Gå til innhold

hva er reglene for glukosetest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

det er ønskelig at alle med BMI over 28 skal ta denne testen, det gir et bilde på hvor godt kroppen din forbrenner sukker, evt om du har snev av intoleranse for sukker.

BMI finner du med å ta vekta di deler på høyden ganger 2.

eks 110kg og 1.70 meter, da tar du 1.70 ganger 2=2.89

og da blie det 110 deler på 2.89 =38.

Legen min har faktisk oppfordret meg til ikke å ta denne testen så lenge prøver å urin er ok, så jeg er nå i uke 40 og har ikke tatt den.

Jeg er i uke 22 og har vært masse svimmel i den siste tiden, så jeg tar alle tester jeg kan ta for å finne ut av det :-) Dermed kjedet jeg meg i gjennom en glukosetest i går, selv om jeg visste det ikke var vits i. Men det burde nå holde med vanlig blodskkermåling + evt å måle langtidsblodsukkeret synes nå jeg. Så lenge disse testene er normale er det vel ingen grunn til å frykte svangerskapsdiabetes?

Annonse

Jeg ble plutselig sendt på glukosetest i uke 32. Hadde ikke sukker i urin, men hadde noen kilo for mange før svangerskapet, og klaget over svimmelhet/tretthet til tider. Jeg var veldig skeptisk til å måtte ta testen, og trakk meg nesten.

Men jamen viste det seg at jeg har svangerskapsdiabetes. Det regulerer jeg fint gjennom forsiktig kosthold, regelmessige måltider, og blodsukkermåling 5 ganger for dagen hjemme annenhver dag. I tillegg sjekket de veksten til babyen med ekstra UL, og jeg skal på en til vekstestimerings-UL to uker før termin.

Føler at jeg har fått lite veiledning/info egentlig, men har søkt masse på nettet og funnet ut at målingene mine holder seg helt fine nå.

Det hele kom som et lite sjokk på meg, følte at jeg gikk straks fra en frisk gravid til risikosvangerskap, for så å bli overlatt stort sett til meg selv og blodsukkerapparatet mitt når de var fornøyd med de første måligene mine.

Nå har jeg faktisk gått litt ned i vekt de siste 4 ukene (fra uke 32-36), noe som føles veldig rart, men jordmor sier det er bra.

Jeg ønsker at jordmor hadde sagt noe om den testen i begynnelsen av svangerskapet slik at jeg hadde vært litt forberedt på tanken at dette var noe jeg skulle testes for. Og jeg ønsker at sykehuset hadde litt mer oppfølging for å kunne svare på spørsmålene som dukker opp underveis.

Vil bare presisere at jeg hadde helt fine prøver på alle vanlige kontroller, men allikevel har fått påvist sv.sk.diabetes gjennom glukosetesten, så er det er kanskje greit å ta den testen dersom dere blir anbefalt det.

da må nok jeg ta testen for jeg hadde bmi på 31 da jeg ble gravid.....fikk en 5 kg 56cm baby sist og legene tror alltid at det er pga at jeg kanskje hadde sv.skap diabetes......inntil de ser mannen min...hahaha

Nå kan jeg med resultatet i hånden vise dem at babyer kan bli store pga arv oxo.

hei,

jeg bor i usa og her hos min lege saa faar alle glukose test i 28 uke, uansett hvor mye en veier, det er en rutine kontroll. Jeg skal ta den til fredagen. Vet ikke hvordan man blir testet hjemme i Norge, men her saa faar man en sot drikke og saa tar de en blodprove etter en time, og om det da er normale verdier er man ferdig, Om man har forhoyede verdier maa man in til en tre timers glukosebelastinings test.

Monica

Har ikke fått beskjed om at dette er rutine.. Derimot har jeg tatt en slik test da jeg ba om det selv.. Det er nemlig diabetes i familien, pluss at min søster hadde svangerskapsdiabetes i sitt siste svangerskap uten at ho visste det.. De fant det ut når det var 2 uker igjen til termin ellerno.. Heldigvis var prøvene mine helt fine:o) blir oxo fulgt opp hos jordmor hver gang jeg er der, med å måle blodsukkeret:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...