Gå til innhold

Var deres barn med adhd annerledes som babyer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke det finnes noen fasit svar på det der...min gutt på 6,5 år,som har fått diagnosen ADD,var verdens roligste baby...sov godt både natt og dag......satt i grind å koste seg til han var nesten 2 år...forandringen begynte å skje ved 3,5-4 års alder...da ble han urolig,aggresiv..og fryktelig trist og lei for den minste lille ting...

*klem*

Takk for svar :-)

Tenker nemlig noen ganger om gutten min er litt vel hyper. Men han er jo bare 8 mnd, og VELDIG gutt, som mange påpeker. Så i forhold til en del jevngamle jenter vi kjenner, er han er helt i 220.

Men vet det er for tidlig å si noe som helst, og det er jo godt å høre at det ikke nødvendigvis vises så tidlig.

H.I

Det som er litt forvirrende ift begrepsbruken her, er at ADHD ikke er den egentlige diagnosen som brukes i Norge.. I Norge får barna diagnosen "Hyperkinetisk forstyrrelse av aktivitet og oppmerksomhet", men for letthets skyld brukes termen ADHD. ADHD står jo får attention deficit/ hyperacyivity disorder, og i den diagnosen fordrer det altså at barnet blant annet er hyperaktivt. ADD er det samme, bare at hyperaktivitetsbiten er tatt vekk, slik at barnet sliter med oppmerksomhetsvansker, impulsvansker eller andre reguleringsvansker.

Det stilles ikke dnene typen diagnoser på babyer, heldigvis. Veldig mange babyer er meget urolige, overaktive i forhold til andre, sliter med store reguleringsvansker og har et voldsomt temperament uten at det utvikler ADHD senere. Likevel er det slik at mange foreldre med barn med ADHD visste at noe var annerledes med barnet sitt fra det lå i mors liv, blant annet på grunn av uro og et meget høyt aktivitetsnivå. I tillegg er det mange som forteller at det var nesten helt urolig å regulere (altså roe, dempe, avlede osv) barnet fra de var helt små, de var nesten som drevet av en indre motor..

Uansett, normalvariasjonen blant små barn er heldigvis veldig stor, og det er helt normalt at ett barn er superaktivt mens et annet er meget rolig. Begge er helt slik som de skal være, uten at noe er "galt" eller "unormalt".

Annonse

Sønnen min var en usedvanlig rolig/passiv baby.Han sov veldig mye, og ga sjelden signaler på sult f.eks.Jeg matet ham hver 3 time for å være sikker på at han fikk nok næring.Han "sa" aldri fra når han ville ha mat.Så med min gutt var det motsatt, helt frem til 4-5 årsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...