Gå til innhold

når legger de seg for kvelden (2/4mnd)

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 4 mnd - 2 mnd korrigert.

Han er ikke i seng for kvelden før vi går og legger oss - sånn ca 23 tiden.

Har vært ganske tålmodig med det, han er jo bare babyen enda + han er jo for tidlig født.

Men - jeg tenker jo nå at det skal bli godt å få litt kveld for seg selv...

Når er deres i seng?

Og hva kan jeg gjøre for å få ham i seng tidligere?

Må si at når han legger seg, har han den siste tiden sovet lenge uten mat da - fra 23 tiden til 06 tiden! Kjempefornøyd med det da!

og kveldene er ganske masete av og til, han er oppmerksomhetssyk, og vil ha mat nå og da!

Fortsetter under...

jeg gikk og bar på hun i 8 mnd.. hun la seg ikke før kl 23 lenge.. jeg gikk ikke kveld før no i februar og da var hun 9 mnd 6 mnd korrigert..veldig oppmerksomhet sjuk om kveldene.. noe som ikke var lett når man har ei fra før å og er alene.. men jeg trur premature er litt sånn lenge.. hun var sånn hun størsta å..

men det går seg til.. bare ta tiden til hjelp..

...stiller man idiotiske spørsmål får man svar som passer til også ;)

Hva hadde du egentlig forventet deg av en bitteliten baby, at den kom til verden ferdig-programmert til å oppføre seg som en voksen?

Slik som du spør, er det jo nesten så en har lyst til å spørre deg om hvorfor du i det hele tatt fikk en unge, og om du er moden nok til foreldrerollen...........

Annonse

det må vel gå an å lure på når det kan forventes at de får rutine å legge seg tidligere?

Snakker med andre med barn født til termin, så blir ikke det likt for en prematur baby. Her inne har folk litt erfaring med premature, derfor jeg spør...

Siste du skriver er hvertfall helt bak mål.

snakk for deg selv.

Jeg, bak mål?

Vel, det er du som skriver;

......jeg tenker jo nå at det skal bli godt å få litt kveld for seg selv...

De aller, aller fleste av oss som har premature vet at når de er så små så er det faktisk dem som bestemmer mesteparten av innholdet i livet og hverdagen våres.

De er nemlig for små til å skjønne noe av ordet rutiner enda.....

og je har heller ikke tenkt å gå inn å regulere noe der.

Bare lurer når deres unger fikk den rutinen.

og det med bak mål mente jeg på det du skriver

(ville egentlig ordlegge meg annerledes der, men var for kjapp til å trykke på lagre knappen, så det ble litt feil) :

" lyst til å spørre deg om hvorfor du i det hele tatt fikk en unge, og om du er moden nok til foreldrerollen..........."

helt unødvendig å skrive, hvorfor skulle ikke jeg være moden? Fordi jeg stiller et spørsmål du synes var dumt? Får man ikke stille "dumme" spørsmål?

Er det så modent å skrive slik da?

........alle innleggene dine _tyder_ på enten umodenhet, eller at du vil ha masse mere kvalitetstid for deg selv.

....de aller, aller fleste foreldre vet at slike småttiser tar usedvanlige mye tid og krefter, og premature småttiser krever enda mere. Slik er det bare, finn deg i det, og innse at deler av det første året er det ungen som bestemmer, og regulerer det aller meste, og ikke du.

Se å skjerp deg ANONYM!!! Gå heller inn på kranglesiden! Herregud for no barnslig vrøvl!! Er det så galt å ville kunne ønske seg litt pust i bakken på kveldene eller? Jeg fikk et helt nytt liv jeg etter dattern vår klarte å sove hele natta!!!! Da fikk man tid til å bearbeide diverse saker rundt fødselen som gikk så fryktelig galt og at barnet man fikk ble født for tidlig! HI sier da ikke at hun forventer en unge som skal være programmert!! Hun vil bare kunne få litt tid for seg selv!! Hun har da tross alt vært gjennom en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel masse!! Og hvis du er så gretter fordi DU ikke får tid til deg selv, så hold munn!! Og til HI! Dattern vår ELSKET det når hun rutinen satt som støpt da hun var 4-5mnd. Hun sover 11-12 timer hver natt! Så begynn med rutiner! Vår liker å bade om kvelden, det gjør henne sååå trøtt ;) Og, la de gråte litt når de skal legge seg. Dette årner seg ser du! Men prøv å legge han/henne litt før 23. Og gå gradvis ned på tida. Lykke til!

og takk til deg Hege!

(den andre var til anonym)

Hun må bare gå på kranglesiden - jeg følger ikke etter. Det er punktum - strek - finale.

Nettene er jeg faktisk ganske bortskjemt med, han sover så og si hele natta - våkner i 5-6 tiden, får mat og sover litt til.

Så jeg har det godt! :-D får hvile ut!

Det var ikke slik med eldstemann, som gjerne våknet annenhver time!

Og i går kveld sov han hele kvelden, UTEN at jeg hadde gjort noe til og fra vel og merke!!!!

Ja, det ordner seg, tar det som det kommer, - jeg ser det når barnet ønsker det.

Annonse

Det er deilig med noen timer for seg selv, ja. man trenger det- litt voksentid.

Gutten min startet med et snudd døgn, hvor han ikke sovnet før 3-4 tiden på natta, så etter et par uker hjemme sovnet han rundt 23-24. Plutselig helt av seg selv var han stuptrøtt ca 19-20. Vi kunne ikke forstå hvorfor han var så grinete- han som stort sett var veldig fornøyd, så gikk det opp et lite lys: aha, han er trøtt :o)

Da var han 10 uker korrigert og slik har det vært siden. Vi hadde mange uker hvor vi kunne legge han og smilte han så godt i senga og lå alene og pludret. Nå har det i noen uker vært litt annerledes, han sovner ikke like enkelt men han er trøtt. Gnir seg i øynene og gråter. Det ser ut til at han, som mange andre, har blitt mer sulten på kvelden og da er jammen ikke puppene fulle nok og han ønsker mat stakkars.....Så fort han er mett sovner han så fornøyd så :o)

Er jo umulig å si om gutten din også vil snu om slik av deg selv, er jo ingen fasit......

For å få gutten din tidligere i seng kan du jo fremskynde leggingen med 15 min hver dag, mener å ha lest her at noen snudde døgnet slik. Da vil det ta 8 dager for å få 2 timer tidligere kveld. Det går fort :)

Har vel ingen bedre ideer egentlig.....

Lykke til!

Gjest econia

Vår er nå 14 uker, skulle været 8 uker, men han var en god del dysmatur, og han har ingen rutine enda. Av og til virker det som om det blir et mønster, men det er bare tilfeldig det også har jeg kommet til. Han har dager når han sover seg gjennom både mltider og bad, og dager han nesten ikke sover i det hele tatt. Og de gangene er jeg eldig glad for både å være to om jobben, og å ha andre som kan hjelpe til.

Når det kommer til det å ha rutine eller ikke tror jeg ikke det er nok å tenke korrigert alder, men en må også ta med i betraktning hvor mye plager de har av å være for tidlig født.

Jeg ammer ikke min, og han har helt siden jeg sluttet med pumping og begynte med jern vært helt ødelagt i magen, han har mye både forstoppelse o diare og sikkert også bare mage knip, og hyler i smerte, av og til bare sutrer han. Han har begynt å smile annet enn mageknip "smil", men det er ikke særlig ofte og ikke alltid så lenge av gangen. Helse søste sa at smiling er et overskudds fenomen, og da kan en vel ikke alltid forvente så mye, om de ikke kalrer å sove så mye som de trenger for de får vondt, de ikke klarer å spise det de trenger fordi de har reflux eller de er redd og nervøse fordi de kom ut i den store skremmende verden alt for tidlig.

Vel det ble veldig langt dette, men det jeg mente å si er at den veldig krevende småbarns perioden er mye lengre når det gjelder premature, både ukene de er født for tidlig, samt det ekstra pga av plagene de ofte har, som ikke bare forlenger perioden men også gjør det hele mer krevende, og fordi det tar lenger tid før en får respons fra dem, og fordi dette med svakere og utydelige signaler fra dem, så gjør det hele litt tyngre or oss. Jeg synest i alle fall at ting blir letter og letter jo mer kontakt jeg får med min vesle gutt.

Jeg mener ikke å klage på han, for han er tross alt den beste lille babyen i hele verden, men dere skjønner kanskje hva jeg mente :-)

Dette er andre gangen en anonym har lagt igjen forsurende innlegg på denne debatten. Er det samme person ? I såfall; hvis du leser dette har du et serøst problem.

Til deg som vil ha gode råd: Vi begynte med rutiner så snart vi kom hjem fra barneklinikken. gjør det samme hver kveld. F.eks klokken 19 eller det som passer dere. Vi gikk på badet, skiftet til pysj og kveldsmat etter det (pupp/mme) Det som er poenget er å markere skille mellom natt og dag. Aktivitet kontra dempet lys o.l Lillegutt ble lagt i vogna i et rom ved siden av stuen, slik at vi ikke måtte løpe opp og ned. Han er nå 7 mnd, 5 korr. De første 2 mnd satt vi å sov i stresslessen på natten, men siden januar begynte det å løsne. Nå sover han i sin seng fra 19.30. Vi tar han opp klokken 23 og gir han mat, og da sover han til 06- 06.30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...