderpå med hjelmlue nr 2 og har gått ned til pinner nr 2.... Man strikker en sikksakkremse som man syr sammen, blir en spiss ned i pannen. Er den den du har også? Strikker 6-12 mndr, men ser fortsatt stor ut. Får du den helt rund og fin i kantene? Det ble et hjørne der hvor jeg sydde sammen, har ikke pressa enda, men det ser rart ut. Det skal jo være mer avrundet... Hvordan unngår man disse spisse hjørnene?

Skrevet

Ja, men jeg laget pikeluen uten spissen. Jeg laget nyfødtluen med pinner #2, den passet best mellom fire-seks måneder, men den var veldig deilig, da! Det er viktig å øke innenfor kantmaskene, ellers blir det vel merkelig. Den strekker seg litt i bruk, ullen er myk, så det ble helt greit hos oss. Og kantene er jo bak på luen, ikke forran...?

Skrevet

Hei igjen :-)

Det ble akkurat som små horn oppå hodet, på sidene, der man syr sammen spissene nederst, altså ikke på toppen av hodet.... om du skjønner... Skal man ikke øke/felle annenhver omgang, men øke/felle med en gang akkurat der man snur for å begynne motsatt?? dette ble kanskje veldig uklart... vil gjerne få den til for den har så god passform!

Skrevet

Mener å huske at jeg sydde den sammen fra vrangen, og snudde, da glattet det seg ut, og vi så ikke noe mer til det. Mer detaljert må jeg se på oppskriften hjemme...det er en stund siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...